A reális énkép szerepe a szociális segítésben
Paraméterek
Szerző | Sándor-Lenkei Aida – Sándor Tamás |
Cím | A reális énkép szerepe a szociális segítésben |
Kiadó | Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 70 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 264 115 7 |
Eredeti ár:
1.580 Ft
Az esetfelvetésekkel bevezetett fejezetekre a válaszok a szakmai információtartalomban megtalálhatók, illetve a fejezetekben lévő gyakorlatok és feladatok elvégzésével fejleszthetők a képzésben résztvevők készségei, képességei és kialakíthatók speciális szakmai kompetenciái. |
|
|
Leírás
Az esetfelvetésekkel bevezetett fejezetekre a válaszok a szakmai információtartalomban megtalálhatók, illetve a fejezetekben lévő gyakorlatok és feladatok elvégzésével fejleszthetők a képzésben résztvevők készségei, képességei és kialakíthatók speciális szakmai kompetenciái. A segítő, miközben a segítségre szorulóval együtt dolgozik, óhatatlanul is saját személyiségét használja munkaeszközéül. Fontos a privát szféra erősítése, így a segítő elkerülheti az azonosulást a hivatással, intézménnyel, klienssel. Fő cél, hogy a feszültségek hordozása miatt megjelenő kiégést megelőzze a segítő foglalkozású szakemberek személyisége karbantartásának egyik lehetséges módja, a szupervízió segítségével, amely a szakmai tudatosságot, és a személyiség védelmét is szolgálja.
Írta: Sándor-Lenkei Aida – Sándor Tamás
Lektor: Nagyné Tarjányi Judit
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
1. Önismeret, önismeretfejlesztés
1.1 Az önismeret fogalma, szintjei, a személyiségfejlesztés
1.2 Személyiségfejlesztés
1.2.1 A Johari ablak
1.2.2 Az önismereti kerék
1.3 Az énkép
1.3.1 Az énkép kialakulása, fejlődése
1.3.2 Az énkép sajátosságai
1.4 Az önértékelés
1.5 Önismeret fejlesztése
2. Társismeret, szakmai önismeret, segítői motivációk
2.1 A másik ismerete
2.1.1 Az önismeret szükségessége
2.1.2 Önészlelés és társas észlelés
2.1.3 A szociális észlelés
2.1.4 A szociális észlelést torzító tényezők
2.1.5 Az önészlelés és társas észlelés folyamatában létező hasonlóságok különbségek
2.2 A segítő pályaválasztásának motivációi
2.2.1 Miért segítünk?
2.3 Szakmai önismeret
2.3.1 Testkép, énkép, önértékelés
2.3.2 Kommunikációs készség
2.3.3 Attitűdök, előítéleték, szociális érzékenység
2.3.4 Problémamegoldó képesség
2.3.5 Stressztűrő mechanizmusok, pszichés terhelhetőség
3. A segítő szakma hatása a személyiségre, önvédelmi technikák, rekreáció
3.1 A segítő szakma hatása a személyiségre
3.1.1 A segítő személyisége
3.1.2 A segítő személyisége, mint rizikófaktor
3.1.3 Szindrómás segítő
3.1.4 Diszfunkcionális segítő
3.2 Önvédelmi technikák
3.2.1 Segítő foglalkozásúaknál gyakran előforduló elhárító mechanizmusok
3.3 Rekreáció, a személyiség karbantartása
3.3.1 A rekreáció fogalma, értelmezése
4. A kiégés jelei, folyamata és kezelési technikai
4.1 A kiégés fogalma
4.1.1 A fogalom meghatározása
4.2 A kiégés okai, jelei
4.2.1 A kiégéshez vezető strukturális okok
4.3 A kiégés folyamata
4.4 A kiégés kezelése
4.4.1 A burn-out szindróma terápiája
4.5 A szupervízió, mint kiégés megelőző és azt kezelő módszer
4.5.1 A szupervízió definíciója
4.5.2 A szupervízió formái
4.5.3 Miért lehet a szupervízió a kiégést megelőző módszer
5. Feladatok megoldása
6. Mini lexikon
7. Mellékletek
8. Felhasznált irodalom
8.1 Ábrák forrása
9. Ajánlott irodalom
9.1 Internetes források