Az általános és személyiséglélektan alapjai
Paraméterek
Szerző | Galambos Katalin |
Cím | Az általános és személyiséglélektan alapjai |
Alcím | Humán szakképzőiskolák tankönyve (14. kiadás) |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2013 |
Terjedelem | 190 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 1957 7 |
A pszichológia témájú tanagyag elsajátítása nem könnyű a tizenéveseknek, ezért a könyv felépítése során elsődleges szempontunk volt az áttekinthető felépítés és diákbarát megfogalmazás. |
|
|
Leírás
A pszichológia témájú tanagyag elsajátítása nem könnyű a tizenéveseknek, ezért a könyv felépítése során elsődleges szempontunk volt az áttekinthető felépítés és diákbarát megfogalmazás. Amennyiben egy-egy téma tanulása bárkiben felkeltette az érdeklődést, úgy a fejezet összefoglalása után szakirodalmi ajánlást adunk, amely bővebb tájékozódási lehetőséget biztosít.
Az egészségügyi és szociális szakképzésben szükséges pszichológiai ismeretek elsajátításához elengedhetetlen a fejlődéslélektan és a szocializáció alapjainak megismerése. Könyvünkben a gyermeki Én, illetve az emberi személyiség kialakulásának folyamatát vizsgáljuk meg a biológiai érés és fejlődés, valamint a külső, környezeti (szocializációs) hatások tükrében. A szerző tisztázza a legfontosabb alapfogalmakat, amelyek a különböző fejlődési szakaszok értelmezéséhez szükségesek. Külön fejezetben ismerhetjük meg a személyiségfejlődés szocializációs hatásait, amelynek területei elengedhetetlenek az egészséges fejlődés kialakulásához. A könyv minden pszichológia, illetve gyermeknevelés iránt érdeklődőnek hasznos olvasmány.
Műszaki Könyvkiadó, 2013.
EGH-1304
Írta: Galambos Katalin
Lektor: Dr. Balogh László, Dr. Koncz István
Kapcsolódó kiadvány:
Tartalom
Tanulási útmutató
A pszichológiáról általában
A pszichológia fogalma, tárgya, helye a tudományok rendszerében
A pszichológia mint önálló tudomány
A pszichológia irányzatai
Érzékelés – észlelés
Az érzékelés fogalma és fiziológiai alapja
Az érzékelés folyamata
Az észlelés fogalma és pszichofiziológiai alapjai
Tárgyak, pontok, csíkok, vonalak észlelése
Tér- és nagyságészlelés
Mozgásészlelés
Időészlelés
Érzéki csalódások
A tanulás szerepe az észlelésben
Figyelem – álom – ábránd
A figyelem fogalma és fiziológiai alapjai
A figyelem működése
Habituáció – szenzitizáció – vigilancia
A figyelem tulajdonságai
Alvás és ébrenlét
Az alvás fázisai
Álom
Ábrándozás
Tudatos és tudattalan
A tudat fogalma és jellemzői
Tudati állapotok
A tudat és az agy kapcsolata
A tudatműködés zavarai
Tanulás és tudás
A tanulás fogalma és fajtái
Klasszikus kondicionálás
Instrumentális kondicionális
Kondicionálással magyarázható egyéb tanulási jelenségek
Kondicionálással nem magyarázható tanulási jelenségek
Komplex tanulás
A tanulás tíz alapelve
Emlékezet
Az emlékezés fogalma és fiziológiája
Az információ-feldolgozás folyamata
Átvitel az STM-ből az LTM-be
A hosszú idejű memória szerveződése
A felismerés és a felidézés
Az emlékezés szakaszai
A felejtés okai
Az emlékezés zavarai
Képzelet
A képzelet kialakulása
A vizuális képzelet
A képzelet csoportosítása
Az anticipáció jellemzői
Gondolkodás
A gondolkodás fogalma
A megértés „útjai”
Probléma- és feladatmegoldás
Gondolkodási stratégiák
Fogalomalkotás és kategorizáció
Döntési problémák
Kommunikáció és gondolkodás
A természeti népek gondolkodása
A gondolkodás zavarai
Az intelligencia és a kreativitás
Az intelligenciáról általában
Az intelligencia összefüggése más pszichikus működésekkel
Az intelligencia jellemzői
Az intelligencia struktúrája
Intelligenciamodellek
Az IQ és mérése
A kreativitás lényege
A kreativitás jellemzői és szintjei
A tehetség lényege és típusai
Motiváció
A dinamikus pszichológiáról
A motiváció fogalma és biológiai alapjai
A motivációval kapcsolatos alapfogalmak
Hőszabályozás
Vízreguláció
Táplálkozási reguláció
Szexuális motiváció
Utódápolás és szülői viselkedés
Érzelmi motívumok
Szociális motívumok
Érzelem
Az érzelem lényege
Az érzelmi működés fiziológiája
A motiváció és emóció különbsége
Az érzelmek osztályozása
A félelem típusai
A szeretet modelljei
Az agresszió és altruizmus érzelmi vonatkozásai
Az érzelmi megnyilvánulások közös sajátosságai
Az érzelmek kifejeződése
Az érzelmekhez kötődő lelki jelenségek
Az érzelem zavarai
A személyiségről
A személyiséglélektan lényege, tárgya
A személyiség fogalma
A személyiségelméletek lényege és szükségessége
A vonáselméleti megközelítés
Típuselméletek
Vonáselméletek
A pszichoanalitikus megközelítés
Klasszikus pszichoanalízis
Analitikus személyiségelmélet
Intra- és interperszonális elméletek
Szociális tanuláselméleti megközelítés
A behaviorizmus tanuláselmélete
„Inger – válasz” elmélet
Fejlődésmodell
A fenomenológiai megközelítés
Humanisztikus elméletek
A kognitív elmélet
Személyiségmodellek
A jellem
Az érett személyiség kritériumai
Irodalomjegyzék