Leírás
Olvasás, beszélgetés és játék – ezekkel a szavakkal jellemezhetjük a három szerző könyvét. A kötetbe szerkesztett írások elsősorban szakembereknek íródtak, de bátran kezükbe vehetik azok a szülők is, akik számára fontos, hogy gyermekük és a család is sikerként, örömmel élje meg az iskolai éveket. A címben kiemelt életkor olyan szenzitív időszak gyermekeink életében, amely hosszú távon meghatározza, hogy a köznevelésben eltöltendő éveket mennyire kiegyensúlyozottan, pozitívan és jókedvűen éli meg a gyermek - és vele együtt család. A szerzők a nyelvészeti, pedagógiai és gyógypedagógiai tudományos kutatások eredményeire alapozva a játékkal nevelés és tanítás mellett kötelezték el magukat.
A könyv első fejezete azt részletezi, hogyan nevelhető olvasó és folyamatosan tájékozódó felnőtté a gyermek, majd arról kapunk képet, mely tényezők befolyásolják leginkább az oktatás hatékonyságát. Kiemelten foglalkozik a könyv az eltérő képességű gyerekekkel, a sikeres olvasástanítással, szókincsfejlesztéssel és szövegértéssel. Alaposan körbejárják, mely képességek, készségek azok, amelyeket már óvodáskorban megfelelő játékokkal tudunk úgy fejleszteni, hogy az olvasáselsajátítás gördülékenyen történjen az iskolában. A szerzők ehhez nemcsak „eszköz nélküli” játékokat mutatnak be, hanem számos olyan típusú társasjátékkal is szolgálnak, amelyekben a hangok, szótagok, szavak szerepére helyeződik a hangsúly, erősítve ezzel az anyanyelvi tudatosságot és a nyelvi érzékenységet. A kötet utolsó fejezetében az ujjak ismeretének szerepét emelik ki a számfogalom kialakításának, a számolási ismeretek begyakorlásának fejlődésében; a könyv szerzői ehhez is sok szórakoztató és szellemes játékot gyűjtöttek.
Írta: Juhász Valéria – Kálló Veronika – Radics Márta
Paraméterek
Szerző | Juhász Valéria – Kálló Veronika – Radics Márta |
Cím | Anyanyelvi nevelés, írás-olvasás előkészítés óvodás- és kisiskoláskorban |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 206 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 12 7 |
Tartalom
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS KIALAKÍTÁSA AZ OLVASÁSTANULÁS ELŐTT (Juhász Valéria)
BEVEZETÉS
AZ ÍRÁS-OLVASÁS ELSAJÁTÍTÁSÁT MEGELŐZŐ LITERÁCIÓS KÖRNYEZET, LITERÁCIÓS SZOKÁSOK
A LITERÁCIÓS TUDATOSSÁG KIALAKULÁSÁNAK ÖSSZETEVŐI
Tárgyi, környezeti feltételek
Literációs attitűdök, szokások
A gyermek környezetében élők literációs szokásai, viselkedése
A GYERMEK LITERÁCIÓS VISELKEDÉSÉNEK KIALAKULÁSA/KIALAKÍTÁSA
A LITERÁCIÓS ISMERETEK
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom
A TANULÁSI EREDMÉNYESSÉGET MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK (Juhász Valéria)
BEVEZETÉS
A LÁTHATÓ TANULÁS ÉS TANÍTÁS ÖSSZETEVŐI ÉS ÉRTELMEZÉSE
A TANULÁSI TELJESÍTMÉNYT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK
Az olvasás-előkészítő, -fejlesztő programok hatása
Ismétlőolvasás-programok
Fonológiai tudatosság
Szövegértést fejlesztő programok
Az iskolai kontextus teljesítményre gyakorolt hatásai
A tehetséggondozó programok hatása
Az osztálylétszám
A képesség szerinti csoportosítás
A visszatartás
A sikeres tanítás kulcsa
A mikrotanítás
A tanár mint változásügynök
Az elvárások hatása az iskolai teljesítményre
Az értékelések, önértékelések hatása az iskolai teljesítményre
A Piaget-féle fejlődési szakaszok és a feladattípusok összefüggése
Az előzetes teljesítmények hatása
Az iskola előtti programok hatása
A tanulásra való beállítódás
A kreativitás és a tanulásra való beállítódás összefüggése
Motiváció vagy motiválás?
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom
A SZÓKINCS SZEREPE A SZÖVEGÉRTÉSBEN, SZÓKINCSMÉRŐ TESZTEK (Juhász Valéria – Radics Márta)
BEVEZETÉS
A FLUID ÉS FLEXIBILIS MENTÁLIS LEXIKON TANULÁSI KÉPESSÉGET MEGHATÁROZÓ VOLTÁRÓL
A SZÓKINCS MÉRÉSÉNEK MÓDSZERTANI SOKSZÍNŰSÉGE
A SZÓKINCS BECSÜLT NAGYSÁGÁNAK MEGHATÁROZÁSA
A SZÓKINCS ÉLETKORI VÁLTOZÁSA
A SZÓKINCS ÉS AZ OLVASÁSI MOTIVÁCIÓ VISZONYA AZ OLVASÁSSAL
FELISMERT SZAVAK SZÁMA ÉLETKORONKÉNT
A SZÓKÉSZLET ÉS A MEGÉRTÉS VISZONYA
AZ OLVASÁSFEJLESZTŐ PROGRAMOK EREDMÉNYEI A SZÓKINCS VISZONYLATÁBAN
A SZÓKINCS FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE
A HAZÁNKBAN HASZNÁLT SZÓKINCSVIZSGÁLÓ TESZTEK
SZÓKINCSVIZSGÁLÓ ELJÁRÁSOK
Aktívszókincs-vizsgálat (LAPP)
A Gardner-féle expresszív szókincsteszt
A Mill Hill-szókincsteszt
A Meixner-féle szókincs- és szótanulás-vizsgála
A Peabody-szókincsvizsgáló-eljárás
A Kommunikatív fejlődési adattár (KOFA)
Iskolába lépő és 1. osztályos gyermekek néhány olvasási-írási alapkészségének vizsgálata
Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer
Kognitívprofil-teszt
Verbálisfluencia-vizsgálatok
Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez szükséges fejlettség felméréséhez – a nyelvi fejlettség vizsgálata
A GMP-teszt
A szókincs és a verbális megértés vizsgálata az intelligenciatesztekben
WISC-IV gyermekintelligencia-teszt
WPPSI-IV
Szó? Nem szó? 2–4. osztályos gyermekek szóolvasás-megértésének vizsgálata
Nagy József szóolvasó készséget mérő tesztje
Az elemi olvasáskészség mérése
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom
SZÓKINCSFEJLESZTŐ JÁTÉKOK (Juhász Valéria – Radics Márta)
BEVEZETÉS
KERESZTREJTVÉNYEK
Szókereső
BETŰJÁTÉKOK, BETŰKBŐL SZAVAK, SZÓKÍGYÓVARIÁCIÓK
Szóláncjáték-változatok
Csak a végét!
Szókockacukor
Ne mondd ki! Kettő marad, egy megy
Szógyűjtés dobókockákkal
Szótaglegó
Szódzsungel
Verses hangcsere
Verses szócsere
MondatDOBÓkocka
Betűfogó
SZÓGYŰJTŐ JÁTÉKOK: SZINONIMÁK, ANTONIMÁK, ALÁ-FÖLÉ RENDELT SZAVAK JÁTÉKAI
Bulibelépő
Szótesóverseny
Futáááás!
Szinonimakaboom
Kanalak (Spoons)
Cowboyjáték
ASSZOCIÁCIÓS JÁTÉKOK
Szóbridzs
Bogozd ki!
Fedőnevek
Mennyi minden – Viele Dinge
Tick... tack... bumm junior
5 másodperc 3 válasz
KOMMUNIKÁCIÓS JÁTÉKOK
Csatornacsőd
Telefonkihallgatás
Tolmácsgyakorlat
MIZÉria
Keresd a közmondást!
EGYÉB SZÓKINCSFEJLESZTŐ JÁTÉKOK
Dobble
Lyukas történet
TOVÁBBI TÁRSASJÁTÉK-AJÁNLATAINK
Betűjátékok, betűkből szavak, szókígyó-variációk
Asszociációs játékok
Kommunikációs, történetmesélős játékok
Egyéb, anyanyelvi tudatosságot, olvasást fejlesztő társasjátékok
ZÁRÓ GONDOLATOK
Szókincsbővítéshez ajánlott szótárak, kiadványok
Ajánlott online oldalak
Irodalom
Szövegforrások
A SZÓTAGTUDAT FEJLESZTÉSE ÓVODÁS-, ILLETVE KISISKOLÁSKORBAN (Juhász Valéria – Kálló Veronika)
BEVEZETÉS
Az olvasástanuláshoz szükséges készségek és a fonológiai tudatosság
A szótagtudat kialakulásának hozzájárulása az olvasástanuláshoz
Morfológiai tudatosság – szótagtudatosság
ÚTMUTATÓ A SZÓTAGTUDAT FEJLESZTÉSÉHEZ
SZÓTAGTUDAT-FEJLESZTŐ FELADATSOR
Feladatok
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom
FONOLÓGIAI TUDATOSSÁGOT ALAPOZÓ SZÓKINCSFEJLESZTŐ FELADATSOR – JÁTÉKSOR AZ M FONÉMÁRA 5-6 ÉVESEKNEK ÓVODAI FOGLALKOZÁSRA (Juhász Valéria – Kálló Veronika)
BEVEZETÉS
FONOLÓGIAI TUDATOSSÁG
SZÓKINCS ÉS OLVASÁSELSAJÁTÍTÁS
A SZÖVEGÉRTŐ KÉPESSÉG KRITIKUS SZÓKINCSE
ÚTMUTATÓ A FELADATSORHOZ
FELADATSOR
Indirekt ismerkedés a m hangzóval
Mackódalok, mondókák
A dalok átírása m-vel
Szókincs-aktivizálás, szókincsbővítés m-vel definíció alapján
Fonémadiszkriminációs gyakorlat – m azonosítása hívóképpel
Időtartam-megkülönböztetéses gyakorlat
Játék ritmusképlettel
Szó kiemelése más szavak közül – irányított auditív figyelem
Szókincsbővítés rokon értelmű szavakkal
Szókincsfejlesztés a szavak antonimájával, ellentétével vagy a „párjával”
A m hang megkülönböztetése más hangtól (diszkrimináció)
Hangfelismerés szóban – képek alapján
A m auditív felismerése és lokalizálása a szó elején
A m auditív felismerése és lokalizálása a szó végén
A m auditív felismerése és lokalizálása a szó belsejében
Hol van benne a m?
Fonológiai alapú keresés a mentális lexikonban
Asszociációk m-re
Definícióalkotás a gyerekek megfogalmazásában
Térbeli tájékozódás gyakorlása
Cselekvések m-vel
Egyforma – nem egyforma
Birtokos személyjeles játék
Kezdő fonémacsoport felismerése szövegből
Szókincsbővítés m-vel kezdődő összetett szavakban
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom
UJJTUDATOSSÁG A SZÁMOLÁSFEJLESZTÉSBEN ÓVODÁS-, ILLETVE KISISKOLÁSKORBAN – UJJPERCEPCIÓS, UJJTUDATOSSÁGOT FEJLESZTŐ GYAKORLATOK (Juhász Valéria – Radics Márta)
BEVEZETÉS
A SZÁMLÁLÁS KEZDETEI
AZ UJJAK SZEREPE AZ ARITMETIKAI FELADATOK VÉGREHAJTÁSÁBAN UJJTUDATOSSÁGI TESZTEK
INTERVENCIÓS UJJTUDATOSSÁGI KUTATÁSOK A SZÁMOLÁSFEJLŐDÉS FÜGGVÉNYÉBEN
BEVEZETÉS A GYAKORLATSORHOZ
FÜGGETLEN UJJMOZGATÁSOS GYAKORLATOK
UJJGYAKORLATOK MONDÓKÁKKAL
Hüvelykujjam korán kelt
Tenyérsimogatós mondóka
Kézmozgatós mondóka
Énekkel kísért játék
UJJTUDATOSSÁG FEJLESZTÉSE AZ UJJAK MEGNEVEZÉSÉVEL
Bemelegítés – ujjmegnevezések
Utánzás
Nyitott szem, párhuzamosan előrenyújtott karok
Nyitott szem, elöl keresztezett karok
Csukott szem, előrenyújtott karok keresztezés nélkül
Csukott szem elöl keresztezett karokkal
Nyitott szem hátratett kezekkel
Nyitott szem hátra-, keresztbe tett karokkal
Az egymás után megérintett ujjak sorrendben történő megjegyzése
SZÁMJÁTÉK-TEVÉKENYSÉGEK UJJAKKAL
Szubitizáció ujjakkal
Számolás ujjnyitogatással
Ujjnyitogatás egyszerűbb szöveges feladatokba rejtett megfeleltetésekkel
A megfogott ujjak számának összeadása
Összeadási feladatok eltereléssel
A tízes átlépés gyakorlása
A bal kézen a megfogott, jobb kézen a meg nem fogott ujjak számának összege
Ujjképek százas számkörben
Szorzás
Transzformációs kreatív feladatok
ZÁRÓ GONDOLATOK
Irodalom