Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A minőség értékelése a könyvtárban és az információs szolgáltatásokban

Paraméterek

Szerző Skaliczki Judit – Zalainé dr. Kovács Éva
Cím A minőség értékelése a könyvtárban és az információs szolgáltatásokban
Kiadó Pannon Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2008
Terjedelem 226 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9696 52 5
Eredeti ár:
2.300 Ft

A kötet célja, hogy számba vegye az értékelés kultúráját, szerepét, az értékelési folyamat kialakítását, a könyvtári tevékenységek értékelésének formáit annak érdekében, hogy a folyamatos értékelés eredményeként a könyvtárak a mindenkori használói igényeket magas minőségi színvonalon elégítsék ki.

Leírás

Az értékelés általánosságban is, de különösképpen a minőség területén, az irányítás része. Amikor egy ágazat, egy intézmény, egy szolgáltatás minőségéről beszélünk, úgy kell felvázolnunk az aktuális helyzetképet a különböző eszközök, kutatások és módszerek segítségével, hogy alkalmas kiindulópontja lehessen az értékelő összehasonlításnak. Azaz, helyzetképet kell adni a jelen helyzetről, az elérendő minőségi célokról, és meg kell állapítani, hogy ezen belül honnan hová kívánunk eljutni, illetve jutottunk el. Ezt az összehasonlítást, ezt a számbavételt nevezzük értékelésnek.
A menedzserszemléletű irányító tevékenységnek több szempontból is meghatározó része az elért eredmények értékelése. Az értékelés ugyanis egyrészt alkalmas arra, hogy meggyőzze mindazokat, akik hozzájárultak a szakmai-politikai döntés, egy-egy szolgáltatás vagy tevékenység kialakításához, hogy érdemes volt meghozni, illetve megtenni, másrészt az értékelési mechanizmus hozzájárul a források hatékony elosztásához.
A szerzőknek a könyvtári minőségmenedzsmenttel foglalkozó előző tankönyve végigköveti azt az utat és megnevezi azokat a területeket, amelyeken érvényesülnie kell az adott intézmény minőségpolitikájának, azonban nem szól az értékelés szerepéről, fontosságáról, módozatairól és módszereiről. Márpedig csupán a folyamatos értékelés igazolhatja vissza, például a szolgáltatási politikánk helyességét, a könyvtárhasználókkal való törődés megfelelőségét. Az értékelés a minőségmenedzsment szerves része, nincs használó-orientált szolgáltatási rendszer a kutatások ismerete és alkalmazása nélkül.
A jelen kiadvány olyan tankönyv, amelyet mind a szervezett, mind az egyéni tanulásban lehet használni. Célja, hogy számba vegye az értékelés kultúráját, szerepét, az értékelési folyamat kialakítását, a könyvtári tevékenységek értékelésének formáit annak érdekében, hogy a folyamatos értékelés eredményeként a könyvtárak a mindenkori használói igényeket magas minőségi színvonalon elégítsék ki.
 
Lektor: Bartos Éva

Tartalom

1. BEVEZETŐ
2. AZ ÉRTÉKELÉS SZEREPE ÉS KULTÚRÁJA
2.1 AZ ÉRTÉKELÉSI FOLYAMAT KIALAKÍTÁSA
2.1.1 Mi a probléma?
2.1.2 Mi a célja az értékelésnek?
2.1.3 Mit akarunk pontosan megtudni?
2.1.4 Van-e már a problémának valamifajta megoldása?
2.1.5 Miképpen juthatunk a megoldáshoz?
2.1.6 Kit vonjunk be a feladat elvégzésébe?
2.1.7 Mennyibe fog kerülni?
2.1.8 Mi lesz a sorsa az összegyűjtött adatoknak?
2.1.9 Mi a következő lépés?
2.2 AZ ÉRTÉKELÉS ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
2.3 AZ ÉRTÉKELÉS ÉS A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS KÖZÖS TÖRTÉNETE
2.4 ÉRTÉKELÉS ÉS HATÉKONYSÁG
2.4.1 Hatékonysági modellek
2.5 AZ ÉRTÉKELÉS TERMÉSZETE, AZ ÉRTÉKELÉSRE HATÓ ÖSSZEFÜGGÉSEK
2.5.1 Az értékelés szociális összefüggése
2.5.2 Az értékelés szakmai összefüggése
2.5.3 Az értékelés szervezeti összefüggése
2.5.4 Az intézményi rendszerre vonatkozó összefüggések
2.5.5 Az értékelésnek a működésre vonatkozó összefüggése
2.5.6 Az értékelés technológiai összefüggése
2.5.7 Az értékelésnek a használókra vonatkozó összefüggése
2.6 ÉRTÉKELÉS ÉS ÉRTÉK
2.6.1 Értékelési rendszer
2.6.2 Érték és haszon
2.6.3 Érték és célok
2.6.4 Érték és minőség
2.6.5 Érték és mennyiség
2.7 MIKOR KERÜL SOR ÉRTÉKELÉSRE?
2.8 AZ ÉRTÉKELÉS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE: A MEGFELELŐ DÖNTÉS
3. AZ ÉRTÉKELÉS SZEREPE A KÖNYVTÁR- ÉS INFORMÁCIÓS POLITIKA, A KÖNYVTÁRÜGY ÉS EGY-EGY KÖNYVTÁR MUNKÁJÁBAN
4. AZ ÉRTÉKELÉSI ELJÁRÁS ALAPESZKÖZE: AZ IRÁNYELV
4.1 A KÖNYVTÁRI ÉS INFORMÁCIÓS TERÜLETEK ÉRTÉKELÉSE
4.1.1 A használók igényeinek kielégítése
4.1.2 Szolgáltatásmenedzsment
4.1.3 Vizsgálatok a szolgáltatásmenedzsment területén
4.1.4 Törődés a használókkal
4.1.5 Az információ- és tudásmenedzsment értékelése
4.1.6 A webes szolgáltatások értékelése
4.1.7 Az állománymenedzsment értékelése
4.1.8 A humánerőforrás menedzselése
4.1.9 Irányítás és marketing, a könyvtár vezetésének értékelése
5. AZ ÉRTÉKELÉS ÁLTALÁNOS ESZKÖZE: A SZAKFELÜGYELET
5.1 A KÖNYVTÁRI SZAKFELÜGYELET
5.2 A MINŐSÉGELVŰ KÖNYVTÁRI SZAKFELÜGYELET
6. EURÓPAI ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK, RENDSZEREK
6.1 CHARTER MARK. MINŐSÉGI VÉDJEGY
6.2 LISIM. LIBRARY AND INFORMATION SECTOR IMPROVEMENT MODEL. A KÖNYVTÁRI ÉS INFORMÁCIÓS SZEKTOR FEJLŐDÉSI MODELLJE
7. EFQM ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL. EUROPEAN FOUNDATION QUALITY MODEL
8. CAF. COMMON ASSESSMENT FRAMEWORK. KÖZÖS ÉRTÉKELÉSI KERETRENDSZER
8.1 CAF MODELL FELÉPÍTÉSE
8.2 ADOTTSÁGOK
8.3 EREDMÉNYEK
8.4 ÉRTÉKELÉS
9. A SERVQUAL MÓDSZER. SERVICE QUALITY. A SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
10. A LibQUAL+ MÓDSZER. LIBRARY QUALITY. A KÖNYVTÁR MINŐSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
11. BSC. BALANCED SCORECARD. KIEGYENSÚLYOZOTT STRATÉGIAI MUTATÓSZÁMRENDSZER
11.1 KÖNYVTÁRI ALKALMAZÁS
11.2 A HASZNÁLÓI NÉZŐPONT
11.3 PÉNZÜGYI NÉZŐPONT
11.4 A FOLYAMATOK NÉZŐPONTJA
11.5 A LEHETŐSÉGEK NÉZŐPONTJA
12. SIADAP. SISTEMA INTEGRADO DE OV ALIAQAO DE DESEMPENHO DA ODENIUISTRAQAO PÚBLICA. A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS INTEGRÁLT RENDSZERE A KÖZIGAZGATÁSBAN
12.1 A SIADAP FELÉPÍTÉSE
13. ESETTANULMÁNY
13.1 ÁLLANDÓ VISSZAJELZÉSI FORMÁK
13.1.1 Vendégkönyvek - szolgáltatási pontokon
13.1.2 Vendégkönyv az eseményekről, rendezvényekről
13.2 ESETI ÉRTÉKELÉS
13.2.1 Vé1eménykérés
13.2.2 Partneri értékelés szolgáltatásainkról
13.3 FÓKUSZCSOPORTOS VISSZAJELZÉS
13.4 A KÖNYVTÁRHASZNÁLÓK ELÉGEDETTSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
13.5 SZÓBELI VISSZAJELZÉSEK
MELLÉKLETEK
IRODALOM