A szín/tér meghódítása
Paraméterek
Sorozat | Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu) |
Szerző | P. Müller Péter |
Cím | A szín/tér meghódítása |
Alcím | Színházi tanulmányok |
Kiadó | Kronosz Kiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 224 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5497 53 7 |
A kötet tanulmányai a színházművészet, színháztudomány, drámaesztétika késő 20. századi és 21. századi alakulását, művészi és tudományos kihívásait elemzik, nemzetközi horizontú, naprakész ismereteket nyújtva ezekről a területekről a magyar humántudományok széles köre számára. |
|
|
Leírás
A kötet tanulmányai a színházművészet, színháztudomány, drámaesztétika késő 20. századi és 21. századi alakulását, művészi és tudományos kihívásait elemzik, nemzetközi horizontú, naprakész ismereteket nyújtva ezekről a területekről a magyar humántudományok széles köre számára. A három fejezetre tagolt munka első részében (Térfoglalás) színháztörténeti és színházelméleti elemzések vizsgálják a színházi, performatív tér (át)alakulásának kortárs jelenségeit, a közhellyé rögzült színházelméleti nézetek némelyikét. Ebben a fejezetben kapnak helyet azok az írások, amelyek a térfoglalásnak a vendégléttel, az önkényuralmi célú hatalommegragadással kapcsolatos drámai eseteit, illetve a csend és a hallgatás performatív sajátosságait elemzik. A könyv második részében (Dramatikus és szcenikus terek) a színházművészet és a drámairodalom néhány radikális megújítója áll a középpontban, Adolphe Appiától Tom Stoppardig és Jeles Andrásig, akik a művészeti ág modernizálásában és általános gyakorlatának, szemléletének megkérdőjelezésében meghatározó szerepet játszottak. A harmadik fejezet (Játékterek) színházi előadásokat elemez, az aktuális színpadi megvalósításon túl azok színháztörténeti és recepciótörténeti horizontját is játékba hozva, rámutatva a színtérnek mint emlékezeti helynek a szerepére és jelentőségére.
Kronosz Kiadó, 2015.
Írta: P. Müller Péter
Tartalom
I. TÉRFOGLALÁS
A szín/tér meghódítása
A tünékenység fétise, az ismétlés gyakorlata és az archívum logikája
Tény és fikció, dokumentum és fantázia
Színház és háború
A Szellemtől Yorickig: holt/testképzetek a Hamletben
A vendégszeretet/rettenet színpadi változatai
Forradalomváltozatok az örkényi életműben
Teátrális némaság
II. DRAMATIKUS ÉS SZCENIKUS TEREK
Test – fény – ritmus: egy szcenikai újító nézetei (Adolphe Appia: Zene és rendezés)
Lázadások, megalkuvások, kényszerek: színházi alkotók és intézmények parancsuralmi rendszerekben (Színház és diktatúra a 20. században)
Kalauz Stoppard labirintusába(n) (Upor László: Majdnem véletlen)
A magyar (kultúr)politika állatorvosi lova: a Nemzeti Színház (Imre Zoltán: A nemzet színpadra állításai)
A provokatív állapot (Darida Veronika: A katasztrófa színháza)
A színházi dramaturgia nemzetközi megújulása (New Dramaturgy)
III. JÁTÉKTEREK
Camus Caligulája (újra) Pécsett
Kerengők a történelem színterén és színtere alatt (Weöres Sándor: A kétfejű fenevad)
A halhatatlan Örkény (E kor nekünk szülőnk és megölőnk – színpadi játék In memoriam Ö. I.)
Bibliográfia
Névmutató