A szemléltetés évszázadai
Paraméterek
Cím | A szemléltetés évszázadai |
Alcím | Orbis Pictus |
Kiadó | Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum |
Kiadás éve | 2001 |
Terjedelem | 236 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9315 11 7 |
Az ismeretelmélet és az iskolai gyakorlat fejlődése, egymással karöltve, a XVII. század pedagógiai forradalmának eredményeként fogalmazta meg a modern oktatásügy megannyi időtálló axiómáját, közöttük a szemléletesség elvét és a sokoldalú szemléltetésnek, mint alapvető módszernek a fontosságát. A didaktikai elv és a nyomában lassacskán megújuló iskolai gyakorlat vízválasztó volt a következő évszázadok pedagógiájában. |
|
|
Leírás
Ha helytálló az a feltevés, hogy az altamirai barlangrajzok (és afrikai, európai kortársaik) egyidejűleg szolgálták az (ős)embert körülvevő titokzatos világ megismerését, s a megsejtett összefüggőségeket kutatva, értelmezve, annak jelképes és – szerencsés esetekben – valóságos, kézzelfogható birtokbavételét, valamint a megszerzett tapasztalatok áthagyományozását is a következő nemzedékekre, akkor megtaláltuk az első illusztrációkat a szemléltetésnek, ennek az ősi pedagógiai-didaktikai eljárásnak az előtörténetéhez.
Azt a felismerést, hogy a szemléltetés érzékelhetővé, elemezhetővé és értelmezhetővé teszi a világ ily módon feltárható titkait, a dolgok közötti – korábban rejtőzködő – lényeges, meghatározó összefüggéseket, s megkönnyíti a világ útvesztőjében való eligazodást, azaz a világ megismerésének és az ember tökéletesedésének egyaránt az egyik - talán a legfontosabb – módszere, Jan Amos Comeniusnak köszönhetjük. Az ismeretelmélet és az iskolai gyakorlat fejlődése, egymással karöltve, a XVII. század pedagógiai forradalmának eredményeként fogalmazta meg a modern oktatásügy megannyi időtálló axiómáját, közöttük a szemléletesség elvét és a sokoldalú szemléltetésnek, mint alapvető módszernek a fontosságát. A didaktikai elv és a nyomában lassacskán megújuló iskolai gyakorlat vízválasztó volt a következő évszázadok pedagógiájában: a „korszerűség” egyik fontos kritériumává vált a konzervatív skolasztikával és régi, úgymond „slendrián” tanítási szokásokkal szemben. És vízválasztó ma is; a módszer változatlan érvényességére, illetve természetes korlátaira figyelmeztet a modern taneszközök kínálta bőség (zűr)zavarában.
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 2001.
Szerkesztette: dr. Jáki László
Tartalom
Adamikné Jászó Anna: A szemléltetés ábécéskönyveinkben
Klinghammer István: Az iskolai atlaszok történetének kezdetei
Szebenyi Péter: Szemléltetés a történelemtanításban
Csiszér Dóra: Szemléltetés a kézimunka oktatásban
Fehér Katalin: Felvilágosodás kori illusztrált tankönyveink
Harcsa Tiborné: Szemléltetés a magyar óvodákban a kezdetektől 1828-tól 1970-ig
Kolta Magdolna: A vándorló lanternistáktól az Urániáig
Bíró Ferenc: A dia mint szemléltetőeszköz a magyar oktatás történetében
Jáki László: A VKM Oktatófilm Kirendeltségének szerepe a mozgóképi szemléltetésben
Nádasi András: Az oktatógépek
Lénárd András: Az Internet hatásai a 10-14 éves korosztályra
Éri István: A Tájak-Korok-Múzeumok Kiskönyvtára kiadványsorozat, mint a honismertető szemléltetés eszköze
Horváth András: Oktatást segítő Csillag- és Űrmúzeum
Róth András: Adalékok XIX. század végi erdélyi iskolai tanszergyűjteményekről
Porcsalmy János: A Debreceni Csokonai Gimnázium nagymúltú iskolamúzeumáról
Lányi Katalin: Gyulai Ágost
Gyulai Ágost: Magyarázó füzet a népiskolai történelmi szemléltető képekhez
Varga Kovács Amarilla: Válogatott bibliográfia a szemléltetés történetéből az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum állománya alapján