A tanulás és gondolkodás keretei
Paraméterek
Sorozat | Test és lélek |
Szerző | Pléh Csaba |
Cím | A tanulás és gondolkodás keretei |
Alcím | A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig |
Kiadó | Typotex Kiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 492 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 279 864 6 |
Eredeti ár:
4.800 Ft
4.320 Ft
Online kedvezmény:
10%
A könyv összefoglaló eszménye az a hit, hogy észjárásunkat mindent átfogó keretek irányítják, melyek a sokmillió éves evolúció és a néhány tízezer éves kultúra termékei. A kötet egyik vezető témája kultúra, pedagógia és pszichológia viszonya. |
|
|
Leírás
Vajon több barátunk lesz a WEB világában? Milyen lépésekkel reagálhatunk nem tudatosan az érzelmileg fontos eseményekre? Egységes vagy sokarcú a gondolkodásunk? Tényleg az állatoktól elválasztó biológiai rendszer az emberi nyelv? Hogyan befolyásolja az európai regényirodalom az önképünket?
Pléh Csaba tanulmánygyűjteménye tág, mégis köznapjainkat érintő kérdésekből indul ki. A könyv összefoglaló eszménye az a hit, hogy észjárásunkat mindent átfogó keretek irányítják, melyek a sokmillió éves evolúció és a néhány tízezer éves kultúra termékei. A kötet egyik vezető témája kultúra, pedagógia és pszichológia viszonya. A szerző e tekintetben az oksági és a tisztán értelmező felfogások ötvözetét képviseli, ahol ismeretszerzésre egyaránt jogosult a természetelvű és a bölcsész attitűd. A szépirodalom ugyanúgy fontos forrása az emberismeretnek, ahogyan a laboratóriumi kutatás. Életünk és cselekedeteink naiv pszichológiája alapján mindenkit hozzánk hasonló vélekedések és vágyak irányítanak – úgy járkálunk a világban, akár a kis manók, akiknek emeletes buborékok nőnek ki a fejéből. A modern szaktudomány és a nevelési tevékenység ezt a „népi pszichológiát” rendszerezi tovább.
Tartalom
Előszó
I. fejezet. A gondolkodás keretei
A moduláris és a tudásalapú kognitív nyelvfeldolgozás vitái
Az innátizmus színeváltozásai – a filozófiától a genetikáig
A tudatos és a nem tudatos problémája a kísérleti pszichológia és a kognitív tudomány tükrében
Narratív szemlélet a pszichológiában: az elbeszélés mint átfogó metateória
A nyelv biológiai alapjai: bátor elméletek és józan építkezés
A nyelv keletkezésének három komponense. Az agy, a társas élet és a kommunikáció megváltozása
A társas tudás megjelenése a grammatikában
II. fejezet. Tudásátadás és pszichológia
A pszichológia minta nevelés eszmei hivatkozási kerete
A nevelés biológiai és pszichológiai alapjairól
A pszichológia és a pedagógia klasszikus és új kapcsolatai
Az életen át tartó tanulás biológiai és pszichológiai meghatározói és korlátai a pedagógushivatás tükrében
A webvilág kognitív következményei, avagy fényesít vagy butít-e az internet
A lélek a web világában: kapcsolatok és tanulás az új IKT közegében
III. fejezet. A gondolkodáskutatás története
Hogyan vezet el a bölcsészet lenézése a tudás lenézéséhez?
A tudománypolitika és a menedzserek
Pszichológusok és történészek. A pszichológiatörténet művelésének két célcsoportja és két műfaja
A magyar kísérleti pszichológia fejlődési íve 1950–2010 között
Meddig lesz meg szükség pszichológiára
A naiv emberismeret és a pszichológia helye a közoktatásban
Frege visszajön a kognitív tudomány hátsó ajtaján
A magyarázat és a megértés a szellemtudományos pszichológiában – egy évszázad múlva
A szelf vizsgálatának két történeti mintája
Kísérleti és neurális Freud értelmezés ma
Az érzelem- és mozgatóerő-kutatás múltja
Az evolúciós pszichopatológia történeti előzményei
A tanulmányok forrásai
Hivatkozott irodalom
Név- és tárgymutató