Leírás
„Egyetlen pedagógia van: az az 'ars' – nevezhetjük mesterségnek vagy művészetnek –, amelyik a gyakorlatban létezik. Minden, ami azon kívül van, ennek a szolgálata” – írta mintegy hatvan évvel ezelőtt egyik mesterem, Kiss Árpád. Igen, a gyakorlatban – azaz a nevelés és oktatás intézményes kereteiben, az óvodában és az iskolában. De mi az a „minden, ami azon kívül van”? A neveléstudomány(ok) összessége, amelynek feladata, hogy integrálja és adaptálja mindazt a rokontudományokból, ami a pedagógia eligazodása számára fontos lehet. Melyek ezek? Részint a nagymultú, hagyományos tudományterületek, amelyek a (gyerek)ember testi, lelki és szellemi fejlődésének sajátosságait, a társadalmi és társas közegben történő élését, működését vizsgálják, kutatják és írják le; részint újak, mint a pedagógiai idegélettan vagy a mediatizált tanulási környezetek vizsgálata.
Állítjuk, hogy a pedagógia a legősibb „tudományok” közé tartozik, hiszen – tudjuk – minden jelentősebb ókori gondolkodó feladatának érezte, hogy megfogalmazza az emberről és neveléséről kialakított felfogását, elképzeléseit. Hosszú idő telt el addig, természetesen, amíg e korai, jobbára filozófiai spekulációkon alapuló felfogásokból kialakult a vizsgálati eredmények tapasztalataira épülő emberkép és pedagógia.
A pedagógia korábban jobbára csak „gyermekügyi” illetékességű volt, mára az „egész életen át tartó tanulás”, az egyre fontosabbá váló felnőttképzés (továbbképzés és átképzés) korában egyre inkább „felnőttügyi” illetékességűvé is válik.
Kötetünk a szerzőnek a pedagógia különböző témáiról kialakult meglátásait, kutatási eredményeit és reflexióit ajánlja föl olyan témakörök köré szervezve, mint az iskola mint sajátos élményvilág, neveléstudomány és érték, és a tanári mesterség.
Lektor: Kozma Tamás
Paraméterek
Sorozat | Oktatás és társadalom |
Szerző | Szabó László Tamás |
Cím | A tanár visszanéz |
Alcím | Neveléstudomány - Iskola - Pedagógia |
Kiadó | Új Mandátum Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 188 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 287 008 3 |
Tartalom
ELŐSZÓ
Megismerés – Intézményi légkör – Környezet
ISKOLA – TANÍTÁS – TANULÁS
INFORMÁCIÓFELDOLGOZÁS ÉS MEGISMERÉS
ISKOLA ÉS KÖRNYEZET
AZ ISKOLA MINT TAPASZTALATSZERZŐ HELY
TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEK
A KUTATÁSRÓL – „A REJTETT TANTERV” NÉZŐPONTJÁBÓL
Neveléstudomány – Minőség – Érték
ISKOLAI ÉLMÉNYVILÁGOK
KISEBBSÉGEK EURÓPAI OKTATÁSI RENDSZEREKBEN: KIHÍVÁS ÉS VÁLASZKÍSÉRLETEK
ISKOLA ÉS MINŐSÉG
NEVELÉSTUDOMÁNY ÉS GLOBALIZÁCIÓ
A „REFLEKTÍV PARADIGMA” NEVELÉSTUDOMÁNYI NÉZŐPONTBÓL – EGY FOGALOM SZÍNE ÉS VISSZÁJA
A „REJTETT” TANTERV
ÉRTÉKEK AZ ISKOLÁBAN
Tanárképzés – Tanári mesterség
EURÓPAI DIMENZIÓK A TANÁRKÉPZÉSBEN
TANÁRKÉPZÉS EURÓPÁBAN
Mellékletek
A KÖNYVBEN MEGJELENT ÍRÁSOK EREDETI MEGJELENÉSEI
IRODALOM