Leírás
Felkelteni a múlt iránti érdeklődést és önálló gondolkodásra ösztönözni a fiatalokat soha meg nem unható élmény és kihívás. Ehhez azonban nem elég kiválóan tudni a történelmet, azt is meg kell érteni, mi játszódik le a diákok fejében miközben a múlt eseményeiről tanulnak. A neves szakdidaktikus e kötetében a történelmi gondolkodás fejlesztésének fontossága mellett érvel. A könyv öt fejezetének 19 tanulmánya arra keresi a választ, hogy miképpen lehet a történelemtanításban rejlő lehetőségeket a lehető legjobban kihasználni a diákok képességeinek és személyiségének gazdagítása érdekében. Az olvasó nemcsak tantárgy-pedagógiai elméleti, hanem példákkal illusztrált gyakorlati ismereteket és inspirációt is szerezhet a könyvből.
Modern Történelemoktatás–sorozat
Belvedere Meridionale, 2021.
Írta: Kojanitz László
Lektor: F. Dárdai Ágnes
Paraméterek
Sorozat | Modern Történelemoktatás |
Szerző | Kojanitz László |
Cím | A történelmi gondolkodás fejlesztése |
Alcím | Válogatott tanulmányok |
Kiadó | Belvedere Meridionale |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 274 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6060 41 9 |
Tartalom
Lektori köszöntő
Bevezető
Tevékenységekbe ágyazott történelemtanítás
A tevékenység- és képességcentrikus történelemtanítás
Egy meg nem valósult terv 1992-ből a szakképző iskolák történelemtanításának megújítására
Új történelmi programok fejlesztése
Kutatásalapú történelemtanítás
A kérdésorientált (inquiry based) történelemtanítás összekapcsolása az IKT adta lehetőségekkel
A forrásfeldolgozástól a kutatásalapú tanulásig
A történelmi gondolkodás fejlesztése
A történelmi gondolkodás fejlesztésének irányzatai
A diákok gondolkodásának fejlődése a történelemtanulás eredményeként
A történetmeséléstől a reflektív történelemszemléletig
A kauzális történelmi gondolkodás fejlesztése és értékelése
A diákok esszéinek elemzése a kauzális összefüggések bemutatása szempontjából
A történelmi gondolkodás fejlesztése az újgenerációs tankönyvekkel
Az értelmező kulcsfogalmak tanítása
A történelmi interpretáció fogalmának tanítása
A történelmi interpretáció és az oral history az oktatásban
Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása: az okok
Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása: a változások
A történelmi tudat fejlesztése
A történelmi tudat fejlesztésének jelentősége és problémái
A történelmi tudat fejlesztésének feltételei Magyarországon