Leírás
A könyv a kommunikáció és a nyilvánosság habermasi értelmezésének kritikai felülvizsgálatára vállalkozik. Fel kívánja vetni azokat a – kritikai elméletben előkerült vagy háttérbe szorított – kulturális kérdéseket, amelyek a médiakutatás mai elmélete és gyakorlata számára égetően fontosak. Ám nem valamiféle hiánylista összeállításáról van szó, inkább alternatív megoldások kereséséről. A rituális kommunikáció neodurkheimi elméletének ismertetése és alkalmazási lehetőségeinek bemutatása éppen ezt a célt szolgálja. Olyan társadalomelméleti keretet kínál, amely a kommunikáció Habermas által elhanyagolt szimbolikus aspektusait nemcsak bevonja a társadalomtudományi elemzés körébe, de annak középpontjába is helyezi. A neodurkheimi társadalomfilozófia ugyanakkor nem egyszerűen kiegészítője a kommunikáció habermasi fogalmának, hanem, mint látni fogjuk, lényeges perspektívaváltással is együtt jár.
A média társadalomelméletét az elmúlt évtizedekben Habermas „nyilvánosságparadigmája” uralta. Ez a nézőpont a médiát az okoskodó magánemberek olyan nyilvános fórumának tekintette, ahol elvileg lehetőség van a társadalom mindenkit érintő kérdéseinek racionális, érdekmentes tisztázására. Habermas azonban úgy látta, hogy a médiának ez a közéleti szerepe a 19. század közepétől kezdve politikai, gazdasági és társadalomszerkezeti okok miatt egyre kevésbé tudott érvényesülni. A média szerinte többé nem a társadalom szempontjainak és érdekeinek a kifejezője, hanem az életvilág gyarmatosítója, a mindennapi élet trivializálója. A kritikai társadalomelmélet legfontosabb feladatának ezért a média torzulásainak leleplezését tartotta a nyilvánosság utópikus ideálja nevében.
Osiris Kiadó – MTA–ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, 2002.
Írta: Császi Lajos
Paraméterek
Szerző | Császi Lajos |
Cím | A média rítusai |
Alcím | A kommunikáció neodurkheimi elmélete |
Kiadó | Osiris Kiadó |
Kiadás éve | 2002 |
Terjedelem | 200 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 389 317 8 |
Tartalom
BEVEZETÉS
A MORÁL KULTURÁLIS SZOCIOLÓGIÁJA ÉS A MÉDIA
Nyilvánosság és moralitás Habermasnál
A habermasi nyilvánosságfogalom és a média
A társadalmi elismerés morálja
Konszenzus: racionális vagy szimbolikus normativitás?
A média szerepe a társadalom kulturális integrációjában
Demokratikus és nem demokratikus kódok
A morál szociológiájának „gyenge programja”
A RÍTUS NEODURKHEIMI SZOCIOLÓGIÁJA: MORÁL ÉS MIMÉZIS
A rítus mint a kommunikáció középponti kategóriája
Szekuláris rítus?
Rítus és játék
A karnevál mint inverziós rítus
A karneválok történeti transzformációja
A média rítusainak közösségteremtő ereje
A MÉDIA RÍTUSAI: CEREMÓNIÁK ÉS TABLOIDOK
A médiaesemények mint ceremóniák
A médiaesemények mint dramatizált szerepjátékok
A Médiaesemények kritikája
A tabloidok mint médiaesemények
POPULÁRIS RÍTUSOK: PLETYKÁK ÉS BOTRÁNYOK A MÉDIÁBAN
Szóbeli pletykák és médiatabloidok
Bulvársajtó és tiszteletre méltó sajtó
A média botrányai
A politikai botrányok és a média
A médiabotrányok társadalomelméleti magyarázatai
A médiabotrányok neodurkheimi interpretációja
KATASZTRÓFÁK MÉDIAREPREZENTÁCIÓI
A katasztrófák szociológiája
Katasztrófa és képzelőerő
Hírszerkezet és apokalipszis
A Szent Ilona-vulkán kitörésének médiabeszámolói
Katasztrófák reprezentációi mint a konszenzus keresésének rítusai
A WORLD TRADE CENTER-VICCEK MINT INVERZÍV RÍTUSOK
A katasztrófaviccek elméleti modelljei
A World Trade Center-viccek sajátosságai
A World Trade Center-viccek magyar olvasatai
IRODALOM
A TANULMÁNYOK KÖZLÉSÉNEK EREDETI HELYEI