Általános iskolai idegennyelv-oktatás: történet, elemzés (1945-1995)
Paraméterek
Szerző | Szilágyiné Hodossy Zsuzsanna |
Cím | Általános iskolai idegennyelv-oktatás: történet, elemzés (1945-1995) |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2006 |
Terjedelem | 193 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 7338 40 3 |
Eredeti ár:
2.980 Ft
2.831 Ft
Online kedvezmény:
5%
Az 1945 és 1995 közötti időszak dokumentumainak és adatainak objektív elemzésével a könyv megkísérli felderíteni a magyarországi negatív nyelvtudási helyzet általános iskolához, az egy nyelv kötelező oktatásához kötődő tényezőit.
|
|
|
Leírás
1945-ben a nyolcosztályos általános iskola létrehozásával a magyar közoktatásban végbement egy strukturális változás is, megszűntek a polgári iskolák és a gimnáziumok alsó tagozata. Az egységes tömegoktatás iskolájában megváltozott az idegen nyelvek státusza: szabadon választhatóvá, mindenki számára elérhetővé tették az élő idegen nyelvek tanulását, a német és a latin mellett angol, francia, olasz és orosz nyelvet is lehetett választani. 1949-ben a tényleges, differenciált idegennyelv-tudási igények helyett a központosított szovjetizált politika, gazdaság, kereskedelem és kultúra igénye szerint az orosz nyelv oktatása vált létkérdéssé a történelem egy pillanatában, egy bizonyos időre. Az orosz nyelvet nem a modern nyelvek egyikének tekintették, ahogy az 19455ben útjára indult az általános iskolában. Iskolai oktatását nem a valós orosz kultúra, az élő orosz nyelv éltette, hanem a direkt nyelvpolitika. Elkezdődött a magyarországi élő idegen nyelvek oktatásának egy olyan korszaka, amikor nem vették figyelembe az ország idegennyelv-oktatási helyzetét hosszú idők óta befolyásoló és alapvetően meghatározó nyelvi tényezőket, amikor mindenféle kapcsolatot megszüntettek a nyelvoktatási hagyományokkal. Ilyen oktatási körülmények között a kötelező orosznyelv-oktatás eredménytelensége előre látható volt.
Az idők során azonban fokozatosan érvényesülni látszott a szakmai, a nyelvtanulói érdek, a háttérben szakmai kezdeményezések indultak az iskolán kívül és az iskolán belül. A nyelvtanuló, az egyén számára az idegennnyelv-tudás megszerzése a politikailag zárt társadalmi környezetben a szabadságot, más kultúrák megismerését, utazás nélküli megközelítését is jelentette, a bezártságból való kijutás reményét éltette. Pedagógusok, kutatók és szülők keresték a megoldást érdekeik érvényesítésére. Jelenleg Európában a többnyelvűség természetes igény, a nyelvtudáshoz való hozzájutás alapvető emberi jog, a nyelv tervezése elsősorban bonyolult alkalmazott nyelvészeti és nyelvpolitikai kérdéssé vált.
Az 1945 és 1995 közötti időszak dokumentumainak és adatainak objektív elemzésével a könyv megkísérli felderíteni a magyarországi negatív nyelvtudási helyzet általános iskolához, az egy nyelv kötelező oktatásához kötődő tényezőit.
Eötvös József Könyvkiadó, 2006.
Írta: Szilágyiné Hodossy Zsuzsanna
Lektor: Szépe György
Tartalom
Bevezetés
A téma felvetése
Elméleti háttér, a témához kapcsolódó szakirodalom áttekintése
Célkitűzések, szempontok megfogalmazása, az elemzés módszere
Az általános iskolai idegennyelv-oktatás érték- és problémafeltáró elemzése (1945-1995)
• Szabadon választható élő idegennyelv- és latinnyelv-oktatás az általánosan művelő és képző iskola kialakulása idején (1944-1948)
• Ideológiailag korlátozott idegennyelv-oktatás, tömeges és kötelező orosznyelv-oktatás az általános iskolában (1949-1956)
• A decentralizáció, a társadalmi és szakmai érdekek érvényesítésének kezdetei az általános iskolai idegennyelv-oktatásban; második idegen nyelv tanulásának első lehetősége: angol, francia és német nyelvi tanfolyamok; a kisiskoláskori idegennyelv-oktatás indulása, az intenzív idegennyelv-tanulás és a második idegen nyelv tanulásának második lehetősége (1957-1969)
• A 70-es évek oktatási reformja, szakmai és társadalmi érdekkérvényesítés az általános iskolai idegennyelv-oktatásban, alternatív idegennyelv-tanulási programok (1970-1988)
• A kötelezően választott általános iskolai és a kisiskoláskori idegennyelv-oktatás a megváltozott társadalmi rendszer és az európai integrációs folyamat idején (1989-1995)
Összefoglalás
A magyarországi általános iskolai idegennyelv-oktatás az adatok tükrében (1945-1995)
• Adatok az általános iskolai idegennyelv-oktatásról (1945-1948)
• Adatok az általános iskolai idegennyelv-oktatásról (1949-1995)
• Adatok az általános iskolai tanulók nyelvtudásáról az állami nyelvvizsgák tükrében (1987)
•A tanterveket követő általános iskolai idegen nyelvi tankönyvek az adatok tükrében (1946-1995)
Összefoglalás
Kitekintés a környező közép-kelet-európai országok alapoktatásának idegennyelv-oktatási helyzetére a vizsgált időszakban
• Az alapoktatás körülményeinek változásai a környező közép-kelet-európai országokban
• Az alapoktatás 1-8. osztályaiban folyó idegennyelv-oktatás helyzete az 1960-as reformok után néhány környező szocialista országban
• A környező országok és Magyarország az 1970-es reformok utáni idegen nyelvi óraszámainak összevetése
Összefoglalás
Befejezés
Összegzés
Kérdések megfogalmazása további kutatásokhoz
Francia nyelvű összefoglalás
Bibliográfia
Diagram és táblázatjegyzék
Köszönetnyilvánítás