A tanítás mint értelmiségi hivatás
Paraméterek
Szerző | Révész Judit |
Cím | A tanítás mint értelmiségi hivatás |
Alcím | Tanulmányok a pedagógusok kollektív mobilitási esélyeiről |
Kiadó | Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány |
Kiadás éve | 2018 |
Terjedelem | 260 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5118 70 8 |
Eredeti ár:
3.800 Ft
Mitől „profi” egy tanár? Mitől lehet hatékonyabb az oktatási rendszer? Hogyan válhatna vonzóbbá a tanári pálya? Egyszerű kérdések ezek, pontosabban annak kellene lenniük, de nem azok. Révész Judit mélyre ás: elemzi a magyarországi tanárképzést, annak változatos múltját, és megvizsgálja a jelen normarendszerét, állapotát. Ez a könyv azoknak tartogat hasznos tudást, akik Eötvös Józseffel együtt vallják: a fenti kérdésekre egy „erős tanítói rend” létrehozása lehetne a válasz. |
|
|
Leírás
Mitől „profi” egy tanár? Mitől lehet hatékonyabb az oktatási rendszer? Hogyan válhatna vonzóbbá a tanári pálya? Egyszerű kérdések ezek, pontosabban annak kellene lenniük, de nem azok. Révész Judit mélyre ás: elemzi a magyarországi tanárképzést, annak változatos múltját, és megvizsgálja a jelen normarendszerét, állapotát. Ez a könyv azoknak tartogat hasznos tudást, akik Eötvös Józseffel együtt vallják: a fenti kérdésekre egy „erős tanítói rend” létrehozása lehetne a válasz.
Írta: Révész Judit
Szerkesztette: Róna Judit
Tartalom
Előszó
Általános bevezető
Wenger szociális tanuláselmélete
Gyakorlatközösség és legitim perifériális részvétel
Jelentés és identitás
Tanulás és identitás
Röppálya és lehetséges én
Egyéni identitás és közösség
Részvétel és tárgyiasulás (Participation and reification)
Iskolák és nevelés
Az iskoláztatás nyelvtana
Összefoglalás
A tanári professzió
Bevezető
Egyetemi másoddiplomás esti képzés
Nyelviskola
Gyakorlóiskola
A tanári professzió és a hagyományos értelmiségi hivatások
Bevezetés
A professzionalizmus
A hagyományos professziók
Speciális tevékenység a hivatalos társadalmi munkamegosztáson belül
Tudás és készségek
Szakmai ítélőképesség
Speciális státus a munkaerőpiacon
Kizárólagos illetékesség
Szakmai szervezetek
A bizonyítvány
A képzés
Az ideológia
A tanári szakma ökológiája
A tanári szakma individualista jellege
A tanári szakma belső bizonytalanságai
Érvek a tanári szakma professzionalizálódása ellen
Összefoglalás
Értékelési kultúra
A szűrés
Az alkalmatlan jelöltek aránya a mentorok szerint
Mit tesznek a mentorok, ha alkalmatlannak vélt jelölttel találkoznak?
Kinek a feladata a szűrés
A jelöltek értékelése
A mentorok munkájának értékelése
Szakmai büszkeség
A mentorok munkájának értékelési folyamata és elterjedtsége
Összefoglalás és kitekintés
A mentorok és a képzőintézmények kapcsolata
Bevezetés
Gondolatok a szakirodalomból
A mentorok és képzőintézmények kapcsolatára vonatkozó adatok ismertetése
A mentorok kiválasztása és képzése
Az óralátogatás
Mentortalálkozók
A kapcsolattartás egyéb formái
A mentorok véleménye a képzőintézménnyel fenntartott kapcsolatukról
Összefoglalás és kitekintés
Javaslatok a tanárképzés számára
Zárszó
Mellékletek