Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Amikor a dráma elbeszélőt keres

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Szerző Balassa Zsófia
Cím Amikor a dráma elbeszélőt keres
Alcím A mono/lóg drámák drámanarratológiai megközelítésének lehetőségei
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 326 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 6048 28 8
Eredeti ár:
3.200 Ft
2.880 Ft
Online kedvezmény: 10%

A kötet témája a kortárs drámatörténet és színháztudomány egyik legelhanyagoltabb területe, annak dacára, hogy igen fontos kérdésről van szó. Az elemzés elsősorban arra irányul, hogyan és milyen formában jelennek meg az epikus és drámai művek határán a narratív tartalmak. Olyan elméleti keretet (drámanarratológia) és elemzési tárgyat (monodrámák és monológ alapú drámák) kapcsol össze, amellyel gyakorlatilag egy új kutatási és drámaelemzési terület feltárására kerül sor.

Leírás

A kötet témája a kortárs drámatörténet és színháztudomány egyik legelhanyagoltabb területe, annak dacára, hogy igen fontos kérdésről van szó. Az elemzés elsősorban arra irányul, hogyan és milyen formában jelennek meg az epikus és drámai művek határán a narratív tartalmak. Olyan elméleti keretet (drámanarratológia) és elemzési tárgyat (monodrámák és monológ alapú drámák) kapcsol össze, amellyel gyakorlatilag egy új kutatási és drámaelemzési terület feltárására kerül sor. A könyv két megközelítési módot használ. Az elméleti fejezet bepillantást nyújt a drámanarratológia történetébe, az ezzel kapcsolatos érvek és ellenérvek kialakulásának folyamatába, valamint felvázolja a drámanarratológia helyét a narratológiák rendszerében. Ehhez kapcsolódva két, elemzésekben is produktívan használható eszközt mutat be: a diegetikus és mimetikus narrativitás leírását és a narratív hatóerő elméletét. A drámákat elemző fejezetek a mono/lóg dráma egy-egy formáját mutatják be konkrét szépirodalmi műveken keresztül. Az elemzett drámák között szerepelnek narrátort alkalmazó művek, mint például Tennessee Williams Üvegfigurák, Arthur Miller A bűnbeesés után, Tom Stoppard Travesztiák; monológ drámák: Samuel Beckett Az utolsó tekercs, Nagy András Alma, illetve olyan színdarabok, amelyek egyetlen szereplő, vagy több szereplő, közvetlenül a közönséghez címzett monológjából állnak, mint amilyen Brian Friel Hitgyógyász, vagy Csehov A dohányzás ártalmasságáról című műve.

 

Kronosz Kiadó, 2019.

Színháztudományi Kiskönyvtár

Írta: Balassa Zsófia

Tartalom

I. BEVEZETŐ         

Mono/dráma

Dráma/narratológia

Szerkezet

II. A MONO/LÓG DRÁMA HELYE A NARRATOLÓGIÁBAN

Narratológia

Klasszikus narratológia

Posztklasszikus narratológia

Narratológiák egymás közt

Transzmediális, transzgenerikus narratológia

A drámanarratológia lehetőségei, útjai

Klasszikus narratológiai keretben

Posztklasszikus keretben

A performativitás fogalma mint a különbözőség példája

Történeti előzmények

Performativitás a színháztudományban

Performativitás a narratológiában

A találkozás

Két út: Szétválaszt – összeköt

Szétválaszt

Összeköt

III. MONODRÁMA

Definíciós bukás

Drámák explicit narrátorral

Monodráma?

Memory-play?

Tennessee Williams: Üvegfigurák

A drámáról/a történetről

Tom narrátori funkciói

Összegzés

Arthur Miller: A bűnbeesés után

A drámáról/a történetről

Quentin mint narrátor

Összegzés

Tom Stoppard: Travesztiák

A drámáról/a történetről

Carr mint narrátor

Összegzés

IV. DRÁMÁK FIKCIÓS KERETBEN

Monológ

Monológ és a dramatikus színház

Monológ és narrativitás

Egyszemélyesség és/vagy monologikusság

Conor McPherson: A gát

A drámáról/a történetről

Dráma a történetekről

Közösség/közönség

Nagy András: Alma

A drámáról/a történetről

Soliloquium?

Elmesélt identitás

Samuel Beckett: Az utolsó tekercs

A drámáról/a történetről

Valaki

Elmesél valamit

Valakinek

V. DRÁMÁK FIKCIÓS KERET NÉLKÜL

Fikciós keret nélkül

Színházi szituációban

Színház és dráma között

Elbeszélő a színpadon

Történet(ek)

Attitűd

Pódiumelőadások

Monologisták

Anton Csehov: A dohányzás ártalmasságáról

Vaudeville

Komédiásból ember

Közönségből szereplő

Brian Friel: Hitgyógyász

A drámáról/a történetről

Nyelv, narráció, érzékelés

Karakterek

Közönség

VI. EPILÓGUS

Következtetések

Összefoglalás

Kitekintés

VII. MELLÉKLET – NARRATOLÓGIÁK

Retorikai narratológia

Kognitív narratológia

Feminista narratológia

Kulturális narratológia

VIII. BIBLIOGRÁFIA

Szépirodalom

Szakirodalom