Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A média története

Paraméterek

Sorozat Osiris Kézikönyvek
Szerző Barbier, Frédéric – Bertho Lavenir, Catherine
Cím A média története
Alcím Diderot-tól az internetig
Kiadó Osiris Kiadó
Kiadás éve 2004
Terjedelem 402 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 963 389 643 6
Eredeti ár:
3.680 Ft
3.496 Ft
Online kedvezmény: 5%

A szerzőpáros műve a különféle médiumok történetét taglalja 1751-től egészen az internetig. Médián elsődlegesen a könyvet és az időszaki sajtót értik, de a 20. század történetében fontos szerepet játszanak a kép-, illetve hangátvitellel működő médiumok is: 1940-et megelőzően a rádió és a mozifilm, később, a 20. század második felében pedig a televízió, a videó, az elektronikus játékok és a telematikus hálózatok.

Leírás

A szerzőpáros műve a különféle médiumok történetét taglalja 1751-től egészen az internetig. Médián elsődlegesen a könyvet és az időszaki sajtót értik, de a 20. század történetében fontos szerepet játszanak a kép-, illetve hangátvitellel működő médiumok is: 1940-et megelőzően a rádió és a mozifilm, később, a 20. század második felében pedig a televízió, a videó, az elektronikus játékok és a telematikus hálózatok. A könyv szerzői két szempontból vizsgálják a kérdést: egyrészt különös figyelmet fordítanak a médiumok politikai funkcióira, a nyugati országok demokráciájának működésében betöltött szerepére; de az is a könyv céljai közé tartozik, hogy bemutassa az írott, majd az utánuk következő elektronikus médiumok közötti szerves összefüggéseket. A kérdésfeltevés meghatározza a könyv tér- és időbeli kereteit. Az internet puszta léte arra készteti a gondolkodó főket, hogy újraértékeljék a cenzúra és az ellenőrzés kérdéseit. Barbier és Bertho Lavenir tehát nemcsak Franciaországról szólnak, hanem részletesen tárgyalnak minden országot, amely tevőlegesen részt vett a nyugati típusú demokrácia megformálásában: különös figyelmet kap tehát pl. a 19. századi Németország könyvészete és az USA 20. századi médiatörténete. A pontosan dokumentált, idézetekben bővelkedő műben számos, az adott kor atmoszféráját hűen visszaidéző anekdotát találhat az érdeklődő olvasó.
 

Osiris Kiadó, 2004.

Írta: Frédéric Barbier – Catherine Bertho Lavenir
Fordította: Balázs Péter

Tartalom

Bevezető | A MÉDIUMOKNAK VAN TÖRTÉNETÜK

A média meghatározása

A média és a közigazgatás

A médiumok és a tudás

A média és a politika

A médiatörténet és a történetírás

A médiumok ideje

Első rész | A KÖNYV „MÁSODIK FORRADALMA” (1751-1870)

I. fejezet | AZ ANCIEN RÉGIME KÖNYVKIADÁSA (1751-1790): A FRANCIA MODELL

A hagyományos könyvkiadás

A zárt piac

Korporatista logika

Olvasás és előkelőség

A könyv és a felvilágosodás

A francia nyomdaipari termékek számának gyarapodása

Új könyvek, új olvasók, új olvasási szokások

A nyitás konjunktúrája

A könyvkiadás szabályozása

A könyv földrajza, hálózata és társadalmiasodása

A házalókereskedelem (a kolportázs)

A könyv és a nyomtatvány társadalmiasulása

Az újítók

Az olvasás elidegenítő hatása és veszélyei

II. fejezet | EURÓPA ÉS SAJTÓI

A német könyv és a könyv elterjesztésének ellenőrzése

Ausztria: nemzeti kultúrák és politikai központosítás

Akkulturáció és nemzeti elsajátítás: az orosz modell

Az Újvilág

A médiumok, a nemzet és az állam

A változás útjai

Eltérő történelmi tapasztalatok

A csomópont: médiumok, kultúra és politika

III. fejezet | A NYOMTATVÁNY, A FORRADALOM ÉS A POLITIKAI RÉSZVÉTEL (1790-1820-AS ÉVEK)

A nyomtatvány a forradalom idején: a francia modell

A jogi kategóriák: a nyomtatvány státusa és szerepe

A forradalom és könyvei

Új emberek?

Olvasási szokások, kulturálódás, elsajátítás

A politikai forradalomtól a rendszer császári újjászervezéséig

A francia könyv- és médiatörténet időrendi sajátosságairól

A könyvkiadás szabályozása

A könyvhálózatok

A nyomtatványtermés

Európa: a nyomtatás és a nemzeti kérdés

Napóleon értetlensége

Könyv, kultúra és a német nemzet

Oroszország: siker; majd visszahúzódás

Új nemzetek Európa térképén: a görög példa

IV. fejezet | A KÖNYVIPAR FELTALÁLÁSA

Az eljövendő forradalom előszele (1815-1830)

1815 Európája

A legújabb kor; a nyomtatás és a fogyasztás

A piacok vonzereje

Az átmenet évei (1830-1838)

A pénzügyi válság archaikus vonásai

A politikai válság modern jellege

A könyvkiadás válasza: Gervais Charpentier és az ipari méretekben előállított könyv

A nagy példányszámú sajtó

A könyvipar kulcsfigurája: a kiadó

Az új piaci lehetőségek kiaknázása

A kiadó feladatai

A párizsi könyvkiadók világa

Kiadók és nyomdászok

V. fejezet | SZERZŐK, SZÖVEGEK, OLVASÓK: AZ IPARI MEDIATIZÁCIÓ KEZDETEI

Írni

A közvetítők kora

A szerzők anyagi helyzete: a függetlenség álma

Az író és feladata

A szellemi alkotás jogi státusa

Az eliparosodó irodalom

Egy lehetséges modell: a médiumok iparosodása és a nők

Piac és fogyasztás az ipari korszakban

A kárpótlás: oktatás, politikai küzdelem és avantgárd

Nevelés és oktatás

A kulturális elidegenedés

Az elkülönülés

Ipari irodalom és populáris kultúra

A hagyomány világai

A házalóirodalom eltűnése

A népszerű irodalom megújulása

Az ipari könyvterjesztés

A könyvterjesztés működésében bekövetkező változások

A könyv térhódítása

A hálózatok tipológiája

A házalókereskedelem hálózatai

AZ ELSŐ RÉSZ ÖSSZEFOGLALÁSA

Második rész | AZ UNIVERZÁLIS MÉDIUMOK (1870-1950)

I. fejezet | A TÁJÉKOZTATÁS STRATÉGIAI FONTOSSÁGA

A posta, a „szorgos hírterjesztő”

Sajtóbarát tarifák

A levéltitok tisztelete

A nemzetközi pénz- és hír forgalom

A távíró, avagy a pillanatnyiság álma

A nemzeti hálózatok: a technika ellenőrzése, ellenőrzés a technika által

A közvélemény manipulációja

Tenger alatti vezetékek: birodalmi geopolitika

A rádiókommunikáció és a telekommunikáció nyitott modellje

Technikai váltás és hatalmi súlypont-átrendeződés

A telefon, avagy a hálózaton keresztül bonyolított személyes kommunikáció pedagógiája

Telefon és társadalmi változások az Egyesült Államokban

Hálózat és állam

Telefon és szociabilitás

Kommunikációs utópiák

II. fejezet | AZ ÚJSÁG ÉS AZ IDŐSZAKI SAJTÓ ARANYKORA

A sajtóipar feltalálása

Egy forradalom kronológiája

Girardin, a sajtó és a nyilvánosság

A tömegsajtó felé félúton

Az újítás logikája: a folytatásos regény

Új sajtóműfajok

A technikai újítások

Az oldalszerkesztés

Világméretű összehasonlítás

A nélkülözhetetlen tőke

A hírkereskedelem és a sajtóügynökségek

A terjesztés

A véleményformáló sajtó hatalma

A sajtómágnások

A könyv küzdelme a mulandósággal

A könyv válságai

Megújulási kísérletek

Terjesztés és reklám

Politikai szerepvállalás: tömegmédiumok és totális rendszerek

Média és manipuláció

Oroszországtól a Szovjetunióig

Nácizmus és ellenállás

III. fejezet | A MOZIFILM, AVAGY VAN-E A KÉPNEK KULTÚRÁJA?

Az álló- és a mozgókép hagyománya

A mozi születése

Az új technika új nyelve

A klasszikus hollywoodi stílus és a stúdiórendszer

A mozifilm gazdaságtana

Technikai váltás, narráció és stúdiórendszer

Az írott elbeszéléstől a megfilmesítettig

A műfajok kodifikációja és megújulása

Cenzúra, mozi és népszerű kultúra

A kép igazsága

A mozielőadás anatómiája

A filmhíradó

Az elkötelezett képek ellentmondásai

Fikció és valóság a háború ábrázolásában

Európai kultúrák és nemzeti modellek

A szovjet filmesek narratív kísérletei

Németország expresszionizmus és konformizmus között

Olaszország és a kulturális barkácsolás

Franciaország: az állam szerepe a nemzet kulturális identitásának védelmében

Az új országok

A mozi mint a lehetséges művészete

IV. fejezet | A RÁDIÓ AZ ÁLLAM ÉS A PIAC KÖZÖTT

Az első lépések

Az amerikai rádió, avagy a rövidhullámú varázslat

A CBS, a műsorszolgáltató rádió

A reklámstruktúra

Hogyan kovácsolható egységbe a hallgatótábor?

Kapcsolatok a sajtóval

Az európai rádiózás különféle modelljei

A BBC: a kereskedelmi rádiózás elutasítása

A rádiózás és az állam: a német modell

A német rádió hallgatói

A francia modell, avagy a kétértelműség diadala

Rádióműsorok a harmincas évek Franciaországában

A rádióadók és a rendszeresség

Populáris kultúra, tömegkultúra és tömegmédia

A tömegkultúra kritikája

A modern populáris kultúra védelmezői

Harmadik rész | HÁLÓZATI VILÁG (1950-1995)

I. fejezet | A TELEVÍZIÓ ARANYKORA

A televízió lassú technikai beérése

Amerika és az új nyilvánosság

Hogyan használja fel a televízió a rádiósok szakértelmét?

A nézettség felmérésének eszközei

A nagyközönség és a televízió dialektikus viszonya

A CBS és a szenátor

Vietnam és a varieték

Az európai modell: nemzeti és populáris

A nemzeti modellek kiépülése

A francia televízió a De Gaulle-korszakban

II. fejezet | A TELEVÍZIÓ MINT VARÁZSLATOS MÉDIUM?

A kábeltévé és a networks küzdelme

Az európai modellek megingása

A kábeltelevízió Angliában, azaz a piac megteremtésének nehézségei

Németország: kései és szilárdan kézben tartott átalakulás

Az olasz televíziózás forradalmai

A neotelevízió stílusjegyei

A francia televíziózás rendszertelen átalakulása

1981: a kábeltelevíziózás kiépülésének ellentmondásos folyamata

Mit sugározzon az új francia televízió?

A kikapcsolódás modellje

A valóságshow-k, avagy a tükör-televíziózás

Tájékoztatás és szórakoztatás összemosódása

A tájékoztatás és a látványosságként felfogott világ

A kommunikáció elméleteinek kritikája

McLuhan lángoló prózája

A mediológia

III. fejezet | A NYOMTATVÁNY AZ INFORMATIKA KORÁBAN

Az időszaki sajtó a jelenkorban (1950-1980)

A liberalizmus, avagy az angol példa

A francia sajtó

Az időszaki sajtó válsága és a pénzügyi csoportok megoldási kísérlete (1980-1995)

Válság és koncentráció

Tartalmi változások

A sajtó hatalma

A „planetáris, állandó, azonnali és immateriális” rendszer

Nyomtatási technikák és a nyomtatott művek olvasásának gyakorlatai

Az új technikai paradigma

Új könyvformátumok: a zsebkönyv

A bizonytalan könyv: számítástechnika és hypermédia

Olvasatok és olvasási szokások

Média, kultúra, hatalom

Könyv és árpolitika

Az angol minta

Németország, avagy a könyv kulturális modellje

A mai franciaországi könyvkiadás

A nyomtatványok

A pénzügyi struktúra

Új működési elvek, új megoldandó problémák

A terjesztés

Minőség és profit

Média, imperializmus és szabadság

IV. fejezet | AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK MÁSODIK GENERÁCIÓJA

Hálózati globalizáció és numerizáció

Kábel és műhold

A numerizáció

A távközlés szigorúan szabályozott világa

Az informatika átalakulásai

Az informatikáról szóló diskurzus

A média metamorfózisa

A rádiózás átalakulása

Hollywood metamorfózisai

V. fejezet | AZ INNOVÁCIÓ KANYARGÓS ÚTJAI

Családi videó és elektronikus játékok: a japán birodalom

A családi videó csábítása

A videojátékok, avagy az interaktivitás felfedezése

A numerikus képpel kapcsolatos nehézségek

Szimulációs játékok és virtuális valóság

A hálózatok és az innováció

A viziofon

Az információs sztráda

Az internet a piacon

Az internet és a médiumok

Az új médiumok és a társadalmi kötelék

Általános konklúzió | A SOKSZÍNŰSÉG VÉDELMÉBEN

NÉVMUTATÓ

INTÉZMÉNYEK, TÁRSASÁGOK ÉS CÉGEK MUTATÓJA

CÍMMUTATÓ