Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
A tanulás útja
Eredeti ár: 3.900 Ft
3.510 Ft
Online kedvezmény: -10%

A tanulás útja

Eredeti ár: 3.900 Ft
3.510 Ft
Online kedvezmény: -10%

A mesterséges intelligencia, a robotika fénysebességgel változó világában egyre fontosabbá válik az iskolai tanulás hatékonyabbá tételének kérdése. A könyv a tanulásfelfogások változását mutatja be a tudománytörténeti alapoktól, az ismeretelméleti, a neurofiziológiai, pszichológiai, szociológiai megközelítéstől a napjainkban elterjedt, népszerű irányzatokig.

Leírás

A mesterséges intelligencia, a robotika fénysebességgel változó világában egyre fontosabbá válik az iskolai tanulás hatékonyabbá tételének kérdése. A könyv a tanulásfelfogások változását mutatja be a tudománytörténeti alapoktól, az ismeretelméleti, a neurofiziológiai, pszichológiai, szociológiai megközelítéstől a napjainkban elterjedt, népszerű irányzatokig. Az elméleti előzmények, hangsúlyok felvázolása segít a jelen értelmezési alapjainak megértésében. A kognitív, a konstruktív, az affektiv megközelítések időnkénti összefonódása, illetve ellentéte végigkíséri az elméleti, vagy éppen a gyakorlati kiindulópontokat. A felmerülő, kevéssé alátámasztott, vitatható állításokat saját szemszögünkből analizáljuk és értékeljük is. A munka második, empirikus része a metaanalízis módszerével 62 angol nyelvű tanulmányt vizsgál és mutat be, a tanulásfelfogás, a hatékonyság szemszögéből.

A könyv azokhoz szól, akik az eredményes tanulás kérdéseivel szeretnének teoretikus és empirikus szinten foglalkozni, vagy akár már foglalkoznak is. A könyv gondolatébresztő, s továbbgondolásra, diskurzusra ajánlott.

 

Palatia Nyomda és Kiadó Kft., 2025.

Írta: Réthy Endréné

Bevezető: Dr. habil Kováts-Németh Mária

Lektor: Dr. habil Sántha Kálmán

Paraméterek

Szerző Réthy Endréné
Cím A tanulás útja
Alcím Irányok, paradigmák
Kiadó Palatia Nyomda és Kiadó Kft.
Kiadás éve 2025
Terjedelem 302 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 615 5904 74 5

Tartalom

ELŐSZÓ

BEVEZETŐ

ISMERETELMÉLETI KIINDULÁS, FILOZÓFIAI MEGKÖZELÍTÉS

A megismerés lehetőségei és határai

NEUROFIZIOLÓGIAI ALAPOK

Elméleti előzmények hangsúlyai, fiziológiai alapok, idegtudomány

Neurodidaktika

A tanulástudomány

PSZICHOLÓGIAI IRÁNYOK

Elméleti előzmények, hangsúlyok

Kognitív pszichológia

A tudás kognitív értelmezése

A metakogníció

A magyarországi kognitív kutatások történeti előzményei

A neveléstudomány kapcsolódása a kognitív pszichológiai kutatásokhoz

A kognitív pedagógia

Tudásfajták a kognitív kutatásokban

A tudás komplex értelmezése

A KONSTRUKTIVIZMUS

Előtörténet

John Dewey

Vigotszkij mint „szociális konstruktivista”

Piaget mint „universalis konstruktivista”

A vigotszkijánusok és piagetiánusok későbbi hatása

A konstruktivizmus koncepciója

Kritikai pedagógia

Konstruktivista tudásértelmezés

A konstruktivizmus és a tudás

A konstruktivizmus megjelenése a magyar pedagógiában

A PSZICHOLÓGIA AFFEKTÍV „FORRADALMA”

Kutatási háttér

Az érzelmek idegfiziológiai háttere

Az érzelmek osztályozása

Kogníció és affekció

Motiváció és tanulás

Történeti előzmények

Tanulás és motiváció

Az integrált referenciakeret felépítésének szempontjai

TÁRSADALMI, SZOCIÁLIS HÁTTÉR

A társadalmi esélyegyenlőtlenség tükröződése az iskolai terepen

A konstruktivizmus pedagógiai megnyilatkozásainak kritikája

Az iskolában keletkező egyenlőtlenségek

Az életminőség alakulása, a jól-lét és az iskola

Esélyigazságosság, méltányos pedagógia

Az esélyegyenlőtlenség különböző formái

Az esélyegyenlőtlenségek megkülönböztethetősége

A TANULÁS-KUTATÁS NÉHÁNY MEGFONTOLÁSRA AJÁNLOTT TUDOMÁNYOS FEJLEMÉNYE A KONSTRUKTIVIZMUS SZÁMÁRA

Útban a tanulási helyzetek dinamikájának és a tanulás folyamatának szisztematikus leírása felé

A tanulási környezet, a szituáció, mint a tanulás speciális kérdései

További irányzatok

További jól alkalmazható régebbi modellek

Az önszabályozott tanulás

Érzelmi és motivációs stratégiák, mint az önszabályozott tanulás legfontosabb aspektusai

ELMÉLETI KUTATÁSI IRÁNYOK ÉS PEDAGÓGAI GYAKORLATI MEGVALÓSULÁSOK LEHETŐSÉGEI A KÜLFÖLDI SZAKIRODALOMBAN 1989-2006 KÖZÖTT

A nemzetközi pedagógiai kutatásokról

Empirikus kutatásmetodikai eljárásunk tudományos háttere

A kognitív pszichológiához, pedagógiához köthető, illetve konstruktivizmushoz kapcsolódó elméleti és empirikus     vizsgálatok

Kutatási problémák, állítások, kérdések

A vizsgák tanulmányok általános jellemzői

Vizsgálati eredmények A tanulmányok témakörök  szerinti csoportosítása

A tanulmányok pedagógiai elméleti alapok szerinti osztályozása

A tanulmányok kutatás-metodológiai háttere

Az empirikus kutatás szervezésének tanulságai

A tanulmányok meta analízis vizsgálata alapján általánosítható eredmények összegzése

A kutatási kérdések megválaszolása

ZÁRÓ GONDOLATOK

Az elméleti és empirikus elemzések eredményeinek összegzése

Kritikai észrevételek a konstruktív pedagógiához kapcsolódóan

Meddig lesz még iskola?

Társadalmi igény, elvárás, célok, feladatok

A tudomány szerepe

Az iskola

Kiért működik az iskola?

Mit tanít az iskola

Kik tanítanak az iskolában?

IRODALOM

MELLÉKLETEK

1. SZ. MELLÉKLET A hivatkozott folyóiratok címoldalának bemutatása

2. SZ. MELLÉKLET Néhány tanulmányról röviden

3. SZ. MELLÉKLET Az AI-nek feltett kérdésre adott válasz

Kapcsolódó kiadványok

A pedagógia adósságai

Raktáron
Eredeti ár:3.200 Ft 2.880 Ft
-10%

Abdukció a kvalitatív kutatásban

Raktáron
Eredeti ár:2.115 Ft 2.009 Ft
-5%

Multikódolt adatok kvalitatív elemzése

Raktáron
Eredeti ár:3.155 Ft 2.997 Ft
-5%

Trianguláció a pedagógiai kutatásban

Raktáron
Eredeti ár:2.425 Ft 2.304 Ft
-5%

Kvalitatív tartalomelemzés

Raktáron
Eredeti ár:2.390 Ft 2.270 Ft
-5%

A didaktika kézikönyve

Raktáron
Eredeti ár:10.000 Ft 9.500 Ft
-5%