A népi kézműves vállalkozás és a marketing alapjai
Paraméterek
Szerző | Beszprémy Katalin – Laczkó Zsuzsanna |
Cím | A népi kézműves vállalkozás és a marketing alapjai |
Kiadó | Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 128 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 264 111 9 |
Ez a tankönyv a népi kézműves vállalkozásismeret és marketing alapjait ismerteti. A vállalkozásismereti részben olyan gyakorlati vállalkozási tudnivalókat szeretnénk átadni, ami segít abban, hogy alkotásait mindenki megfelelő módon legyen képes értékesíteni. Aki csak évi néhány alkalommal vásározna, ő is kapjon ehhez útmutatót. Aki pedig saját kis üzletében szeretne tartós megélhetést a maga, sőt, esetleg alkotótársai számára, ő se kényszerüljön a tudáshiány miatt céljait feladni. |
|
|
Leírás
Sokféle indíttatásból szeretnék a tanulók/hallgatók megszerezni a népi kézműves szakképesítést. Vannak, akik már évtizedek óta folytatják a mesterséget, de szeretnék továbbadni a tudásukat. Ehhez szükséges a szakképzettség megszerzése. Vannak, akik saját örömükre szeretnének alkotni, mások pedig azzal a gondolattal tanulnak, hogy majd valamikor mesterségbeli tudásukból szeretnének megélni. A tanulók/hallgatók valamennyien elkötelezettek népművészeti örökségünk, hagyományaink tovább éltetése iránt. Ugyanakkor azonban a szakma elsajátítása, a legmagasabb minőségű termékek elkészítése sem szolgálja önmagában azt a küldetést, ami a népi kézművesek számára a legfontosabb: a közönség, a vevők minél szélesebb körű elérése, igényeik kielégítése. A hagyományaink ugyanis akkor élnek igazán tovább mai életünk szerves részévé válva, ha a kézműves termékek, mint dísz- és használati tárgyak, jelen vannak minél többünk életében. Emellett azonban fontos, hogy a kézműves alkotásait rendszeresen értékesíteni tudja a piacon, és élethelyzetétől függően ebből képes legyen megélni, vagy az általa végzett tevékenység kiegészítő bevételt jelentsen számára. Nem véletlen tehát, hogy a szakmai fogások és fortélyok megtanítása mellett a képzés része a vállalkozási ismeretekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalók átadása is.
Ez a tankönyv a népi kézműves vállalkozásismeret és marketing alapjait ismerteti. A vállalkozásismereti részben olyan gyakorlati vállalkozási tudnivalókat szeretnénk átadni, ami segít abban, hogy alkotásait mindenki megfelelő módon legyen képes értékesíteni. Aki csak évi néhány alkalommal vásározna, ő is kapjon ehhez útmutatót. Aki pedig saját kis üzletében szeretne tartós megélhetést a maga, sőt, esetleg alkotótársai számára, ő se kényszerüljön a tudáshiány miatt céljait feladni.
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, 2015.
Írta: Beszprémy Katalin – Laczkó Zsuzsanna
Lektor: Bognár Zsoltné, Brusztné Kunvári Enikő
Tartalom
1. VÁLLALKOZÁSOKRÓL ÁLTALÁBAN – VÁLLALKOZÓK MAGYARORSZÁGON
1.1 Kik a vállalkozók?
1.2 Vállalkozók csoportosítása
1.2.1 Méret szerinti csoportosítás
1.2.2 Vállalkozások csoportosítása jogi forma szerint
1.3 Miért vállalkoznak az emberek?
1.4 Ki a sikeres vállalkozó?
1.4.1 Vállalkozói készségek, képességek – a sikeres vállalkozók jellemző tulajdonságai
1.5 Egy döntési helyzet – tartsa meg a munkahelyét és mellette vállalkozzon, vagy legyen kézművesként főállású vállalkozó?
2. MI KELL A VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSÁHOZ?
2.1 A jó üzleti ötlet
2.2 Szaktudás
2.3 Egyedül vagy társsal vállalkozzunk?
2.4 Beszállítók
2.5 Pénzügyi források
3. VÁLLALKOZÁSOK LEHETSÉGES JOGI FORMÁI
3.1 Ki az adószámos magánszemély?
3.2 Egyéni vállalkozó
3.2.1 Az egyéni vállalkozás alapításának feltételei
3.2.2 Egyéni vállalkozás alapítása
3.2.3 Egyéni vállalkozás működtetése
3.2.4 Egy speciális eset: az egyéni cég
3.3 Gazdasági társaságok
3.3.1 A közkereseti társaság
3.3.2 A betéti társaság
3.3.3 A korlátolt felelősségű társaság
3.4 A szövetkezet, szociális szövetkezet, mint speciális lehetőség
3.5 A vállalkozás jogi formájának megválasztása
4. VÁLLALKOZÁSOK MŰKÖDTETÉSÉNEK JOGI ÉS EGYÉB FELTÉTELEI
4.1 A vállalkozás helyszínével kapcsolatos tudnivalók
4.2 Értékesítés szabályozása
4.3 Végzettséggel kapcsolatos szabályok
4.4 Előírások a felhasznált alapanyag, az alkalmazott gépek vonatkozásában
5. CÉLKITŰZÉS, HELYZETELEMZÉS, STRATÉGIA
5.1 Célkitűzések
5.2 Értékek a vállalkozásban
5.3 Hová tartunk? – A stratégia
5.3.1 Mire jó a stratégiai terv?
5.4 A vállalkozói ötlet, illetve a vállalkozás pillanatfelvétele: a SWOT elemzés
6. AZ ÜZLETI TERVEZÉS
6.1 Mire való az üzleti terv?
6.2 Az üzleti terv felépítése, tartalma
6.2.1 Fedőlap vagy bevezető oldal
6.2.2 Összefoglalás
6.2.3 Iparágelemzés
6.2.4 A vállalkozás általános bemutatása
6.2.5 A termék, szolgáltatás bemutatása
6.2.6 Marketing terv
6.2.7 Működési terv
6.2.8 Pénzügyi és finanszírozási terv
6.2.9 Fejlesztési tervek
7. A VÁLLALKOZÁS MŰKÖDTETÉSE
7.1 A vállalkozás helyszíne
7.2 Személyi feltételek – ki, mit dolgozik a vállalkozásban
7.3 A menedzsment egyik fontos eleme – kapcsolatépítés
7.4 Minőségi feltételek teljesítése, minőségbiztosítás
8. VÁLLALKOZÁSOK ADÓZÁSA
8.1 Alapfogalmak
8.2 Az adók csoportosítása
8.3 Nyereség típusú adók
8.4 Forgalom típusú adók
8.5 Speciális adózási lehetőségek – KATA
8.6 Az EVA – egyszerűsített vállalkozási adó
8.7 Társaságok éves beszámolója
8.8 A mérleg
8.9 Hogyan fizetjük, aki dolgozik nekünk?
9. PÉNZÜGYI ÉS FINANSZÍROZÁSI TERV
9.1 Mennyit kérjünk a vevőktől a termékünkért? – Az ár, mint a termék értékének kifejezője
9.2 Indulási és működési költségek
9.3 Fedezeti pont
9.4 Hogy mindig legyen elég pénzünk – pénzforgalmi terv
9.5 A siker hivatalos fokmérője – eredményterv, eredmény kimutatás
9.6 Milyen forrásból finanszírozzuk a vállalkozást?
10. TIPIKUS KOCKÁZATOK, TIPIKUS KOCKÁZATCSÖKKENTÉSI ESZKÖZÖK
10.1 Tipikus kockázatok
10.2 Lehetőségek a kockázatok mérséklésére
10.3 A biztosítás biztonság
11. VÉDJÜK MEG, AMI A MIÉNK, DE HOGYAN? A SZELLEMI TULAJDONVÉDELEM LEGFONTOSABB ESZKÖZEI
11.1 Az üzleti titok
11.2 A szerzői jog
11.2.1 Egy speciális, hasznos szellemi tulajdont védő megoldás – az önkéntes műnyilvántartás
11.3. Amikor a szellemi tulajdonvédelem nem automatikus
11.3.1 A szabadalom
11.3.2 A használati minta
11.3.3 A formatervezési minta
12. HOGYAN LEHETÜNK SIKERESEK A NÉPI KÉZMŰVES VÁLLALKOZÁS TERÜLETÉN? MARKETING A NÉPI KÉZMŰVES VÁLLALKOZÁSBAN
12.1 Mi a marketing
12.1.1 A termékpolitika (product)
12.1.2 Az árpolitika (price)
12.1.3 Az értékesítés-politika (place)
12.1.4 A reklámpolitika (promotion)
12.2 A reklámpolitika és arculat elemei
13. FELADATOK MEGOLDÁSAI
14. FELHASZNÁLT IRODALOM
14.1 Internetes források
14.2 Ábrák forrása
15. AJÁNLOTT IRODALOM