ADHD – Lehet könnyebb
Paraméterek
Szerző | Cathy Laver-Bradbury – Margaret Thompson – Anne Weeks – David Daley – Edmund J. S. Sonuga-Barke |
Cím | ADHD – Lehet könnyebb |
Alcím | Hatlépéses nevelési program ADHD-val küzdő gyermekek szülei számára (Önsegítő kézikönyv) |
Kiadó | Oriold és Társai Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 136 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5981 38 8 |
ADHD-s gyermeket nevelni nem egyszerű feladat, megterhelő és kimerítő az egész család számára, a megfelelő tudással felvértezett szülők azonban különféle módszereket alkalmazva gördülékenyebbé tehetik a hétköznapokat. Ha már az élet korai szakaszában elkezdjük a gyermek figyelmének, koncentrációs készségének, időérzékének és stressztűrő képességének fejlesztését, nem csak otthon és az iskolában boldogul könnyebben, hanem boldogabb életet is élhet. |
|
|
Leírás
ADHD-s gyermeket nevelni nem egyszerű feladat, megterhelő és kimerítő az egész család számára, a megfelelő tudással felvértezett szülők azonban különféle módszereket alkalmazva gördülékenyebbé tehetik a hétköznapokat. Ha már az élet korai szakaszában elkezdjük a gyermek figyelmének, koncentrációs készségének, időérzékének és stressztűrő képességének fejlesztését, nem csak otthon és az iskolában boldogul könnyebben, hanem boldogabb életet is élhet. A könyvben ismertetett hatlépéses programot a szerzők kutatások és kiterjedt klinikai gyakorlat alapján állították össze. A lépéseket követve, a bemutatott stratégiák és technikák alapos begyakorlása révén szülőként magabiztosan tudjuk segíteni a gyermekünket, hogy ügyesebben kezelje a számára problémás helyzeteket és jobban érezze magát otthon és az iskolában, családtagok és barátok között egyaránt.
Oriold és Társai Kiadó, 2021.
Írta: Cathy Laver-Bradbury – Margaret Thompson – Anne Weeks – David Daley – Edmund J. S. Sonuga-Barke
Fordította: Ruzsa Kata
További könyveink ebben a témakörben: ADHD
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
Mi az az ADHD és mit kezdhetünk vele?
1. BEVEZETÉS
A gyermekkori ADHD
A hatlépéses nevelési program
Ismerjük meg az ADHD-t: a tünetek
Elméletek az ADHD kialakulásáról
Az ADHD-s gyermekek agya
2. ADHD-VAL KÜZDŐ GYERMEK NEVELÉSE
Mit tehet a gyermekéért?
Az ADHD-s gyerekeknek erősségeik is vannak
A program személyre szabása az adott család igényeinek megfelelően
Az alkatilag érzékeny ADHD-s gyerekek
3. A PROGRAM ÁTTEKINTÉSE
A nevelés igazításának (testre szabásának) fontossága
Mi befolyásolja a nevelést?
Ha a szülő is ADHD-s
A hat lépés – áttekintés
Az ADHD-val küzdő gyermekeket segítő hatlépéses program
Bevezetés
Hogyan kezdjünk hozzá?
Ha a szülő maga is ADHD-s
1. LÉPÉS: AZ ADHD MEGJELENÉSE A GYERMEKÉNÉL
Az 1. lépésben megszerzett készségek áttekintése
Az 1. lépés feladatainak áttekintése
Első feladatok: felkészülés
1. készség: A szemkontaktus felvétele
2. készség: A gyermek figyelmének felkeltése utasítások előtt
3. készség: Odafigyelés és a gyermek segítése az odafigyelésben
4. készség: Annak észrevétele, hogy milyen jó dolgokat tesz a gyermeke, és a dicsérettel jutalmazás: lássuk meg a jót is
5. készség: Tudatosság: Tükörkép
6. készség: A gyermek képességeinek felismerése
7. készség: Tiszteletteljes beszéd a gyermekkel
Az 1. lépéshez most elvégzendő feladatok
Áttekintés és összefoglaló
2. LÉPÉS: STRATÉGIÁK ADHD-S GYERMEKEK TÁMOGATÁSÁHOZ
A 2. lépésben megszerzett készségek áttekintése
A szemléletváltás során fontos szempontok
A 2. lépés feladatainak áttekintése
Gondolja át, hogyan ment az első lépés
1. készség: Állványozás
2. készség: A tanításra alkalmas pillanatok felismerése és kihasználása
3. készség: A hallótávolság kihasználása
4. készség: Napirend bevezetése
5. készség: Egyértelmű viselkedési szabályok és házirend
6. készség: A visszaszámlálás és a késleltetés
7. készség: Egyértelmű üzenetek közvetítése (ne feledkezzen meg a szemkontaktusról)
8. készség: Rövid mondatok használata
9. készség: A választási lehetőség biztosítása
11. készség: A nyugalom megőrzése
12. készség: A gyermek megnyugtatása
Feladat: a gyermek figyelmének és koncentrációs készségének erősítése játékokkal
A 2. lépés feladatai
Áttekintés és összefoglaló
A gyermek képességeinek felmérése
3. LÉPÉS: A GYERMEK FIGYELMÉNEK ÉS KONCENTRÁCIÓS KÉSZSÉGÉNEK TÁMOGATÁSA JÁTÉKKAL
A 3. lépésben megszerzett készségek áttekintése
A 3. lépés feladatainak áttekintése
Hogy ment az előző két lépés?
1. készség: A játék fontosságának felismerése
2. készség: Figyelemfejlesztő játék
3. készség: A figyelési készség fejlesztése
4. készség: „MI” és „ÉN” és a hangszín
5. készség: Az érzelmek megbeszélése és a gyermek szókincsének bővítése
6. készség: Választási lehetőségek még egyszer
A 3. lépés feladatai
Áttekintés és összefoglaló
4. LÉPÉS: A GYERMEK KOMMUNIKÁCIÓJÁNAK FEJLESZTÉSE
A 4. lépésben megszerzett készségek áttekintése
A 4. lépés feladatainak áttekintése
1. készség: A gyermek szókincsének bővítése játék segítségével
2. készség: A hangszín alakítása
3. készség: Egyértelmű célok és elvárások megfogalmazása
4. készség: Dührohamok és figyelemelterelési technikák
5. készség: Előrelátás
6. készség: Nyugipercek
7. készség: Szünet
8. készség: A gyermek figyelmeztetése feladatokra és a feladatok változásaira
9. készség: A késleltetés kezelése
10. készség: Az érzelmekről való beszéd és az érzelmek kimutatása
A 4. lépés feladatai
Áttekintés és összefoglaló
5. LÉPÉS: Az ADHD-S GYERMEK KEZELÉSE – HA NINCSENEK OTTHON
Az 5. lépésben elsajátított készségek áttekintése
Az 5. lépés feladatainak áttekintése
Szülői ellenőrzőlista – önmagunk monitorozása
1. készség: Meghallgatás, az érzések megfogalmazása és kölcsönös tisztelet
2. készség: Az időzítők használatának kiterjesztése
3. készség: A gyermek megnyugtatása az otthonukon kívül
4. készség: A hallótávolság további kihasználása
5. készség: Az utasítások elismétlése
6. készség: Házirendek és a külvilág
7. készség: Jutalmak
8. készség: Tanításra alkalmas pillanatok minden mennyiségben
Az 5. lépés feladatai
Ha a szülő is ADHD-s
Áttekintés és összefoglaló
Az 5. lépés feladatainak áttekintése
6. LÉPÉS: AZ ELJÖVENDŐ IDŐK
A 6. lépés készségeinek áttekintése
A 6. lépés feladatainak áttekintése
Bevezetés a 6. lépéshez
1. készség: Hogyan éljük túl a nehéz időszakokat?
2. készség: Segítségkérés szükség esetén
A 6. lépés feladatai
Zárszó: Általános tippek és tanácsok
Segítő anyagok
GYAKORLÓ ÉLETHELYZETEK
Áttekintő lap
Szülői ellenőrzőlista – önmagunk ellenőrzése
További információk az ADHD-ról
TÁRGYMUTATÓ