Leírás
A mesterséges intelligencia, a robotika fénysebességgel változó világában egyre fontosabbá válik az iskolai tanulás hatékonyabbá tételének kérdése. A könyv a tanulásfelfogások változását mutatja be a tudománytörténeti alapoktól, az ismeretelméleti, a neurofiziológiai, pszichológiai, szociológiai megközelítéstől a napjainkban elterjedt, népszerű irányzatokig. Az elméleti előzmények, hangsúlyok felvázolása segít a jelen értelmezési alapjainak megértésében. A kognitív, a konstruktív, az affektiv megközelítések időnkénti összefonódása, illetve ellentéte végigkíséri az elméleti, vagy éppen a gyakorlati kiindulópontokat. A felmerülő, kevéssé alátámasztott, vitatható állításokat saját szemszögünkből analizáljuk és értékeljük is. A munka második, empirikus része a metaanalízis módszerével 62 angol nyelvű tanulmányt vizsgál és mutat be, a tanulásfelfogás, a hatékonyság szemszögéből.
A könyv azokhoz szól, akik az eredményes tanulás kérdéseivel szeretnének teoretikus és empirikus szinten foglalkozni, vagy akár már foglalkoznak is. A könyv gondolatébresztő, s továbbgondolásra, diskurzusra ajánlott.
Palatia Nyomda és Kiadó Kft., 2025.
Írta: Réthy Endréné
Bevezető: Dr. habil Kováts-Németh Mária
Lektor: Dr. habil Sántha Kálmán
Paraméterek
Szerző | Réthy Endréné |
Cím | A tanulás útja |
Alcím | Irányok, paradigmák |
Kiadó | Palatia Nyomda és Kiadó Kft. |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 302 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5904 74 5 |
Tartalom
ELŐSZÓ
BEVEZETŐ
ISMERETELMÉLETI KIINDULÁS, FILOZÓFIAI MEGKÖZELÍTÉS
A megismerés lehetőségei és határai
NEUROFIZIOLÓGIAI ALAPOK
Elméleti előzmények hangsúlyai, fiziológiai alapok, idegtudomány
Neurodidaktika
A tanulástudomány
PSZICHOLÓGIAI IRÁNYOK
Elméleti előzmények, hangsúlyok
Kognitív pszichológia
A tudás kognitív értelmezése
A metakogníció
A magyarországi kognitív kutatások történeti előzményei
A neveléstudomány kapcsolódása a kognitív pszichológiai kutatásokhoz
A kognitív pedagógia
Tudásfajták a kognitív kutatásokban
A tudás komplex értelmezése
A KONSTRUKTIVIZMUS
Előtörténet
John Dewey
Vigotszkij mint „szociális konstruktivista”
Piaget mint „universalis konstruktivista”
A vigotszkijánusok és piagetiánusok későbbi hatása
A konstruktivizmus koncepciója
Kritikai pedagógia
Konstruktivista tudásértelmezés
A konstruktivizmus és a tudás
A konstruktivizmus megjelenése a magyar pedagógiában
A PSZICHOLÓGIA AFFEKTÍV „FORRADALMA”
Kutatási háttér
Az érzelmek idegfiziológiai háttere
Az érzelmek osztályozása
Kogníció és affekció
Motiváció és tanulás
Történeti előzmények
Tanulás és motiváció
Az integrált referenciakeret felépítésének szempontjai
TÁRSADALMI, SZOCIÁLIS HÁTTÉR
A társadalmi esélyegyenlőtlenség tükröződése az iskolai terepen
A konstruktivizmus pedagógiai megnyilatkozásainak kritikája
Az iskolában keletkező egyenlőtlenségek
Az életminőség alakulása, a jól-lét és az iskola
Esélyigazságosság, méltányos pedagógia
Az esélyegyenlőtlenség különböző formái
Az esélyegyenlőtlenségek megkülönböztethetősége
A TANULÁS-KUTATÁS NÉHÁNY MEGFONTOLÁSRA AJÁNLOTT TUDOMÁNYOS FEJLEMÉNYE A KONSTRUKTIVIZMUS SZÁMÁRA
Útban a tanulási helyzetek dinamikájának és a tanulás folyamatának szisztematikus leírása felé
A tanulási környezet, a szituáció, mint a tanulás speciális kérdései
További irányzatok
További jól alkalmazható régebbi modellek
Az önszabályozott tanulás
Érzelmi és motivációs stratégiák, mint az önszabályozott tanulás legfontosabb aspektusai
ELMÉLETI KUTATÁSI IRÁNYOK ÉS PEDAGÓGAI GYAKORLATI MEGVALÓSULÁSOK LEHETŐSÉGEI A KÜLFÖLDI SZAKIRODALOMBAN 1989-2006 KÖZÖTT
A nemzetközi pedagógiai kutatásokról
Empirikus kutatásmetodikai eljárásunk tudományos háttere
A kognitív pszichológiához, pedagógiához köthető, illetve konstruktivizmushoz kapcsolódó elméleti és empirikus vizsgálatok
Kutatási problémák, állítások, kérdések
A vizsgák tanulmányok általános jellemzői
Vizsgálati eredmények A tanulmányok témakörök szerinti csoportosítása
A tanulmányok pedagógiai elméleti alapok szerinti osztályozása
A tanulmányok kutatás-metodológiai háttere
Az empirikus kutatás szervezésének tanulságai
A tanulmányok meta analízis vizsgálata alapján általánosítható eredmények összegzése
A kutatási kérdések megválaszolása
ZÁRÓ GONDOLATOK
Az elméleti és empirikus elemzések eredményeinek összegzése
Kritikai észrevételek a konstruktív pedagógiához kapcsolódóan
Meddig lesz még iskola?
Társadalmi igény, elvárás, célok, feladatok
A tudomány szerepe
Az iskola
Kiért működik az iskola?
Mit tanít az iskola
Kik tanítanak az iskolában?
IRODALOM
MELLÉKLETEK
1. SZ. MELLÉKLET A hivatkozott folyóiratok címoldalának bemutatása
2. SZ. MELLÉKLET Néhány tanulmányról röviden
3. SZ. MELLÉKLET Az AI-nek feltett kérdésre adott válasz