Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A serdülőkor

Paraméterek

Sorozat Ranschburg Jenő művei
Szerző Ranschburg Jenő
Cím A serdülőkor
Kiadó SAXUM Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 405 oldal
Formátum A/5, keménytáblás
ISBN 978 963 248 217 0
Eredeti ár:
4.500 Ft
4.050 Ft
Online kedvezmény: 10%

A kötet tanulmányai a serdülőkori érzelmek alakulásáról, a tehetségről és a párkapcsolatokról íródtak. A külön kötetekben korábban megjelent két írás – a Nyugtalan gyerekek és A mélységből kiáltok – pedig a komoly magatartási zavarokkal küzdő serdülők problémáiról szól: a hiperaktivitásról, depresszióról, az öngyilkosságról és a kábítószerezésről.

Leírás

A kötet tanulmányai a serdülőkori érzelmek alakulásáról, a tehetségről és a párkapcsolatokról íródtak. A külön kötetekben korábban megjelent két írás – a Nyugtalan gyerekek és A mélységből kiáltok – pedig a komoly magatartási zavarokkal küzdő serdülők problémáiról szól: a hiperaktivitásról, depresszióról, az öngyilkosságról és a kábítószerezésről.
A serdülés időszaka sokszor keserves küzdelem, gyötrelmes kötélhúzás, amit a fiatal egyrészt szüleivel, tanáraival, másrészt önmagával folytat. A felnőtté válás nehéz, konfliktusokkal terhelt időszak, mely igen gyakran stresszhelyzetekhez vezet. A szerző fontosnak tartotta, hogy a szülők és nevelők megismerkedjenek azokkal a családi. Biológiai és személyiségjellemzőkkel, amelyek veszélyt jelenthetnek a serdülők életére, hogy időben felfedezhessék a figyelmeztető jeleket, és hatékonyan segíteni tudjanak.
 
Saxum Kiadó, 2013.
 
Kapcsolódó témakör:

Tartalom

Bevezető
Nyugtalan gyerekek
Hiperaktivitás és agresszió a serdülőkorban
I. fejezet — A család anyagi helyzetének szerepe a gyermek és serdülőkori magatartási zavarok kialakulásában
A szegénység mint kockázati faktor
Az „újgazdagság” mint kockázati faktor
A kofaktorok működése
A családi diszharmónia
Az abúzus
Az egyszülős család
II. fejezet — A hiperaktivitás
Kombinált típus
Impulzív – hiperaktív típus
Figyelmetlen, elterelhető típus
Tigris
Micimackó
Nyuszi
Malacka
Füles
Agresszív hiperaktivitás
Öröklött vagy szerzett
1. A „környezeti hatás” mint a hiperaktivitás oka
2. A gének szerepe
A rokonság foka
Az örökbefogadott gyerekek
Az ikrek
3. Neurológiai háttér
4. Széllel szemben
5. Hiperaktivitás és tanulás
6. Hiperaktivitás és tehetség
7. A hiperaktív kamasz
Nyolc tanács a hiperaktív serdülők szülei számára
1. Amennyire lehetséges, támogassák a gyerek autonómia-küzdelmeit
2. Folyamatosan ellenőrizzék a gyerek otthoni és otthonon kívüli viselkedését
3. Legyenek alapvető, megkérdőjelezhetetlen szabályok
4. Az Összes többi szabály: alku eredménye lehet!
5. A szülőnek válaszolnia kell!
6. A pozitívumokra kell koncentrálnia!
7. Ne csak a „rosszra” és a „jóra” figyeljen — tartson rendszeres kapcsolatot gyermekével
8. Legyen tisztában a hiperaktivitás jellemzőivel, és legyen megbocsátó önmagával is
III. fejezet — Agresszió és bűnözés
1. A „beilleszkedési rendellenesség”
Durva és agresszív, mind az emberekkel, mind az állatokkal szemben
Szándékosan rongálja mások tulajdonát
Céljai elérése érdekében csal és lop is
Gondolkodás nélkül megszegi közvetlen környezete – otthona és az iskola – szabályait
a) A korai gyermekkorban induló beilleszkedési rendellenesség
A szülők személyisége
A család hatása
A szülő-gyermek kapcsolatról
b) Akik serdülőkorban kezdik
2. Agresszió az iskolában
A rangsorképző viselkedés
A reaktív agresszió
A kötekedő agresszió
Az áldozatról
A bűnözés lélektana és genetikája
Beilleszkedési rendellenesség – pszichopátia – hiperaktivitás
A mélységből kiáltok
Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban
I. fejezet — A depresszió
A stressz okai
A depresszió tünetei
A stressz és a depresszió
A sebezhetőség
Genetikai és biológiai sebezhetőség
A korai tapasztalatok
II. fejezet — Az öngyilkosság
A gyerekek és a serdülők „halálképe”
A kockázati faktorok
1. Biológiai és genetikai faktorok
2. Makroközösségi faktorok
3. Mikroközösségi faktorok
4. Individuális kockázati faktorok
Az öngyilkosság típusai
1. Önfeláldozó öngyilkosság
2. Filozofikus öngyilkosság
3. Menekülés a kilátástalan helyzetből
4. Alkohol- és drogfogyasztás
5. Romantikus öngyilkosság
6. Öngyilkossági járvány
7. Manipulatív öngyilkosság
8. Büntető öngyilkosság
Multimédiás otthonok
III. fejezet — Az alkohol- és a drogfogyasztás
A visszaélés hatása a személyiség fejlődésére
Bűncselekmények elkövetése
Iskolai és munkahelyi problémák
Feszültségek a családban és a baráti kapcsolatokban
Rendellenes szexuális magatartás
Egyéb problémák
A megelőzés modelljei
Individuális kockázati faktorok
1. Családtörténet — genetika
2. Hiperaktivitás
3. Beilleszkedési rendellenesség
4. A serdülőkori személyiség
Családi kockázati faktorok
Egyéb kockázati faktorok
IV. fejezet — A családi nevelés
A család mint értékközvetítő rendszer
Szülői nevelési stílusok
A családi nevelés közvetítő szerepe
Gepárd-kölykök
Gondolatok a tehetségről
A tehetséges gyermek
A tehetséges gyermek személyiségjellemzői
A tehetség kibontakozása és fejlődése
A tehetséges tanulók képzése
A kis pipacsok
Hamis illúziók
Érzékeny és sebezhető
Igenis elkallódhat!
Az oktatás paradoxona
A serdülőkori érzelmekről
1. A gyermek érzelmeinek alakulása
„Külső” inger — „Belső” inger
Az öröm és a bánat
A félelem és a szorongás
A harag és az agresszió
Az érzelmek fejlődése
2. Agresszió és dominancia
Ha férfi vagy, légy férfi
„Ál-harcos bál”
A testmagasság
A testi érintés és a személyi tér
A tekintet ereje
3. Depresszió
A depresszió tünetei
A „tárgyvesztés”
Az analitikus depresszió
A halál és a válás mint tárgyvesztés
Genetika, élettan, biokémia — röviden
4. Gyengédség és szerelem
Kisgyermekkortól az ifjúkorig
Örülni örömének, szomorkodni bánata miatt
Kölcsönhatás és összjáték
Hiúság? Presztízs? Szerelem
Modernkedő „szabad szerelem” = gátlásosság és menekülés
Deviancia
1. Az alkalmazkodási rendellenesség
Az alkalmazkodási rendellenességet kísérő egyéb zavarok
A CD megjelenése és kibontakozása
A család szerepe a CD kialakulásában
A serdülőkori partnerkapcsolatok
Kezdetben: „szertartás”
A későbbi kapcsolat és a szerelem
Ha baj van
A „kiválasztottak” és a „ki nem választottak”
Irodalom