Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A testnevelés elmélete és módszertana

Paraméterek

Szerző Maxin Imre
Cím A testnevelés elmélete és módszertana
Alcím 3., javított és bővített kiadás
Kiadó Dialóg Campus Kiadó
Kiadás éve 2014
Terjedelem 288 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5376 24 5
Eredeti ár:
3.980 Ft
3.582 Ft
Online kedvezmény: 10%

Ez a tankönyv szerkezetében újszerűen közelíti meg a testnevelés elméleti és módszertani kérdéseit. Elsősorban testnevelő tanár szakos hallgatók számára készült, de haszonnal forgatható mindenkinek, aki a testnevelésben, sportban tevékenykedik.

Leírás

Ez a tankönyv szerkezetében újszerűen közelíti meg a testnevelés elméleti és módszertani kérdéseit. A témát a kultúra és testkultúra értelmezése vezeti be, majd céltani (teleológiai) rendszer alapján, a legáltalánosabb célszinten a tantervelméleti ismereteket mutatja be. Ismerteti az oktatás folyamatának rendszer szerinti értelmezését, a testnevelési óra sajátosságait, a tantervi tartalmakkal szerves összefüggésben. A testnevelés oktatásának központi kérdését, a motoros tanulás taxonómiai rendszerét, amely Bloom elméletéhez kapcsolódik, hazánkban először mutatja be teljes részletességgel. A módszertani rész külön foglalkozik a készségek és képességek alakításának, fejlesztésének módszereivel és az ehhez kapcsolódó foglalkoztatási formákkal. A tankönyv, elsősorban testnevelő tanár szakos hallgatók számára készült, de haszonnal forgatható mindenkinek, aki a testnevelésben, sportban tevékenykedik. Jól tanulható és tanítható, tudományos, mégis olvasmányos munka.

 

Dialóg Campus Kiadó, 2014.

Írta: Maxin Imre

Lektor: Dr. Nagy György, Dr. Takács Ferenc

 

Kapcsolódó témakör.
Testnevelés és sport

Tartalom

Bevezetés

Előszó a harmadik kiadáshoz

Ajánlás

ELSŐ RÉSZ

I. fejezet: Elméleti alapvetés

A fejezet tartalma

A kultúra fogalmi meghatározása

Az érték

Az értékelés

A testkultúra

A kultúra-testkultúra viszonya

II. fejezet: A testnevelés-elmélet alapkérdései

Tantervelméleti kérdések

A fejezet tartalma

A testnevelés-elmélet tantárgy célja

A tanterv alapvető összefüggéseiről

A tanterv

A tantervek típusai

A tantervváltás okai

A célok hierarchiája a testnevelési tantervekben

A testnevelési tantervek szerkezete, az anyagelrendezés sajátosságai

A tantervek konkrét cél- és feladatmeghatározásai

A tantervi követelmények meghatározása

A tantervek műveltségtartalma

Olvasmány

III. fejezet: A tanítás-tanulás tervezése

A fejezet tartalma

A tervezőmunka elméleti alapjai

A testnevelés tanmenete

A tanmenetkészítés részletmunkálatai

IV. fejezet: Az oktatás és tanulás folyamata

A fejezet tartalma

A képzés és nevelés egysége

Az oktatási folyamat értelmezése

V. fejezet: A testnevelés mint tantárgy, a testnevelési óra

A fejezet tartama

A testi nevelés és a testnevelés

A tantárgy fogalma, a testnevelés mint tantárgy

A testnevelés tantárgy célja

A testnevelés és sport művelődési és eszközrendszere

A tanórák helye az oktatás folyamatában

A testnevelési óra sajátosságai

A testnevelési óra szerkezete, felépítése

A testnevelési óra szerkezetének és feladatainak összefüggései

Az óratervezés menete

Történeti visszapillantás

A testnevelési órák típusai

Baleset-elhárítás, gondozás a különböző típusú órákon

VI. fejezet: A mozgásfejlődés sajátosságai

A fejezet tartalma

A motoros tevékenység központi szerepe

A mozgásfejlődés fogalma

A mozgásfejlődés élettani sajátosságai

Életszakaszok

A mozgásfejlődés biológiai feltételei

A korai gyermekkor jellemzői (1-3 éves kor)

Az óvodáskor jellemzői (3-6 éves korig)

A kisiskolás kor jellemzői (6-10 éves korig)

A serdülőkor (11-16 évig)

VII. fejezet: A motoros tanulás folyamata

A fejezet tartalma

A motoros tanulás és az oktatás stratégiája

A gyakorlás általános kérdései

Az absztrakció problémája

A mozgástanulás szakaszai

A visszajelentés (feedback) és az eredmények ismerete

Taxonómia, követelmények a motoros tanulásban

A mozgás mint a cselekvés eszköze

A mozgások szerkezete

A mozgáskészség

A mozgáskészség és sporttechnika

Transzferhatás a motoros tanulásban

MÁSODIK RÉSZ: AZ OKTATÁS, KÉPZÉS MÓDSZERTANA

I. fejezet: A módszertan általános kérdései

A fejezet tartalma

A módszer helye a nevelés cél- és eszközrendszerében

A módszerek fejlődéstörténeti áttekintése

Mi a módszer?

Az oktatási módszer megválasztásának alapkérdései

II. fejezet: Az információs csatorna szerinti módszerek

A fejezet tartalma

Az ismeretátadás módszerei vagy az információs csatorna szerinti módszerek

A verbális ismeretnyújtás

A vizuális ismeretnyújtás

A feldolgozás módszerei vagy funkció szerinti módszerek

A feldolgozó gyakorlás

Rávezető eljárások

Alkalmazó gyakorlás

Előkészítő gyakorlatok vezetésének módszerei

III. fejezet: A sportági készségek oktatásának módszerei

A fejezet tartalma

A sportági készségek oktatásának módszerei vagy az elsajátítandó tudás jellege szerinti módszer

A tananyag elrendezése szerinti oktatási módszer

A foglalkoztatások szervezeti formái a testnevelési órán

Az osztályfoglalkoztatások

Csapatfoglalkoztatások

IV. fejezet: A képzés módszertana

A fejezet tartalma

A motoros képességek fejlesztésének módszerei

A terhelés – pihenés értelmezése testnevelési órán

A képességfejlesztés (terhelés) hatásai

Az ellenőrzés, értékelés módszertani kérdései

Értékelés, hibafeltárás, hibajavítás

Hibafeltárás

Teljesítménymérés

Felhasznált irodalom

Táblázatok jegyzéke

Ábrák jegyzéke

Kapcsolódó kiadványok