A Stephens-Sarlós program
Paraméterek
Szerző | Stephens-Sarlós Erzsébet |
Cím | A Stephens-Sarlós program |
Alcím | Továbblépés megrekedt egészségi, tanulási, viselkedési és kommunikációs problémákból |
Kiadó | Kulcslyuk Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 448 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6471 00 0 |
Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az „elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét. Ugyanis a szenzomotoros, azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben zavar keletkezik. Dr. Stephens-Sarlós Erzsébet gyógytestnevelő, szenzomotoros terapeuta huszonkét éve foglalkozik fejlesztéssel, közel háromezer gyermek fejlesztése során szerzett tapasztalataira és doktori kutatásának eredményeire építve írta meg ezt a könyvet. |
|
|
Leírás
A reflexek önkéntelen válaszok a testen belül keletkezett vagy a külvilágból származó ingerekre. Nagyon sok fajtájuk létezik, és mindegyiknek megvan a maga szerepe. Némelyek egész életünket végigkísérik, ám vannak köztük olyanok – az úgynevezett primitív reflexek –, melyek csak a születésünktől 2–2,5 éves korig szolgálnak minket. Ezt követően bele kell, hogy olvadjanak egy másik reflexbe, vagy az agykéreg gátlása alá kerülnek, és megszűnik a működésük. Ha ez nem történik meg időben, akkor az idegrendszer nem tud a megfelelő tempóban érni, egy-egy területen akár életre szóló elakadás történik.
Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az „elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét. Ugyanis a szenzomotoros, azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben zavar keletkezik. Ennek a zavarnak a tünetei gyakran nagyon hasonlóak – és így könnyen összetéveszthetők – bizonyos „címkézett” zavarokéval. Ezért azokat a problémákat, amiket (néha tévesen) figyelemzavarként, hiperaktivitásként, ADHD-ként, autizmus spektrumzavarként, mozgáskoordinációs zavarként, diszlexiaként, diszgráfiaként, diszkalkuliaként diagnosztizálnak, valójában gyakran a visszamaradt csecsemőkori reflexek, az elakadt szenzomotoros fejlődés okozzák. Ezekben az esetekben a probléma sokkal egyszerűbben megoldható, mint gondolnánk.
Ha idegrendszeri éretlenség áll a gond háttérben, a tünetek nagy része – sőt olykor a teljes probléma – bizonyos célirányos gyakorlatok végzésével megszűnik vagy jelentősen enyhül. Ily módon megszűnhet a székletvisszatartás, az éjszakai ágybavizelés, az indokolatlan szorongás/félelem, a beszédzavarok jó része vagy éppen az ügyetlenség is. Természetesen nem egyik napról a másikra, hanem kitartó, rendszeres munka eredményeként.
A szerző, dr. Stephens-Sarlós Erzsébet gyógytestnevelő, szenzomotoros terapeuta huszonkét éve foglalkozik fejlesztéssel. A jelentős mennyiségű – nagyrészt külföldi – szakirodalom tanulmányozása mellett közel háromezer gyermek fejlesztése során szerzett tapasztalataira és doktori kutatásának eredményeire építve írta meg ezt a könyvet. Műve fontos hozzájárulás az érintettek egészségnek és életminőségének javításához, hiszen ebben a témában igen kevés a magyarul hozzáférhető irodalom. Olyan könyv pedig, mely reflexintegráló gyakorlatokat is tartalmaz, az egész világon „hiánycikk”. Ez a kötet ezt kínálja. Az elméleti háttér ismertetése mellett tünetcsoportokra és korcsoportokra lebontott gyakorlati programokat. Ezáltal valódi lehetőséget azoknak a szülőknek, védőnőknek, pedagógusoknak, fejlesztőknek, pszichológusoknak, orvosoknak, akik segíteni szeretnének a rájuk bízott gyermekeknek. Azoknak az edzőknek vagy zenetanároknak, akik segíteni szeretnének a versenyzőiknek, növendékeiknek. És azoknak a felnőtteknek, akik segíteni szeretnének önmaguknak.
Kulcslyuk Kiadó, 2022.
Írta: Stephens-Sarlós Erzsébet
Kapcsolódó témakörök:
Tartalom
BEVEZETÉS
ELŐSZÓ
Segítség! Baj van!
Egy kis történelem
Mindennek az alapja a mozgás
A bennünk élő csecsemő, avagy a primitív vagy csecsemőkori reflexek
Kik és mit gondoltak a szenzomotoros fejlődésről?
A szenzomotoros integráció
Az érzékszervi észlelés és érzékelés szimfóniája
Az egyensúly-érzékelés labirintusában
Szemünk világa
Hallom, értem, válaszolok
Kívül-belül
Megfogjam, ne fogjam?
Ízek, zamatok, illatok
Mozgás! ...és egyebek
Kutatások, vizsgálódások, eredmények
Milyen esetben, mit, hogyan, kinek?
A probléma és a probléma eredetének tisztázása
Az életkor
A gyakorlatok végzése; a bemelegítés, az intenzitás, az ismétlésszám, a pihenőidő, a hibajavítás, a levezetés
Az ideiglenes visszafejlődés, azaz a regresszió
A tréninggel kapcsolatos egyéb kérdések
A gyakorlatsorok elvégzése előtt nem árt, ha tudjuk
Az ADHD
A széklet visszatartása
Az éjszakai ágybavizelés
Megkésett beszéd- és nyelvfejlődés, egyéb, a beszéddel összefüggő problémák
Az autizmus spektrumzavar, az Asperger-szindróma
Diszlexia, diszgráfia
Az ügyetlenség
Szorongás, izgalom, álmatlan éjszaka
„Csöpp kis kezed tenyeremben, elfér benne egy az egyben”
Öreg ember nem vén ember
Néhány mondat a szenzoros feladatok elé
Édes, sós, keserű, savanyú?
Fogjuk meg!
Hapci
Láss csodát!
Pörögjünk, forogjunk!
A le nem épült csecsemőkori reflexekre jellemző „check list”, azaz ellenőrző lista, illetve a tesztgyakorlatok
Mondókagyűjtemény
Szómagyarázat
Bibliográfia