A pszichológiatörténet-írás módszerei és a magyar pszichológiatörténet
Paraméterek
Szerző | Pléh Csaba – Mészáros Judit – Csépe Valéria |
Cím | A pszichológiatörténet-írás módszerei és a magyar pszichológiatörténet |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 492 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 693 991 5 |
A kötet a pszichológiatörténet módszertani megújulását kapcsolja össze a 20. század második felének hazai pszichológiatörténeti fejleményeivel. A pszichológiatörténet mint szakmai oktatási és kutatási terület az utóbbi nemzedék során gyökeres változásokon ment át. A mindig is megvolt felsoroló és elméleti irányú munkák kétarcúsága sokrétűbbé vált. |
|
|
Leírás
A kötet a pszichológiatörténet módszertani megújulását kapcsolja össze a 20. század második felének hazai pszichológiatörténeti fejleményeivel. A pszichológiatörténet mint szakmai oktatási és kutatási terület az utóbbi nemzedék során gyökeres változásokon ment át. A mindig is megvolt felsoroló és elméleti irányú munkák kétarcúsága sokrétűbbé vált. A modern pszichológiatörténet-írás két új ihletés közé szorítva él: legyünk filozofikusabbak a pszichológiatörténet-írásban is, ugyanakkor megjelenik az igény a szövegismeretben alaposabb, adatorientált és sokszor levéltári módszereket is igénylő pozitivista elmélyedésre is. A személyes és fogalmi kontextus számos összefüggésben jelenik meg, Kónya Anikó az önéletrajzi emlékezet, Kiss Szabolcs a másokról való gondolkodás kutatásának fogalmi összefüggéseit tárja fel. Mészáros Judit a kontextusok kapcsolódásait mutatja be a Ferenczi-archívum bemutatásával. Az eszmei kontextusról Kiss Enikő Csilla a Szondi-kutatás alapján mutatja be a levéltárakban, interjúkban, a Szondi levelezésében meglévő anyagok alkalmazását az eszmei hatásmező feltárásában. Zemplén Gábor módszertantörténeti rekonstrukciókkal (Harkai Schiller Pál, Robert Rosen) érvel amellett, hogy a pszichológia autonómmá válása kapcsán a lélektan területének autonómiája éppen hogy csökkent. A társadalmi kontextus egyszerre jelenik meg mint értelmező, hermeneutikus s mint valódi magyarázó keret. Gyimesi Júlia egy peremvidéket mutat be: a modern pszichológia és az okkult irányzatok kapcsolatát. Borgos Anna azt elemzi, hogy milyen új nézőpontokat hozhat életrajzi és (nő)történeti dokumentumok kutatása és gender-szempontú olvasása a pszichoanalízis-történetben. Pléh Csaba példákon mutatja be, hogy a digitalizált szakmai szövegek elemzése vélt történeti rekonstrukciók és a valós ’mindennapi gyakorlat és tudat’ eltéréseit is feltárja. Kovai Melinda az alkalmazott pszichológia 1945 utáni magyar történetét a modern szubjektum-létrehozás technológiáinak alakulásaként kezeli.
A tanulmányok másik csoportja dokumentatív és vállaltan szocializációs céllal tekinti, hogyan alakult a hazai pszichológia intézményi világa 1960 és 2015 között. Pléh Csaba az összképet, Demetrovics Zsolt a tudományos minősítés alakulását mutatja be, Mudrák József a debreceni, Séra László pedig az erdélyi magyar pszichológiát tekinti át. Czigler István az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos és intézményi sorsát tekinti át. Mészáros Judit, Harmatta János és Szakács Ferenc a klinikai szakágak viszontagságos történetébe, Horányi Annabella, Katona Nóra és Boross Ottilia pedig iskolarendszer és pszichológia sokágú kapcsolataiba adnak betekintést. Dienes Erzsébet azt mutatja meg, miként alakult ki a vállalati laboratóriumi munkalélektan, s hogyan alakult át mára fejvadászattá.
Gondolat Kiadó, 2019.
Szerkesztette: Pléh Csaba – Mészáros Judit – Csépe Valéria
A humán tudományok alapkérdései 7.
Sorozatszerkesztő: Kertész András
Kapcsolódó kiadványok:
Tartalom
Előszó (Pléh Csaba – Mészáros Judit – Csépe Valéria)
A MÓDSZERTAN VILÁGA
A pszichológiatörténet forrásai és módszerei
MÉSZÁROS JUDIT
A Ferenczi Ház mint identitásformáló tér és a Ferenczi-archívum mint oktatási keret
KISS ENIKŐ CSILLA
A pszichológiatörténet relevanciája és módszertani kérdései a Szondi-kutatás alapján
ZEMPLÉN GÁBOR
Lélek a tartályban. Bonyolult rendszerek és modellezési hagyományok genetikus pszichopatológiája
PLÉH CSABA
Szövegbányászat a pszichológiatörténetben
Magyar források és feltárások
GYIMESI JÚLIA
Források a pszichológia peremvidékéről
BORGOS ANNA
Nőtörténeti dokumentumok a pszichoanalízis-történetben
KOVAI MELINDA
Szempontok és dilemmák az 1945 utáni magyarországi pszichológia történetének vizsgálatához
Fogalmak története
KÓNYA ANIKÓ
Epizodikus autobiografikus emlékezet. Az emlékezeti élmény kihívása
KISS SZABOLCS
A metareprezentáció fogalmának megjelenése az 1980-as évek kognitív fejlődéslélektanában
INTÉZMÉNYEK ÉS SZAKÁGAK A MAGYAR PSZICHOLÓGIA UTOLSÓ ÉVTIZEDEIBEN
Az átfogó keretek változása
PLÉH CSABA
Intézmények és gondolkodásmódok fél évszázad magyar pszichológiájában (1960–2010)
DEMETROVICS ZSOLT
A „kisdoktoritól” az MTA doktori címig. Tudományos fokozatszerzés a pszichológiában
Akadémiai intézmények és diszciplínák
MUDRÁK JÓZSEF
Pszichológia a Debreceni Tudományegyetemen a 20. század első felében
SÉRA LÁSZLÓ
Fordulópontok az erdélyi magyar pszichológia történetében: 1870–1970
CZIGLER ISTVÁN
Az MTA Pszichológiai Kutatóintézete. Így láttam
KISS PASZKÁL
Hármasugrás. A magyar szociálpszichológia csúcsteljesítményei és recepciójuk itthon és külföldön
A klinikai pszichológia alakulása
MÉSZÁROS JUDIT
Megtört kontinuitás és újrakezdés. Pszichoanalízis Magyarországon a 20. század második felétől
HARMATTA JÁNOS
A magyar pszichoterápia történetének vázlata
SZAKÁCS FERENC
Mérei Ferenc és a hazai klinikai pszichológia sztenderdjei
Alkalmazott területek
HORÁNYI ANNABELLA
A nevelési tanácsadók fél évszázada
KATONA NÓRA
Iskola- és óvodapszichológia (1986–2016)
BOROSS OTTILIA
Pszichológia a pedagógusképzésben
DIENES ERZSÉBET
A hazai munkalélektan történetének alakulása 1960–2015 között
A kötet szerzői és elérhetőségük
Névmutató
Tárgymutató
Intézménymutató