A segítő készségek fejlesztése
Paraméterek
Szerző | Egan, Gerard |
Cím | A segítő készségek fejlesztése |
Alcím | Gyakorlatok és munkafüzet „A képzett segítő” című könyvhöz |
Kiadó | ELTE Eötvös Kiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 206 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 284 071 0 |
Eredeti ár:
2.990 Ft
A gyakorlatok segítségével megszilárdulhat erősségeiben, melyek alkalmassá teszik a hatékony segítségnyújtásra, s leküzdheti gyengeségeit, melyek útjában állnak annak, hogy támogathassa klienseit problémáik megoldásában. |
|
|
Leírás
A munkafüzet feladatai abban nyújtanak segítséget, hogyan ültesse át a gyakorlatba A képzett segítő című kézikönyvből elsajátított elméleti tudását. A készségek tényleges elsajátításához elengedhetetlen a gyakorlás, mely háromféleképpen történhet: egyrészt a gyakorlatok önálló elvégzésével, másrészt a csoporttársaival folytatott interakciók során, harmadrészt pedig a hétköznapi életben folytatott kommunikációiban. Ha készségek némelyikének már eleve birtokában van, akkor a gyakorlatok ezek tökéletesítésében segítenek. A segítséget nyújtó leendő szakembereknek nem pusztán egy segítségnyújtási modellre, hanem a modell lényegi alkalmazását lehetővé tevő technikák és készségek tárházára van szükségük. Csakis úgy tehetünk szert a szóban forgó készségekre, hogy tapasztalati úton elsajátítjuk, majd addig gyakoroljuk őket, ameddig szinte második természetünkké nem válnak.
A munkafüzet az önismereti gyakorlatok széles spektrumát is felvonultatja, hogy segítségükkel alaposan szemügyre vehesse saját, segítőszerepével kapcsolatos erősségeit és gyenge pontjait. Ez többek között azt is jelenti, hogy mielőtt másokon alkalmazná, kipróbálhatja önmagán is a modellt. A gyakorlatok segítségével megszilárdulhat erősségeiben, melyek alkalmassá teszik a hatékony segítségnyújtásra, s leküzdheti gyengeségeit, melyek útjában állnak annak, hogy támogathassa klienseit problémáik megoldásában.
Írta: Gerard Egan
Fordította: Perczel Judit
Tartalom
Bevezetés
ELSŐ RÉSZ: ALAPISMERETEK
1. fejezet: BEVEZETÉS ÉS FELADATOK
2. fejezet: A SEGÍTŐMODELL ÁTTEKINTÉSE
3. fejezet: A SEGÍTŐKAPCSOLAT - A GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁST VEZÉRLŐ ÉRTÉKREND
MÁSODIK RÉSZ: A TERÁPIÁS PÁRBESZÉD - KOMMUNIKÁCIÓS ALAPKÉSZSÉGEK
4. fejezet: A PÁRBESZÉD ÉS A KLIENSRE HANGOLÓDÁS TERMÉSZETE
5. fejezet: AKTÍV HALLGATÁS – A MEGÉRTÉS ALAPJA
6. fejezet: KOMMUNIKÁLJUK EMPÁTIÁNKAT ÉS ELLENŐRIZZÜK, HOGY MEGÉRTETTEK-E
7. fejezet: SEGÍTSÜNK A KLIENSNEK SZEMBESÜLNI ÖNMAGÁVAL
8. fejezet: EGYEDI SZEMBESÍTŐ KÉSZSÉGEK ÉS A HELYES HASZNÁLATUKHOZ SZÜKSÉGES BÖLCSESSÉG
9. fejezet: NYÚJTSUNK SEGÍTSÉGET VONAKODÓ ÉS ELLENÁLLÓ KLIENSEINKNEK
HARMADIK RÉSZ: A SEGÍTSÉGNYÚJTÁSI MODELL HÁROM LÉPÉSE
10. fejezet: 1. SZAKASZ: SEGÍTSEN KLIENSÉNEK ELMESÉLNI TÖRTÉNETÉT
11. fejezet: HASZNÁLJUK KI A CÉLOK KIJELÖLÉSÉBEN ÉS A DÖNTÉSHOZATALBAN REJLŐ LEHETŐSÉGEKET
12. fejezet: II. SZAKASZ: SEGÍTSEN KLIENSÉNEK, HOGY GONDOLJON KI ÉS VÁLASSZON OLYAN CÉLOKAT, AMELYEK A PROBLÉMÁK MEGOLDÁSÁHOZ, VALAMINT ELKÖTELEZŐDÉSHEZ VEZETNEK
13. fejezet: III. SZAKASZ: SEGÍTSEN KLIENSÉNEK STRATÉGIÁK ÉS TERVEK KIDOLGOZÁSÁBAN, MELYEK HOZZÁSEGÍTHETIK CÉLJAI ELÉRÉSÉHEZ
NEGYEDIK RÉSZ: TEGYEN AZÉRT, HOGY MINDEZ MEGTÖRTÉNJEN
14. fejezet: A CSELEKVÉSI NYÍL – A KONSTRUKTÍV VÁLTOZÁSBAN REJLŐ ERŐ ÉS VESZÉLYEK