A testnevelés elmélete és módszertana
Paraméterek
Szerző | Maxin Imre |
Cím | A testnevelés elmélete és módszertana |
Alcím | 3., javított és bővített kiadás |
Kiadó | Dialóg Campus Kiadó |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 288 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5376 24 5 |
Ez a tankönyv szerkezetében újszerűen közelíti meg a testnevelés elméleti és módszertani kérdéseit. Elsősorban testnevelő tanár szakos hallgatók számára készült, de haszonnal forgatható mindenkinek, aki a testnevelésben, sportban tevékenykedik. |
|
|
Leírás
Ez a tankönyv szerkezetében újszerűen közelíti meg a testnevelés elméleti és módszertani kérdéseit. A témát a kultúra és testkultúra értelmezése vezeti be, majd céltani (teleológiai) rendszer alapján, a legáltalánosabb célszinten a tantervelméleti ismereteket mutatja be. Ismerteti az oktatás folyamatának rendszer szerinti értelmezését, a testnevelési óra sajátosságait, a tantervi tartalmakkal szerves összefüggésben. A testnevelés oktatásának központi kérdését, a motoros tanulás taxonómiai rendszerét, amely Bloom elméletéhez kapcsolódik, hazánkban először mutatja be teljes részletességgel. A módszertani rész külön foglalkozik a készségek és képességek alakításának, fejlesztésének módszereivel és az ehhez kapcsolódó foglalkoztatási formákkal. A tankönyv, elsősorban testnevelő tanár szakos hallgatók számára készült, de haszonnal forgatható mindenkinek, aki a testnevelésben, sportban tevékenykedik. Jól tanulható és tanítható, tudományos, mégis olvasmányos munka.
Dialóg Campus Kiadó, 2014.
Írta: Maxin Imre
Lektor: Dr. Nagy György, Dr. Takács Ferenc
Kapcsolódó témakör.
Testnevelés és sport
Tartalom
Bevezetés
Előszó a harmadik kiadáshoz
Ajánlás
ELSŐ RÉSZ
I. fejezet: Elméleti alapvetés
A fejezet tartalma
A kultúra fogalmi meghatározása
Az érték
Az értékelés
A testkultúra
A kultúra-testkultúra viszonya
II. fejezet: A testnevelés-elmélet alapkérdései
Tantervelméleti kérdések
A fejezet tartalma
A testnevelés-elmélet tantárgy célja
A tanterv alapvető összefüggéseiről
A tanterv
A tantervek típusai
A tantervváltás okai
A célok hierarchiája a testnevelési tantervekben
A testnevelési tantervek szerkezete, az anyagelrendezés sajátosságai
A tantervek konkrét cél- és feladatmeghatározásai
A tantervi követelmények meghatározása
A tantervek műveltségtartalma
Olvasmány
III. fejezet: A tanítás-tanulás tervezése
A fejezet tartalma
A tervezőmunka elméleti alapjai
A testnevelés tanmenete
A tanmenetkészítés részletmunkálatai
IV. fejezet: Az oktatás és tanulás folyamata
A fejezet tartalma
A képzés és nevelés egysége
Az oktatási folyamat értelmezése
V. fejezet: A testnevelés mint tantárgy, a testnevelési óra
A fejezet tartama
A testi nevelés és a testnevelés
A tantárgy fogalma, a testnevelés mint tantárgy
A testnevelés tantárgy célja
A testnevelés és sport művelődési és eszközrendszere
A tanórák helye az oktatás folyamatában
A testnevelési óra sajátosságai
A testnevelési óra szerkezete, felépítése
A testnevelési óra szerkezetének és feladatainak összefüggései
Az óratervezés menete
Történeti visszapillantás
A testnevelési órák típusai
Baleset-elhárítás, gondozás a különböző típusú órákon
VI. fejezet: A mozgásfejlődés sajátosságai
A fejezet tartalma
A motoros tevékenység központi szerepe
A mozgásfejlődés fogalma
A mozgásfejlődés élettani sajátosságai
Életszakaszok
A mozgásfejlődés biológiai feltételei
A korai gyermekkor jellemzői (1-3 éves kor)
Az óvodáskor jellemzői (3-6 éves korig)
A kisiskolás kor jellemzői (6-10 éves korig)
A serdülőkor (11-16 évig)
VII. fejezet: A motoros tanulás folyamata
A fejezet tartalma
A motoros tanulás és az oktatás stratégiája
A gyakorlás általános kérdései
Az absztrakció problémája
A mozgástanulás szakaszai
A visszajelentés (feedback) és az eredmények ismerete
Taxonómia, követelmények a motoros tanulásban
A mozgás mint a cselekvés eszköze
A mozgások szerkezete
A mozgáskészség
A mozgáskészség és sporttechnika
Transzferhatás a motoros tanulásban
MÁSODIK RÉSZ: AZ OKTATÁS, KÉPZÉS MÓDSZERTANA
I. fejezet: A módszertan általános kérdései
A fejezet tartalma
A módszer helye a nevelés cél- és eszközrendszerében
A módszerek fejlődéstörténeti áttekintése
Mi a módszer?
Az oktatási módszer megválasztásának alapkérdései
II. fejezet: Az információs csatorna szerinti módszerek
A fejezet tartalma
Az ismeretátadás módszerei vagy az információs csatorna szerinti módszerek
A verbális ismeretnyújtás
A vizuális ismeretnyújtás
A feldolgozás módszerei vagy funkció szerinti módszerek
A feldolgozó gyakorlás
Rávezető eljárások
Alkalmazó gyakorlás
Előkészítő gyakorlatok vezetésének módszerei
III. fejezet: A sportági készségek oktatásának módszerei
A fejezet tartalma
A sportági készségek oktatásának módszerei vagy az elsajátítandó tudás jellege szerinti módszer
A tananyag elrendezése szerinti oktatási módszer
A foglalkoztatások szervezeti formái a testnevelési órán
Az osztályfoglalkoztatások
Csapatfoglalkoztatások
IV. fejezet: A képzés módszertana
A fejezet tartalma
A motoros képességek fejlesztésének módszerei
A terhelés – pihenés értelmezése testnevelési órán
A képességfejlesztés (terhelés) hatásai
Az ellenőrzés, értékelés módszertani kérdései
Értékelés, hibafeltárás, hibajavítás
Hibafeltárás
Teljesítménymérés
Felhasznált irodalom
Táblázatok jegyzéke
Ábrák jegyzéke