A személyiség titkai
Paraméterek
Szerző | Bagdy Emőke |
Cím | A személyiség titkai |
Alcím | Család, nevelés, önértékelés |
Kiadó | Kulcslyuk Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 336 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5932 50 2 |
Eredeti ár:
3.990 Ft
3.591 Ft
Online kedvezmény:
10%
Ez a könyv az emberré nevelés társas meghatározottságú folyamatával, a gyermekkori szocializáció családon belül zajló legfontosabb történéseivel, eredményeivel és következményeivel foglalkozik.
|
|
|
Leírás
Ez a könyv az emberré nevelés társas meghatározottságú folyamatával, a gyermekkori szocializáció családon belül zajló legfontosabb történéseivel, eredményeivel és következményeivel foglalkozik.
Az emberformálás társas folyamatában nyomon kísérjük azokat a jelentősebb időszakokat, amelyekben a gyermek útravalót gyűjt a felnőtti élethez, megtanul szeretni, örülni, ragaszkodni, együttérezni, beletanul az emberi viselkedés következményeibe, szabályaiba és kitörölhetetlenül bevési szüleim családja és személyes környezete által nyújtott viselkedési mintákat.
Hosszú és nehéz út vezet mindnyájunkat a felnőtté válásig, ebben kezdettől fogva társakra van szükségünk. Létünk forrása, feltétele, szükséglete és katalizátora a társkapcsolat. Hatásai az emberi személyiség biológiai, pszichés és szociális szintjeinek kialakulásában, egységgé integrálódásában egyaránt meghatározók. Az idegrendszeri érést, a szervi működések zavartalan kifejlődését ugyanazok a specifikusan emberi környezetből származó, személyes érintkezésen alapuló ingerek serkentik, amelyek egyszersmind a lelki rendszer érését, a személyes én kialakulását a lelki apparátus felépülését szolgálják. Belső lelki rendszerünket külső, társas közvetítésű mintákból építjük fel, így benne mindaz, amely sajátosan emberi, társas meghatározottságú.
A társ jelenléte, a vele való kapcsolat ingere és modellje a szociális tanulás folyamatának. A társkapcsolat működésre és működtetése során alapvető emberi élmények és képességek birtokosaivá válunk. Együttes cselekvésekben kap tartalmat, indítékot és örömöt a tevékenységünk, e folyamat tanít meg a munka igényére, képességére és pótolhatatlan örömére, miközben egyaránt csiszolja készségeinket, és gazdagít az együttes cselekvés társas élménytöbbletével.
A könyv ismereti és szemléleti alapokat nyújt a szülőknek és a nevelőknek egyaránt.
A társ jelenléte, a vele való kapcsolat ingere és modellje a szociális tanulás folyamatának. A társkapcsolat működésre és működtetése során alapvető emberi élmények és képességek birtokosaivá válunk. Együttes cselekvésekben kap tartalmat, indítékot és örömöt a tevékenységünk, e folyamat tanít meg a munka igényére, képességére és pótolhatatlan örömére, miközben egyaránt csiszolja készségeinket, és gazdagít az együttes cselekvés társas élménytöbbletével.
A könyv ismereti és szemléleti alapokat nyújt a szülőknek és a nevelőknek egyaránt.
Kulcslyuk Kiadó, 2020.
Írta: Bagdy Emőke
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Bevezető gondolatok
1. Korszellem, mentalitás, a családszemlélet és az életgyakorlat változása napjainkban
1.1. Mi történik az életünkkel, avagy létminőség diagnózis
1.2. Mi történik napjaikban a családdal?
1.3. Tekintsünk az ifjúságra: generációk, fiatalok és idősek viszonyjellemzői
1.4. A család-intézmény fennmaradásának biztosítékai
1.5. Családi élet-egyensúly: illúzió vagy lehetőség?
2. Nevelés, növelés, a „szocializáció” útja
2.1. Szocializáció: az emberi lényeg kimunkálása
2.2. A család mint elsődleges szocializációs kiscsoport
2.3. A társak szerepe az emberi fejlődésben
2.4. Anya nélkül
2.5. Az anya—gyermek kapcsolat kezdetei: a méhen belüli világ
2.6. Szülés-születés: az anya—gyermek kapcsolat szenzitív periódusa
2.7. A megkapaszkodás: oltalom és biztonság
2.8. A vitális kontaktuson alapuló, „kötődő” nevelés modellje
2.9. Érzelmi biztonság az emberi kapcsolatban: a „kötődési minta” kialakulása
2.10. A mentalizáció és a szociális tükrözés szerepe a fejlődésben
3. Az anya-gyermek kapcsolat zavarai
3.1. Elutasítás, túlzott aggodalmaskodás
3.2. Az anyahiány-betegségek
4. A kétszemélyes szocializációs rendszer hatásaitól az önkontroll kialakulásáig
4.1. A kritikus fejlődési szakaszok és bevésődések
4.2. Az egyedi lelki rendszer kialakulása
4.3. A belső tilalmi és szabályozó rendszer kialakulása
4.4. Az énegyensúly védelmi eszközei
4.5. Utánzás, mintakövetés, azonosulás
4.6. Az apa jelentősége az azonosulási folyamatban
4.7. A nevelésben felhasználható tanulságok
5. A felnőtti lét küszöbén
5.1. Átmenet a gyermekkorból az i felnőttkorba
5.2. A serdülés mint normatív életválság
5.2.1. Az identitás fogalma
5.3. A serdülés mint pszichoszociális krízis
5.3.1. Az identitásválság és identitásteremtés
5.3.2. Az identitásválság négyfajta szakasza, állapota és megjelenési formája
5.3.3. A serdülés testi-szervezeti változásai és ezek pszichoszociális integrációja
5.3.3.1. Idegrendszeri változások
5.3.4. Testiség, szexualitás, nemi hovatartozás, a felnőttség testi elutasítása
5.3.5. A tranzíció (átkelés) rítusainak szerepe
5.3.6. Az identitás-válság megjelenése az önképben, önismeretben
6. A változásból eredő konfliktusok színterei
6.1. A szülők gyermekükre vonatkozó kritikái
6.2. A serdülőknek a szülőkre és/vagy pedagógusokra vonatkozó kritikája
6.3. Az önismereti zárlattól a hiteles önképig
6.4. A serdülők viszonya a felnőttekhez
6.5. Fiúk és lányok interperszonális kapcsolati stílusának különbségei
6.6. Metafizikai spekulációk: a létezésre, nemlétre, létidőre vonatkozó kérdések
7. A társas kapcsolatok alakulása a serdülőkorban: barátság, szerelem, kiscsoport-képződések
7.1. A barátság
7.2. A serdülőkori szerelem
7.3. A serdülők kiscsoportjai és a referencia-csoportok
8. Az értékek, eszmények és morál alakulása: a proszociális viselkedés fejlődése a serdülőkorban
8.1. A proszociális, altruista viselkedés alapjai
8.2. Az erkölcsi tudat fejlődése
8.3. Példakép, eszmények, ideálválasztás
9. A nevelői attitűdök összefüggése a személyiség fejlődésével
10. A társas kapcsolatok zavarai
10.1. A kommunikáció szintjei
10.2. A „kettős kötés” jelensége
10.3. Saját világuk foglyai
10.4. A „sündisznó dilemma”
10.5. „Játszmák” a társas kapcsolatokban
11. Neurotikus potenciál és fejlődés
11.1. A neurózis jellemzői, potenciálok és hajlamosító tényezők
11.2. Neurotikus zavarok a gyermekkorban
12. A szocializáció és a devianciák
12.1. A végzetes önbüntetés
12.2. Út a kriminalitás felé
12.3. Az iskolai erőszak és szülői bánásmód összefüggései
12.4. Menekülés a valóságból
12.5. A pubertáskori evészavarok és az anorexia nervosa hátterében álló családi jellegzetességek
ZÁRSZÓ
IRODALOMJEGYZÉK