A tankönyvszöveg szintaktikai jellemzői
Paraméterek
Szerző | B. Fejes Katalin |
Cím | A tankönyvszöveg szintaktikai jellemzői |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2002 |
Terjedelem | 214 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 963 9167 72 x |
Eredeti ár:
1.000 Ft
A könyv a folyamatosságfüggőség grammatikai vetületét, azaz a konnexitást s annak is legkomplexebb összetevőjét, a szintaktikai eszközrendszert vizsgálja tankönyvi szövegekben. |
|
|
Leírás
A könyv a folyamatosságfüggőség grammatikai vetületét, azaz a konnexitást s annak is legkomplexebb összetevőjét, a szintaktikai eszközrendszert vizsgálja tankönyvi szövegekben. Ezt is, mint minden kutatást, fenyegetné az a veszély, hogy „levegőben marad”, ha feladatát s eredményeit nem volna mihez viszonyítania. De van. A korosztály, amelyhez az itt vizsgált tankönyvek szólnak, ugyanaz, amelynek saját szövegeit korábban a szerző ugyanezzel a szempontrendszerrel tárta fel. Összevethető tehát egymással – s ez a jelen könyv több helyén meg is történik – a korosztály szintaxisa a korosztálynak szánt tankönyvi szövegek szintaxisával.
Írta: B. Fejes Katalin
Lektor: Szépe György
Tartalom
ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
1. A tankönyvkutatás kérdésköre
1.1. Hazai és külföldi kutatások
1.2. A tankönyvszöveg nyelvi természete
2. A gyermeknyelvkutatás témába vágó tapasztalatai
3. A szöveg szintaktikai jellemzői
A VIZSGÁLAT TÁRGYA
1. A tankönyvszöveg egyes mondatszerkezeti sajátosságai
1.1. A szöveg szerkesztettségi mutatója
1.2. A szöveg mondat egészeinek kapcsolásai: a bonyolultsági és megoszlási mutató
1.3. A szintnépesség és a mélységi mutató
1.4. A mondategészek és mondategységek átlagos tagoltságának mutatója
1.5. A szövegek mondategészeinek telítettségi kérdései
1.6. A szerkezetes mondatrészek zsúfoltsága
1.7. A szerkezetes mondatrészek átlagos szintmélysége
2. A mondatszerkezeti sajátosságok összefüggéseinek néhány kérdése
2.1. A szövegek mondatszerkezeti jellemzőinek kölcsönös összefüggése
2.2. A szerkesztettségi mutatóval összefüggő kapcsolatok
3. A mondategységek telítettségének összefüggései
3.1. Az első kapcsolatkör összefüggései
3.2. A második kapcsolatkör összefüggései
4. A szintmélységmutatóhoz kapcsolódó mondatszerkezeti sajátosságok
4.1. Az első csoportban szereplő összefüggések
4.2. A második csoportban szereplő összefüggések
5. A mondatrészek zsúfoltsági mutatójához kapcsolódó összefüggések
5.1. A mondatrészek zsúfoltsági mutatója és kapcsolatai
5.2. A kölcsönös összefüggések bemutatása és értelmezése
A TANKÖNYV SZÖVEGEK SZINTAKTIKAI JELLEMZŐI
1. A tankönyvek bevezető szövegei
1.1. Az 5. osztályos tankönyvek bevezető szövegei
1.2. A 6. osztályos tankönyvek bevezető szövegei
1.3. Az 5-8. osztályos tankönyvek bevezető szövegei
2. Az értekező műfajú tankönyvi szövegek
2.1. Az értekezések tartalmi-logikai szerkezete
2.2. A mondategészeken belüli szintaktikai viszonyok
2.3. A feladatmegjelölő szövegekről
2.4. A képi és a nyelvi információ összefüggése alárendelő szerkezetekben
3. A leírás műfajába tartozó szövegek
3.1. A szerkesztettségi és a szinteződési mutató
3.2. A mondategységek belső szerkezeti összefüggései
4. Az elbeszélés műfajába tartozó szövegek
4.1. A szerkesztettségi és szintnépességi jellemzők
4.2. A mondategységek szintaktikai jellemzői
4.3. Szintagmajellemzők műfaji összevetésben
A VIZSGÁLAT FŐBB TANULSÁGAI
A szintaktikai jellemzők arányai a tankönyvszövegekben
IRODALOM
FÜGGELÉK