Amit az óvónőnek észre kell venni
Paraméterek
Szerző | Aszalai Anett – Horváth Judit – Horváthné Csapucha Klára – Rónáné Falus Júlia |
Cím | Amit az óvónőnek észre kell venni |
Alcím | Tájékozódó vizsgálat a nagycsoportos óvodások képesség- és készségszintjéről |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 236 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 27 3 |
Eredeti ár:
3.480 Ft
Gyűjteményünk célja, hogy az elméleti és gyakorlati tapasztalatainkat összesítve segítséget nyújtsunk az óvodapedagógusoknak megelőzni, időben észrevenni, okosan korrigálni a hiányosságokat. |
|
|
Leírás
Több évvel ezelőtt egy megyeszékhely nevelési tanácsadójának team-jében dolgoztunk. Éveken át vizsgáltuk, diagnosztizáltuk, fejlesztettük a hozzánk került óvodásokat és kisiskolásokat. Gyakran jártunk ki az intézményekhez, beszélgettünk pedagógusokkal, szülőkkel. Mindenki egy célért dolgozott, hogy megtanítsuk sikeres és boldog emberként létezni gyermekeinket. Mit jelent ez? Talán azt, hogy megtalálják a saját helyüket, tehetségüket, amivel érdemes megélni és átélni a világunkat. Rálelni mindezekre? Könnyű, vagy nehéz? Kinek ez, kinek az. Egy biztos: „egyedül nem megy”. Az egészséges felnőttnek is olykor-olykor, a gyermeknek folyamatosan szüksége van a kapaszkodókra. Ezeket mi adjuk a kicsik kezébe, és hogy az milyen legyen és mikor kapják, azt csak akkor tudjuk, ha értő figyelemmel, kíváncsisággal fordulunk feléjük.
Gyűjteményünk célja, hogy az elméleti és gyakorlati tapasztalatainkat összesítve segítséget nyújtsunk az óvodapedagógusoknak megelőzni, időben észrevenni, okosan korrigálni a hiányosságokat. Felhalmozott ismeretanyagunk alapján próbáltuk szakszerűen, mégis mindenki számára közérthetően megfogalmazni azokat az információkat, amelyek segítségével ráismerhetővé és azonosíthatóvá válnak a különböző részképességek és azok hiányosságai, a pszichológiai rendellenességek. A hangsúlyt mégis mindannyian az óvodai megelőző, preventív munkára helyezzük. Az óvónőre, akinek elméleti tudását és gyakorlati tapasztalatait segítünk rendszerezni, és hangsúlyozzuk felelősségét a gyerekeknek nyújtott játékválaszték összeállításánál, a megelőzés munkájában. A könyvhöz kapcsolódó akkreditált és egynapos képzéseinken szemléletünket és tapasztalatainkat adjuk tovább, a gyakorlatban dolgozó pedagógusoknak. Ezeken az alkalmakon az elméleti tudásuk rendszerezésére, esetmegbeszélésekre és a munkájukat segítő játékok készítésére is sor kerül. Pedagógus továbbképzéseinken mi is sokat tanultunk a résztvevőktől, napi problémáikból, kérdéseikből, igényeikből. Ezért készítettük el a három kiadást megért, keresett könyvünk kibővített, átdolgozott változatát. Mivel lett több a mostani tartalom? A könyvünkben megjelenő vizsgálati eljárást és a hozzá kapcsolódó értékelési és értelmezési módszereket rendszerezőbb elmélettel bővítettük ki. Az értékelés segítésére egy komplett vizsgálatot is mellékeltünk a szöveges leíráshoz. Nagyobb terjedelemben kerültek bele a gyermekekkel együtt elkészíthető játékok. Ezeket az eszközöket didaktikus sorrendbe, egymásra épülve és fokozatosan nehezedve rendszereztük a játéktárba. Célunk volt, hogy a preventív és korrekciós munkához egyaránt felhasználható fejlesztő eszközkészletet állíthassanak össze az óvónők. Az első könyvhöz képest két fejezet minőségi kibővítését is megtettük. Az anyanyelvi játékok teljes skálája és a kreatív finommotorika fejlesztés eszközei, technikái is megtalálhatók már ebben a kiadványban.
Írta: Aszalai Anett – Horváth Judit – Horváthné Csapucha Klára – Rónáné Falus Júlia
Tartalom
Bevezetés
Pszichológiai jelenségek és zavarok óvodáskorban
A környezet hatásai a gyermek teljesítményére
Néhány személyiségvonás és az eredményesség összefüggése
Magatartási zavarok és tanulási problémák
A tanulási zavarról és a fejlesztés lehetőségeiről
Fejlődés és fejlesztés
Az alapkultúrtechnikák elsajátításához szükséges alapvető pszichikus funkciók
A megfigyelhető tünetek
Mit tehet az óvodapedagógus?
A vizsgálat
Körülményei
Tárgyi feltételei
Értékelési rendszere
A vizsgálóeljárás feladatai
A csoportos vizsgálat feladatai
Az egyéni vizsgálat feladatai
A vizsgálóeljárás mellékletei és segédanyagok az értékeléshez
Egy vizsgálati anyag bemutatása
A játékeszközökről és azok felhasználási lehetőségeiről
Készítsünk játékot, együtt a gyermekkel!
A differenciált feladatadásról
A feladatmegoldások értékeléséről
Játéktár
Vizuális észlelés, vizuális memória és az ábrázolás
Vizuális észlelés – Összetartozó részek értelmes egészként való észlelése
Vizuális memória
Ábrázolás
Auditív észlelés, auditív emlékezet, anyanyelv és kommunikáció
Keresztcsatornák együttműködése
Testséma, téri orientáció, téri tájékozódás
Számfogalom
Szójegyzék
Felhasznált irodalom