Leírás
A tanulmánykötet a 2007 októberében Egerben rendezett neveléstörténeti konferencia szerkesztett anyagát tartalmazza. A magyar és külföldi szerzők kettős nyomvonalon haladva dolgozzák fel a pedagógia történet-írás új jelenségeit. Egyrészt foglalkoznak a neveléstörténet mint tudományág történetének kutatásával, azaz a neveléstörténet historiográfiájával. Másrészt bemutatják azokat az új módszereket és kutatási témákat, amelyek különösen jellemzővé váltak a neveléstörténeti kutatások terén. Így olvashatunk itt többek között számítógépes diskurzus- és tartalomelemzésről, kollektív biográfiáról, történeti szociológiáról, elitkutatásról, recepcióelemzésről, ikonográfiáról és olyan új kutatási témákról, mint például az ötvenes évek magyar neveléstörténet-írása.
Gondolat Kiadó, 2008.
Szerkesztette: Pukánszky Béla
Kapcsolódó témakör:
Paraméterek
Szerző | Pukánszky Béla |
Cím | A neveléstörténet-írás új útjai |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 242 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 132 2 |
Tartalom
Előszó
NÉMETH ANDRÁS: A magyar pedagógiai historiográfia kezdetei és virágkora az 1930-as évek végéig
PODRÁCZKY JUDIT: A diskurzuselemzés módszerének alkalmazási lehetősége(i) a neveléstörténeti kutatásban
NAGY MÁRIA: Egy tanítóképzős évfolyam pályaképe. 20. századi esettanulmány
NAGY PÉTER TIBOR: Az iskolai elitek és iskolázott elitek kutatása
BIRÓ ZSUZSANNA HANNA: A társadalmi nemek közötti különbségek empirikus kutatása a Horthy-korszak bölcsészdiplomásainak példáján
MIKONYA GYÖRGY: A Herbart-recepció historiográfiai kutatása
SÁSKA GÉZA: A pedagógiai gondolkodás mint a megismerés korlátja. A reformpedagógia recepciókutatásának módszertani dilemmái
SZABOLCS ÉVA: Neveléstörténet-írás az 1950-es évek első felében
NÓBIK ATTILA: Neveléstörténeti tankönyvek az ötvenes években
GÉCZI JÁNOS: Ikonológia-ikonográfia mint a történeti pedagógia segédtudománya
ULRIKE MIETZNER – ULRIKE PILARCZYK: Bilder als Quellen in der erziehungshistorischen Forschung
SANDA ISTVÁN DÁNIEL: Számítógépes diskurzus- és tartalomelemzés – Új lehetőségek a pedagógiatörténeti kutatások területén
VARGA KORNÉL: Egy új számítógépes diskurzuselemző technológia
JOHANNA HOPFNER: Geschichte und pädagogisches Verstehen. Wozu dient. Hermeneutik heute noch?
DOMBI ALICE: A neveléstörténet-írás mint a kulturális emlékezet forrása
A kötet szerzői