A vallásosság nevelésszociológiája
Paraméterek
Sorozat | Oktatás és társadalom |
Szerző | Pusztai Gabriella |
Cím | A vallásosság nevelésszociológiája |
Alcím | Kutatások vallásos nevelésről és egyházi oktatásról |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 346 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 800 0 |
Ez a könyv a nevelésszociológiai kutatások azon irányához tartozik, amely az oktatás és a társadalom egydimenziós szemléletén való túllépésre törekszik. Az elmúlt évek kutatásai szisztematikusan feltárták, hogy a vertikális társadalmi struktúra mellett a horizontális egyenlőtlenségek, a nemzeti, etnikai, kulturális és vallási sokféleség, a lokális közösségek és az iskola által teremtett kapcsolati kontextus igen jelentős hatással bírnak a tanulói teljesítményre. |
|
|
Leírás
Ez a könyv a nevelésszociológiai kutatások azon irányához tartozik, amely az oktatás és a társadalom egydimenziós szemléletén való túllépésre törekszik. Kutatásaink kezdetén, az 1990-es években, az oktatáskutatás hazai szakirodalmának egyik vonulata az oktatási rendszerben való előrehaladás és teljesítmény társadalmi meghatározottságával érvelve kizárólag a társadalmi osztályok szerepét és a reprodukciós determinizmusok érvényesülését hangsúlyozta. Az oktatáskutatás másik iránya viszont az oktatás mindenhatóságát hirdetve hajlamos kizárni a társadalmi szempontokat, noha minden tanár tudja, hogy a tanteremben nem csupán az a harminc tanuló van jelen, akinek a neve a naplóban szerepel, hanem háromszor-ötször annyian, hisz a tanulók minden nap „magukkal hozzák” az iskolába a családjukat és a barátaikat. Az elmúlt évek kutatásai szisztematikusan feltárták, hogy a vertikális társadalmi struktúra mellett a horizontális egyenlőtlenségek, a nemzeti, etnikai, kulturális és vallási sokféleség, a lokális közösségek és az iskola által teremtett kapcsolati kontextus igen jelentős hatással bírnak a tanulói teljesítményre. Mindez az oktatási intézmények pedagógiai hozzáadott értékét, az értékteremtés forrásait is segít megérteni. A vallási szocializáció, a vallásosság tanulmányi karrierre és a fiatalok társadalmi magatartását jellemző néhány fontos tényezőre gyakorolt hatását vizsgálva arra mutattunk rá, hogy a társadalom vertikális egyenlőtlenségekre redukált szemléletére hagyatkozva nem értelmezhetők az oktatás és a nevelés világának jelenségei, s a vallásossághoz való viszony olyan lényeges társadalmi dimenzió, amelynek értő vizsgálata az oktatáskutatók számára is megkerülhetetlen.
Írta: Pusztai Gabriella
Tartalom
1. A VALLÁSI SZOCIALIZÁCIÓ MEGÚJULÓ PARADIGMÁJA
2. FELEKEZETI KÖZNEVELÉS
2.1. A felekezeti köznevelés változásai
2.2. Pedagógusok a felekezeti iskolákban
2.3. A tanulók társadalmi rekrutációjának alakulása
2.4. A felekezeti középiskola hatása
3. VALLÁSI SZOCIALIZÁCIÓ A FELSŐOKTATÁSBAN
3.1. Felekezeti felsőoktatás Kelet-Közép-Európában
3.2. A pályastabilitás mint útravaló
3.3. Vallásosság és intézményi beágyazottság
3.4. A felsőoktatási eredményességet támogató tényezők
4. VALLÁSOSSÁG A FIATALOK DÖNTÉSEIBEN
4.1. Vallásosság és civil közösségi részvétel
4.2. Vallásosság és inkluzív szemlélet
4.3. Vallásosság és házasságkötés
4.4. Vallásosság és gyermeknevelés
TANULSÁGOK
UTÓSZÓ
HIVATKOZÁSOK