A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban
Paraméterek
Sorozat | DIFER |
Szerző | Józsa Krisztián |
Cím | A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban |
Alcím | Szülőknek, óvodapedagusoknak, tanítóknak (2. kiadás) |
Kiadó | Mozaik Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 136 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 697 767 2 |
Eredeti ár:
4.180 Ft
Az iskolát kezdő gyermekek számolási készségének fejlettségében években mérhető egyéni különbségek vannak. Az elemi számolási készség játékos módszerekkel mind óvodában, mind iskolában eredményesen fejleszthető. |
|
|
Leírás
Az iskolát kezdő gyermekek számolási készségének fejlettségében években mérhető egyéni különbségek vannak. A gyakorlati tapasztalatok és a kutatási eredmények egymást megerősítve mutatnak rá, hogy a jelentős fejlettségbeli megkésettséget a hagyományos iskolai módszerek nem, vagy csak alig tudják kompenzálni. A hátránnyal induló tanulók jelentős része az első iskolai évek alatt végérvényesen leszakad társaitól, a gyermekek közötti különbségek nagysága az iskolai évek alatt tovább növekszik.
Fejlesztő kísérleteink eredményei alapján ugyanakkor bizonyítottnak látjuk: az elemi számolási készség játékos módszerekkel mind óvodában, mind iskolában eredményesen fejleszthető. A szülők kezében ugyancsak óriási lehetőségek vannak arra, hogy segítsék gyermekük matematikai készségeinek a fejlődését. A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége már óvodás korban jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetőek. A sikerhez új szemléletmódra és részben új módszerekre van szükség. Olyan fejlesztések lehetnek eredményesek, melyek igazodnak a gyermek egyéni fejlődési üteméhez, aktuális fejlettségi szintjéhez. A készségek fejlődése évekig tartó folyamat, ezért a hatékony fejlesztéshez több évet átfogó, az óvodából az iskolába átívelő programokat kell egységes módszertanra alapozva megvalósítani.
Ez a könyv ebben a szemléletben kívánja segíteni az elemi számolási készség fejlesztését. Az első rész a készség fejlődésével és fejlesztésével foglalkozó hazai kutatások eredményeit foglalja össze. A második részben egy játékgyűjteményt adunk közre, mely alkalmas az óvodai és iskolai fejlesztésre a tipikusan fejlődő gyermekek esetében 4-8 éves kor között, illetve a fejlődésben megkésett gyermekeknél magasabb évfolyamokon is mindaddig, amíg a számolási készséget elsajátítja a gyermek. A mondókák, játékok egy része otthon is felhasználható, játszható. A játékgyűjtemény az elmúlt másfél évtizedben végzett fejlesztő programjaink tapasztalatai alapján állt össze. Benne van mindazon óvodapedagógusoknak és tanítóknak a munkája, akik részt vettek ezekben a programokban, a módszert kipróbáló kísérletekben.
Mozaik Kiadó, 2022.
MS-9334
Írta: Dr. Józsa Krisztián
Szakmai lektor: Havlikné Rácz Andrea, Pozsár Éva
Szerkesztette: Tóth Mónika
Illusztrációk: Molnár Mónika
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Bevezető
Köszönetnyilvánítás
Elemi számolási készség
A velünk született számolás
Elemi számolási készség
A számolási készség mérése
A mérés menete
Néhány további szempont
Ki végezze a mérést
A számolási készség fejlődése
Az összetevők fejlődése
Fejlettségbeli különbségek
Családi háttér
Az eltérő fejlődés
Számolási zavar
Tanulásban akadályozottság
A számolási készséget fejlesztő programok eredményessége
Óvodai fejlesztés
Iskolai fejlesztés
Néhány szempont a fejlesztéshez
Játékgyűjtemény
Játékgyűjtemény az elemi számolási készség fejlesztéséhez
Mondókák, versek, dalok, kiszámolók
Számlálás
Számosság
Sorszámok
Számképek
Számjegyek
Mérés
Elemi műveletek
Foglalkozás- és projekttervek
Foglalkozástervek a játékokhoz
Projekttervek
Irodalomjegyzék
A játékgyűjtemény összeállítása során felhasznált források