Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A szemléltetés évszázadai

Paraméterek

Cím A szemléltetés évszázadai
Alcím Orbis Pictus
Kiadó Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Kiadás éve 2001
Terjedelem 236 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9315 11 7
Eredeti ár:
1.800 Ft
1.710 Ft
Online kedvezmény: 5%

Az ismeretelmélet és az iskolai gyakorlat fejlődése, egymással karöltve, a XVII. század pedagógiai forradalmának eredményeként fogalmazta meg a modern oktatásügy megannyi időtálló axiómáját, közöttük a szemléletesség elvét és a sokoldalú szemléltetésnek, mint alapvető módszernek a fontosságát. A didaktikai elv és a nyomában lassacskán megújuló iskolai gyakorlat vízválasztó volt a következő évszázadok pedagógiájában.

Leírás

Ha helytálló az a feltevés, hogy az altamirai barlangrajzok (és afrikai, európai kortársaik) egyidejűleg szolgálták az (ős)embert körülvevő titokzatos világ megismerését, s a megsejtett összefüggőségeket kutatva, értelmezve, annak jelképes és – szerencsés esetekben – valóságos, kézzelfogható birtokbavételét, valamint a megszerzett tapasztalatok áthagyományozását is a következő nemzedékekre, akkor megtaláltuk az első illusztrációkat a szemléltetésnek, ennek az ősi pedagógiai-didaktikai eljárásnak az előtörténetéhez.
Azt a felismerést, hogy a szemléltetés érzékelhetővé, elemezhetővé és értelmezhetővé teszi a világ ily módon feltárható titkait, a dolgok közötti – korábban rejtőzködő – lényeges, meghatározó összefüggéseket, s megkönnyíti a világ útvesztőjében való eligazodást, azaz a világ megismerésének és az ember tökéletesedésének egyaránt az egyik - talán a legfontosabb – módszere, Jan Amos Comeniusnak köszönhetjük. Az ismeretelmélet és az iskolai gyakorlat fejlődése, egymással karöltve, a XVII. század pedagógiai forradalmának eredményeként fogalmazta meg a modern oktatásügy megannyi időtálló axiómáját, közöttük a szemléletesség elvét és a sokoldalú szemléltetésnek, mint alapvető módszernek a fontosságát. A didaktikai elv és a nyomában lassacskán megújuló iskolai gyakorlat vízválasztó volt a következő évszázadok pedagógiájában: a „korszerűség” egyik fontos kritériumává vált a konzervatív skolasztikával és régi, úgymond „slendrián” tanítási szokásokkal szemben. És vízválasztó ma is; a módszer változatlan érvényességére, illetve természetes korlátaira figyelmeztet a modern taneszközök kínálta bőség (zűr)zavarában.

 

Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 2001.

Szerkesztette: dr. Jáki László

Tartalom

Adamikné Jászó Anna: A szemléltetés ábécéskönyveinkben

Klinghammer István: Az iskolai atlaszok történetének kezdetei

Szebenyi Péter: Szemléltetés a történelemtanításban

Csiszér Dóra: Szemléltetés a kézimunka oktatásban

Fehér Katalin: Felvilágosodás kori illusztrált tankönyveink

Harcsa Tiborné: Szemléltetés a magyar óvodákban a kezdetektől 1828-tól 1970-ig

Kolta Magdolna: A vándorló lanternistáktól az Urániáig

Bíró Ferenc: A dia mint szemléltetőeszköz a magyar oktatás történetében

Jáki László: A VKM Oktatófilm Kirendeltségének szerepe a mozgóképi szemléltetésben

Nádasi András: Az oktatógépek

Lénárd András: Az Internet hatásai a 10-14 éves korosztályra

Éri István: A Tájak-Korok-Múzeumok Kiskönyvtára kiadványsorozat, mint a honismertető szemléltetés eszköze

Horváth András: Oktatást segítő Csillag- és Űrmúzeum

Róth András: Adalékok XIX. század végi erdélyi iskolai tanszergyűjteményekről

Porcsalmy János: A Debreceni Csokonai Gimnázium nagymúltú iskolamúzeumáról

Lányi Katalin: Gyulai Ágost

Gyulai Ágost: Magyarázó füzet a népiskolai történelmi szemléltető képekhez

Varga Kovács Amarilla: Válogatott bibliográfia a szemléltetés történetéből az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum állománya alapján