Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
A színpadon túl
Eredeti ár: 2.500 Ft
2.250 Ft
Online kedvezmény: -10%

A színpadon túl

Eredeti ár: 2.500 Ft
2.250 Ft
Online kedvezmény: -10%

A színházi eszközök alkalmazása irányulhat szenvedélybetegek rehabilitációjának segítésére, pedagógiai kihívások alternatív megoldására, politikai kérdések megfogalmazására, társadalmi konfliktusok kezelésére, megtörtént események dramatikus eszközökkel történő feldolgozására, és így tovább...

Leírás

A színházi eszközök alkalmazásának lehetősége színházon kívüli-túli területeken meglehetősen tágas. Irányulhat szenvedélybetegek rehabilitációjának segítésére, pedagógiai kihívások alternatív megoldására, politikai kérdések megfogalmazására és előtérbe állítására, társadalmi konfliktusok kezelésére, megtörtént események dramatikus eszközökkel történő feldolgozására, és így tovább.
A színházon kívüli helyszínválasztás példája lehet – többek között – a börtön, a láger, a menekülttábor, a kórház, az elmegyógyintézet, az iskola (a tanterem), az utca, a település, a lakóövezet stb. Mindezek a helyszínválasztások együtt járnak a színházművészet konvencionális határainak átlépésével, alternatív terek, eltérő célok és funkciók keresésével. A jelen kötet első írásai az alkalmazott színház bizonyos elméleti összefüggéseit tárgyalják, annak történeti kontextusában, bevonva Brecht, Grotowski, Barba, Schechner tevékenységét és nézeteit a vizsgálódás körébe. A második fejezet olyan magyar (belföldi és határon túli) csoportokat, kezdeményezéseket, projekteket, eseményeket mutat be, amelyek a „magját” adják az alkalmazott színház jelenségének, beleértve – többek között – a KÁVA, az AnBlokk munkáit és a kibontakozó erdélyi kezdeményezéseket. A harmadik fejezet részben a struktúrán kívüli színházi működést érinti, részben a színházi alkalmazás lélektani dimenzióit hozza játékba. A negyedik rész írásait az olasz közeg kapcsolja egybe, beleértve a Volterrában működő börtönszínházat, valamint Mussolini, majd pedig az olasz kommunisták propaganda célokat szolgáló színházpolitikáját. A zárófejezetben olyan színházi csoportokról és projektekről esik szó, amelyek a médiahasználattal, a térkezeléssel, a nézői pozicionálással hoznak újat a színpadon túli színház témakörébe.
 
Kronosz Kiadó, 2016. 
Szerkesztette: Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina
Sorozatszerkesztő: P. Müller Péter

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Szerző Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina
Cím A színpadon túl
Alcím Az alkalmazott színház és környéke
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 260 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5497 87 2

Tartalom

P. MÜLLER PÉTER: Színház alkalmazásban. Az esztétikán túl, a hasznosságon innen

I.

KRICSFALUSI BEATRIX: Aktivitás – részvétel – interpasszivitás, avagy van-e nézője az alkalmazott színháznak

GÁLOSI ADRIENNE: Akció, beavatkozás, villanás – hogyan jutottunk idáig? Avagy kísérlet a színpadon túli színház feltérképezésére

HELTAI GYÖNGYI: Theatre as anthropological expedition. Alternatív színház és kulturális antropológia kapcsolódásai: a performatív szellemi kulturális örökség fogalmának színházi inspirációi

II.

GOLDEN DÁNIEL: A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben

TAKÁCS ÁGNES: Az előítélet csökkentésére serdülők körében alkalmazott színházi formák

ANTAL KLAUDIA: Szélmalmok mint összetett dráma-alapú társadalmi beavatkozás

GERESDI ZSÓFIA: A rítus tere – színházi nevelési előadások interaktív térhasználata

DOMA PETRA: „Láthatatlan” színházi előadás

BOROS KINGA: Alkalmazkodó színház. Miért nincs, de miért lesz alkalmazott színház Erdélyben?

III.

CZENKLI DORKA: A hivatalos színházon túl – Gaál Erzsébet színháza a Gödöllői Stúdióban

PANDUR PETRA: A túlélő teatralizálása, a traumatapasztalat reprezentációs lehetőségei a Tünet Együttes Sóvirág című előadásában

HUNYA CSILLA: A pszichodráma díszlete, avagy a mintha tér belsőépítészete

SZIKSZAI ANITA: Gyógyító és alkotó improvizáció

IV.

DR. BLASIO BARBARA: Armando Punzo börtönszínházi módszertana

TÖRÖK TAMARA: A színház az olasz propagandaérdekek szolgálatában:

„Thespis kordéi” a fasizmus alatt és az 1960–1970-es évek egyetemi színházi csoportjai az olasz politikai baloldal kampányrendezvényein

VARGA LUCA: Kivonulás az állami színházakból: egy újszerű színházi kultúra megteremtésének kísérletei a munkásnegyedekben az 1960–1970-es évek Olaszországában

V.

IMRE ZOLTÁN: Köztes idők és köztes terek – a Squat Theater New York-i működése

SZABÓ ATTILA: 9/11 – Trauma és spektákulum. Kísérletek a terrortámadás performatív és társadalmi feldolgozására

DERES KORNÉLIA: Élet(tér)játékok. Rimini Protokoll: Situation Rooms

A kötet szerzői