Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A vallásosság nevelésszociológiája

Paraméterek

Sorozat Oktatás és társadalom
Szerző Pusztai Gabriella
Cím A vallásosság nevelésszociológiája
Alcím Kutatások vallásos nevelésről és egyházi oktatásról
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 346 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 800 0
Eredeti ár:
3.950 Ft
3.555 Ft
Online kedvezmény: 10%

Ez a könyv a nevelésszociológiai kutatások azon irányához tartozik, amely az oktatás és a társadalom egydimenziós szemléletén való túllépésre törekszik. Az elmúlt évek kutatásai szisztematikusan feltárták, hogy a vertikális társadalmi struktúra mellett a horizontális egyenlőtlenségek, a nemzeti, etnikai, kulturális és vallási sokféleség, a lokális közösségek és az iskola által teremtett kapcsolati kontextus igen jelentős hatással bírnak a tanulói teljesítményre.

Leírás

Ez a könyv a nevelésszociológiai kutatások azon irányához tartozik, amely az oktatás és a társadalom egydimenziós szemléletén való túllépésre törekszik. Kutatásaink kezdetén, az 1990-es években, az oktatáskutatás hazai szakirodalmának egyik vonulata az oktatási rendszerben való előrehaladás és teljesítmény társadalmi meghatározottságával érvelve kizárólag a társadalmi osztályok szerepét és a reprodukciós determinizmusok érvényesülését hangsúlyozta. Az oktatáskutatás másik iránya viszont az oktatás mindenhatóságát hirdetve hajlamos kizárni a társadalmi szempontokat, noha minden tanár tudja, hogy a tanteremben nem csupán az a harminc tanuló van jelen, akinek a neve a naplóban szerepel, hanem háromszor-ötször annyian, hisz a tanulók minden nap „magukkal hozzák” az iskolába a családjukat és a barátaikat. Az elmúlt évek kutatásai szisztematikusan feltárták, hogy a vertikális társadalmi struktúra mellett a horizontális egyenlőtlenségek, a nemzeti, etnikai, kulturális és vallási sokféleség, a lokális közösségek és az iskola által teremtett kapcsolati kontextus igen jelentős hatással bírnak a tanulói teljesítményre. Mindez az oktatási intézmények pedagógiai hozzáadott értékét, az értékteremtés forrásait is segít megérteni. A vallási szocializáció, a vallásosság tanulmányi karrierre és a fiatalok társadalmi magatartását jellemző néhány fontos tényezőre gyakorolt hatását vizsgálva arra mutattunk rá, hogy a társadalom vertikális egyenlőtlenségekre redukált szemléletére hagyatkozva nem értelmezhetők az oktatás és a nevelés világának jelenségei, s a vallásossághoz való viszony olyan lényeges társadalmi dimenzió, amelynek értő vizsgálata az oktatáskutatók számára is megkerülhetetlen.

 

Gondolat Kiadó, 2020. 

Oktatás és társadalom–sorozat

Írta: Pusztai Gabriella

Tartalom

1. A VALLÁSI SZOCIALIZÁCIÓ MEGÚJULÓ PARADIGMÁJA

2. FELEKEZETI KÖZNEVELÉS

2.1. A felekezeti köznevelés változásai

2.2. Pedagógusok a felekezeti iskolákban

2.3. A tanulók társadalmi rekrutációjának alakulása

2.4. A felekezeti középiskola hatása

3. VALLÁSI SZOCIALIZÁCIÓ A FELSŐOKTATÁSBAN

3.1. Felekezeti felsőoktatás Kelet-Közép-Európában

3.2. A pályastabilitás mint útravaló

3.3. Vallásosság és intézményi beágyazottság

3.4. A felsőoktatási eredményességet támogató tényezők

4. VALLÁSOSSÁG A FIATALOK DÖNTÉSEIBEN

4.1. Vallásosság és civil közösségi részvétel

4.2. Vallásosság és inkluzív szemlélet

4.3. Vallásosság és házasságkötés

4.4. Vallásosság és gyermeknevelés

TANULSÁGOK

UTÓSZÓ

HIVATKOZÁSOK