Leírás
Ez a könyv egyfajta „bédekker”, a lelki egészségvédelemre épülő iskolai szervezetfejlesztés útját mutatja be. Ez az út göröngyös, buktatói vannak, hol lassítani szükséges, hol meg kell állni, hol gyorsítani lehet a lépteket, hol vissza kell fordulni és új útvonalat keresni. Ennek ellenére az úton érdemes végig menni, mert a lelki egészségvédelem elsajátításának mindenki csak nyertese lehet. A darabjaira szétesett világot nem tudjuk összerakni, azonban a teljesség, az egész-ség felé közelíthetünk. A könyv ennek a folyamatnak az állomásaihoz kalauzolja el az Olvasót, és felkínálja mindenütt a csatlakozás lehetőségét. Az Egész-ség program találkozások története. Az iskolaigazgató, a tantestület, a tanulók, a szülők és persze a kutató egymás felé vezető útját az iskola szeretete kövezte ki és tette minden irányban járhatóvá. Az a szavakká talán sosem formálódó vágy, hogy az iskola kapuján jó érzéssel lehessen belépni szülőként, tanulóként éveket vagy tanárként évtizedeket itt tölteni, és az emlékekben virtuálisan találkozni.
Meleg Csilla az MTA doktora, a Pécsi Tudományegyetem professor emeritusa. Nevelésszociológiai kutatásaiban elmélet és gyakorlat egymásra reflektálásával elemzi az iskola világát. A lelki egészségvédelmet az életminőséghez való pedagógiai hozzájárulásként értelmezi, ezért longitudinális vizsgálataiban az egészségmagatartás formálásához hozzájáruló pedagógiai fejlesztő tevékenységeket az iskola szervezeti keretében modellezi.
Írta: Meleg Csilla
Paraméterek
Szerző | Meleg Csilla |
Cím | A lelki egészségvédelem iskolai modellje |
Alcím | Pedagógiai esettanulmány |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 212 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 414 777 0 |
Tartalom
Előszó
1. Az Egész-ség program alapjai
Pedagógiai problémakezelés: elmélet és módszertan
A lelki egészségvédelem iskolai gyakorlata, az egészséget támogató értékek
2. Tartópillérek
A tantestület
Tanárok és diákok
Tanárok és szülők
Modellértékűség
3. Esettanulmány
Módszertani megfontolások
Az iskola szervezeti jellemzői
Állapotmutatók
Öt év múlva
Tanórák és szakkörök
Szituációs játékok a kommunikációs készségek fejlesztésében
Napközis foglalkozások
Osztályfőnöki órák
Szakköri munka
Iskolai rendezvények
A tantestület
Továbbképzések
Formális és informális struktúra a tréning előtt és után
Nevelési alapelvek
Tantestületi attitűd és az iskola klímája
A tanulók
Serdülők lelki egészsége: nemzetközi kitekintés
Iskolatérkép
Az iskolához való viszony
Tanár-tanuló kapcsolat diákszemmel
Osztálytársak egymás között
Iskolai normák társas-közösségi közvetítése
Az iskola hatásrendszere
A szülők
Az Egész-ség program hét tanéve
A szervezetfejlesztés folyamata
4. Több évtized múlva
Magatartásformáló szervezeti tudás
A szervezetfejlesztés élménye és továbbadása
Kapcsolati kultúra a tanulók értékelésének tükrében
Konfliktuskezelések
Szabályalkotások
Módszertani kultúra
Utószó helyett
Mellékletek (1-8-ig)
Táblázatok jegyzéke (1-22-ig)
Irodalom