A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
Paraméterek
Sorozat | Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához |
Szerző | Parapatics Andrea |
Cím | A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés |
Alcím | Tények, problémák, javaslatok |
Kiadó | Tinta Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 136 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 409 243 8 |
A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánossá vált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is. |
|
|
Leírás
A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánossá vált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is.
A kötet számos, több ízben országos léptékű empirikus vizsgálat eredményein keresztül, továbbá a hazai és a nemzetközi szakirodalom feldolgozásával járja körül a regionális színezetű nyelvhasználat néhány kérdését. A könyvben bemutatott, a szerző által elvégzett kutatások között szerepelnek dialektológiai jellegűek, amelyek fiatal beszélők szóban és írásban előforduló regionalizmusait, tájszóismeretét elemzik, és szociolingvisztikai jellegűek, amelyek fiatalok és idősebbek, pedagógusok, valamint közösségimédia-használók nyelvjárási attitűdjeit mérik fel. A könyv egyrészt bemutatja, milyen problémákkal néz szembe a magyarországi köznevelés a nyelv regionalitásának kezelésével kapcsolatban, másrészt megoldási lehetőségeket is felvázol azzal, hogy saját tanítási ötletek bemutatásával, további kiadványok ismertetésével és irodalmi vonatkozások megvilágításával kézzelfogható segítséget kínál a pedagógusok és a pedagógusjelöltek számára a dialektológia témakörének iskolai tanításához, a lokális identitás nyelvi megnyilvánulásait tudatosan vállaló, másokét pedig elfogadó, többnormájú nyelvszemlélet kialakításához.
Parapatics Andrea a Pannon Egyetem kutatója, oktatója. Doktori fokozatát az ELTE-n szerezte. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat egyik alapító szerkesztőségi tagja. Az MTA–ELTE Geolingvisztikai Kutatócsoport tagjaként a magyar nyelvterület több tucat kutatópontján készített interjúkat. Tudományos munkája mellett tízéves köznevelési tapasztalatot is szerzett.
Tinta Könyvkiadó, 2020.
Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 209.
Írta: Parapatics Andrea
Lektor: Kiss Jenő
Sorozatszerkesztő: Kiss Gábor
Tartalom
Előszó
1. Bevezetés: Változatosság és változandóság
2. A regionális nyelvhasználathoz való viszonyulásról a magyar nyelvterületen
2.1. A regionalizmusok általános megítélése
2.2. Fiatalok ismeretei és attitűdjei a nyelvhasználat területi változatosságáról
2.3. Az idősebb nemzedékek tagjainak nyelvjárási tudata
3. Regionalizmusok napjaink nyelvhasználatában
3.1. A tájszóismeret vizsgálata fiatalok nyelvhasználatában
3.2. Regionalizmusok fiatalok szóbeli és írott nyelvhasználatában
3.3. Regionalizmusok és megítélésük a közösségi médiában
4. Problémák: Köznevelési célok és a gyakorlat
4.1. A nyelvi értékelésről a köznevelési dokumentumokban
4.2. Nyelvi értékelés a gyakorlatban
5. A megoldáshoz vezető utakról
5.1. Elméleti megfontolások a magyar és a nemzetközi szakirodalom tükrében
5.2. A kapcsolódó anyanyelvi témakörökben rejlő lehetőségek
5.3. A dialektológia témakör tanítása: ismeretátadás és szemléletformálás
5.3.1. Változatos munkaformák a nyelvjárástani ismeretek tanításában
5.3.2. Hagyományos és elektronikus tanulói portfólió
5.3.3. Segédletek a dialektológia témakör tanításához
5.4. Dialektológia és szépirodalom
5.4.1. Nagy László és a közép-dunántúli nyelvjárási régió
5.4.2. Szabó Magda és az északkeleti nyelvjárási régió
6. Összegzés
7. Summary
8. Hivatkozott irodalom