Leírás
A hazai és nemzetközi kutatási eredmények tanúsága szerint a hétköznapi beszélők nyelvi tudatossága meglehetősen alacsony fokú. Ez azt jelenti, hogy a legtöbben nem tudatosan használják anyanyelvüket a mindennapokban, mert annak ellenére sincs róla explicit tudásuk, hogy a köznevelés során jó esetben közel egy tucat éven keresztül heti rendszerességgel tanultak róla, legalábbis a törvényi előírások szerint. A szakirodalom és a tapasztalatok azt is mutatják, hogy a különböző mértékben megszerzett lexikális tudáshoz ritkán társul önreflexió, és a beszélők általában legfeljebb mások nyelvhasználatára reflektálnak. Sokan előszeretettel javítanak ki másokat a preskriptív, egynormájú szemlélet jegyében, miközben nincsenek tisztában sem mások, sem saját nyelvhasználatuk mögöttes okaival és jellemzőivel.
Mindez gyakran vezet félreértésekhez, egyébiránt elkerülhető kellemetlenségekhez a mindennapi kommunikáció során, ezért a nyelvi tudatosság fejlesztése mindenki számára előnyökkel járna, a (leendő) pedagógusok számára pedig voltaképpen elengedhetetlen. Hiszen ők azok, akik az ez irányú fejlesztésért felelnek saját tanítványaik körében. Ezt a fajta feladatot azonban csak akkor tudják elvégezni, ha képesek saját nyelvhasználatuk folyamatos monitorozására, ha tudatosan bánnak saját anyanyelvükkel, reflektálva annak számos szempont révén variálódó sokféleségére. Mindez hagyományosan része a magyartanárok képzésének, ám az óvodapedagógusok és tanítók, valamint a magyar mint idegen, illetve származási nyelvet tanító nyelvoktatók és más szakos tanárok képzésében ez már nem egyértelműen jelenik meg. Holott az ő képzésükben és későbbi munkavégzésükben is legalább ekkora jelentőséggel bírna.
A jelen kiadvány az ő felkészítésükhöz kíván gyakorlati segítséget nyújtani különféle nyelvi és kommunikációs témakörökkel foglalkozó, (ön)reflexióra nevelő feladatok, valamint további segédanyagok – tanítási ötletek és ismeretterjesztő jellegű írások – révén. A változatos munkaformák és módszerek köré épülő, többféle korosztálynak is szóló feladatok és szövegek a pedagógusi munka során is használhatók akár eredeti formájukban, akár ihletforrásként az adott csoportokra és egyénekre szabott tanórai, illetve otthoni feladatok alapjaként.
Parapatics Andrea nyelvész, habilitált egyetemi docens, a Pannon Egyetem Humántudományi Kara Magyar és Alkalmazott Nyelvtudományi Intézetének igazgatója. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat alapító szerkesztője, továbbá az Alkalmazott Nyelvtudomány és a Hungarian Cultural Studies folyóiratok szerkesztőbizottsági tagja. Kutatási területe a szociolingvisztika, azon belül a magyar nyelv változatosságával kapcsolatos attitűdök és tudatosság, valamint ezek anyanyelvi nevelési vonatkozásai. Tízéves köznevelési gyakorlata mellett tizenöt éves felsőoktatási tapasztalattal is bír, amely során magyar és nemzetközi hallgatók számára tart szociolingvisztikával és dialektológiával foglalkozó kurzusokat alap-, mester-, osztatlan és rövid ciklusú tanári, valamint doktori képzésben egyaránt.
Tinta Könyvkiadó, 2025.
Írta: Parapatics Andrea
Lektor: Kocsis Zsuzsanna, Szabó T. Annamária Ulla
Paraméterek
Szerző | Parapatics Andrea |
Cím | A nyelvi tudatosság fejlesztése |
Alcím | Feladatok és segédanyagok pedagógusjelölt hallgatók oktatásához |
Kiadó | Tinta Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 98 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 409 463 0 |
Tartalom
Előszó
I. Mindennapi kommunikáció
Kérdések és válaszok
Köszönési formák: Múlt, jelen és jövő
Kezdünk-e mondatot háttal?
A bókra adott válaszok
Hétköznapi szóképek
Digitális nyelvhasználat
ChatGPT és gépi fordítás
II. Területi és társadalmi sokszínűség
Nyelvjárási régiók
Nyelvjárás és szépirodalom
Nyelvjárás a népdalokban
Nyelvjárási háttér és (ön)reflexió
Nyelvjárási ismeretterjesztés
Kétnyelvűség
Életkori változatok
Nemi sztereotípiák
Szakmák és hobbik nyelve
Szleng
III. Tantermi kommunikáció
Mikrotanítások nyelvhasználati tapasztalatai: Reflexió és önreflexió
Szóbeli és írott instrukciók megfogalmazása
Kommunikáció a szülőkkel
IV. Feladatgyűjtemény a pedagógusi munkához
Nyelvjárási eredetű helyesírási hibák: Az időtartam jelölése
Nyelvjárási eredetű helyesírási hibák: Zöngésülés és zöngétlenedés
Memóriajátékok tájszavakkal
Kognitív siska
Abszolút (nem) elfelejtett szavak
Csak egy
Fogadó a Dialektusokhoz
Dialektusok kiplakátolva
Balatoni Bogi
Térkép a padlón
Nyelvjárások a TikTokon/YouTube-on
Karen és a nyelvjárások
Nyelvjárásprojekt
A nagy tájnyelvi projekt
Nyelvjárási portfólió
Kreatívan a nyelvjárásokról is
V. Anyanyelvi ismeretterjesztés gyerekeknek és felnőtteknek
A szív nyelve
Ámokfutók
Metafora: nem csak versekben
Vonzalom és ellenszenv a nyelvben
Mi változik a nyelvben?
Ezek a mai felnőttek
Bátor nyulak
Dödölle és bulocska
Miből lesz a mézeskalács?
Élet a barázdában
Kinek a mezeje?
Kéz kezet mos
Ki fordítja ki a földet a sarkából?
Kenyér retúrjeggyel
Mi ez az egész?
Gép a gépről
Fáj, amit hallok?
Kezdünk-e mondatot háttal?
Aki / ami / amely / mely
Ne csuk… Hagyd abba a csuklást!
Elfogadjam-e, ha dicsérnek?
Jó estét kívánok!
Mese az elfogadásról: Pityóka igaza
Felhasznált irodalom