A lélek színháza
Paraméterek
Sorozat | Károli Könyvek |
Szerző | Erdélyi Ildikó |
Cím | A lélek színháza |
Alcím | A pszichodráma és az önismeret útjai |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 330 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 236 990 7 |
Eredeti ár:
3.990 Ft
3.591 Ft
Online kedvezmény:
10%
Az egyetemi tanár szerző pszichoanalitikusként és pszichodráma-pszichoterapeutaként saját gyakorlatából merített anyagának „átiratait”adja közre olvasmányos, ugyanakkor tudományos formában, hogy betekintést engedjen a terápiás-, illetve az önismereti munka folyamatába.
|
|
|
Leírás
Hová utazik Köd és Homály? Miért színesedik ki a prágai villamos a pszichodráma folyamán? Ki a Lény a Csigaházban, aki lejár titokban a lányhoz? Erre és sok más kérdésre is választ kapunk abból a 47 történetből, amelyek önismereti, terápiás helyzetekből származnak, s hol dramatizálva, hol dialógus formájában olvashatók.
Az önismereti munka résztvevői problémákkal jelentkeznek be az egyéni vagy csoportos folyamatba, s a problémák konkretizálása mentén alakulnak történeteik, amelyek mindig pszichológiai rejtvényt rejtenek magukban, s amelyhez a kulcs a mesélő múltjában található anélkül, hogy ő maga tudna róla. A lélektani munkában, ahogyan ez egy valódi thrillerben is történik, rejtvényfejtést végzünk, s a személy saját múltját családtörténeti keretben tárjuk fel, s nemegyszer nemzedékeken átívelő traumaörökségeket igyekszünk hatástalanítani.
A könyv megszólítja az olvasót, és azt közvetíti, hogy a lélek színháza a „mintha térben” zajlik, a kétszemélyes terápiában a résztvevők kapcsolati terében, a pszichodrámában pedig a játéktérben, ahol a problémahozó a saját története főszereplőjévé válik, csoporttársai pedig élete egyéb szereplőit jelenítik meg, játsszák el számára. A rendező kísérő és alkotótárs a folyamatban.
Az olvasó a könyv történeteihez saját tapasztalati múltjából, képzeleti életéből, álmaiból társíthat anyagot, s eképpen követheti a történetek hőseinek lelki munkáját, sőt, akár a drámák végén bekövetkező katarzisban is osztozhat velük.
Az egyetemi tanár szerző, akinek Álomkönyve Nyírő-díjat nyert, pszichoanalitikusként és pszichodráma-pszichoterapeutaként saját gyakorlatából merített anyagának „átiratait”adja közre olvasmányos, ugyanakkor tudományos formában, hogy betekintést engedjen a terápiás-, illetve az önismereti munka folyamatába.
L'Harmattan Kiadó, 2015.
Írta: Erdélyi Ildikó
Erdélyi Ildikó további könyvei:
Tartalom
Előszó
I. Alkalmazott pszichoterápiás módok és a szerzői szándék
Pszichoterápiás módszerek
Pszichodráma-módszerek
Protagonistacentrikus pszichodráma
Csoportközpontú pszichodráma
Pszichoanalitikus pszichodráma
Saját pszichodramatikus eljárási módszerem
II. Protagonista-központú pszichodrámák
A) Anya–lány kapcsolat
Anya–gyermek kapcsolat és a test
1. Anka története
Prágai álom
Test és lélek kapcsolata – pszichoszomatikus betegségek, bajok, rendellenességek
Anyátlan lányok testvérsége
2. Alma története
Perdita vagy szerelemgyerek?
A perditalét
Származási titok és az anya
3. Zsanette első története
Zabigyerek és a szerelem
A származás és a megcsalás titka
Örökölt anyai minták és a féltékenység
4. Juszti története
Féltékenység és a nők a családban
Szégyenérzés, bűntudat és a szerelmi áldozathozatal
Valóságos és idealizált szerelmi partner
5. Nana története
A szerelemhordozó nő
Szublimáció és kreativitás
„Magasfeszültség” anya és lánya között
6. Fanni története
A zongora alatt
A zongora szimbolikája és a méhen belüli lét
B) Származási fantomok nyomában, stigmák s a társas peremhelyzet hatása a korai anya–gyermek kapcsolatra
Az elveszített anya nyomában
7. Natasa története
Anyabúcsúztató
Előítélet az idegennel szemben
Szociális peremlét
8. Ary története
„Hol is vagyok otthon?
Passzív kisebbségi lét, szociális peremhelyzet és a tudattalan testkép
Elmebeteg anya és kényszergondolatokkal küzdő lány
9. Lizi története
Ölés és ölelés
Gyermekkori és felnőttkori testvérkapcsolat
Származási rejtvény
10. Ábris története
Különös idegenség
A kívülállóság és a másság.
Fantomok és más örökségek
11. Kána története
A fantom foglyai
Transzgenerációs örökség és a „fantom” kísértése
Titokablak
12. Benjámin története
A gyermeknek megőrzött fiú
A ’titokablak’
A cigánytelep szelleme
13. Ramóna története
Titok és szégyen
Az érzés mint ‘titokablak’
C) Anya–fiú kapcsolat
Anyahiány és kábítószer
14. Ábrahám története
Elvetélt szerelmek és a „szívás”
A korai kapcsolat hiányosságai és a kábítószer-fogyasztás
Anya–fiú kapcsolat és a homoszexualitás
15. Félix története
A hasonlónak szóló vonzalom mögöttes világa
A „mindenható” anya és a pszichodramatikus tükör
Don Juan-i csábítás
16. Virgil története
Két nő között és az anyai köldökzsinór
Csábítás és korai kötődés
Az elutasító anya és a hiányzó apa
17. Artúr története
A tekintet üzenetei
A szülő hiánya és az áttételi álom
A kínzó anyahiány
Szülői örökségek réme
18. Jónás története
A szégyen és a „családregény”, valamint a „halott anya” koncepciója
A férfi identitás és a hiányzó apa, valamint a láthatatlan anya
19. Zsigmond története
A Fekete Szamuráj
A Hasonmás
D) Apa–lány kapcsolat, a hiányzó apa s az ödipális háromszöghelyzet
Apakeresés
20. Fatima története
Fél életből egész
A fantomizáció elkerülése, avagy a pszichodráma hatásmechanizmusa
Felmenők nyomában
21. Hanga története
A vérző farkas
A korai kapcsolat, az ödipális szakasz, valamint a nemzedéki átöröklés és a „biztos hely”
Lányunoka és a nagyapa kettőse
22. Írisz története
„Szemeden keresztül látok”
A kötődés és a biztonságot adó személy szerepe
Az álomdráma és az álomfejtés
Apa és lánya kapcsolatának réme
23. Bora története
A Pánik
A pánik és a „kísérteties”
A lelkét kereső apa és a lélekbe látó lány
24. Euridiké története
A szürke árnyalatai
A családi rendszer egyensúlya
Fantáziabeli találkozás a meghalt apával
25. Filippa története
Apasiratás
Pszichodramatikus gyászmunka
Családi három- és négyszögek hálójában
26. Maya története
Családi terhek hordozója
Rivalitás és rivalizáció
Párkapcsolat és a többi férfi
27. Milla története
Erős nő sok férfi között
A kétnemű nő, avagy a „fallikus anya”
Identitáskeresés
28. Zoé története
Apai örökségek hiánya
Interkulturális párkapcsolat és családdinamika
A másság és egyéb furcsaságok, valamint az apai örökség
29. Ottília története
„Pisztrángnégyes”
A homoszexualitás
Szoros apai kötésben
30. Lujza története
A lény
Álom, továbbálmodás és a szimbólumok
E) Párkapcsolati konfliktusok mögött kibontakozó traumák
Párkapcsolati egyensúlykeresés
31. Szonja története
Párkapcsolati egyensúly
Párkapcsolati játszma
Párkapcsolat és a nemek harca
32. Jadviga története
„Kinek az életét élem?”
Életközépi válság. A mozgás mint dramatikus kifejezésmód
Különnemű ikerpáros kapcsolata és a szerelmi partner
33. Niké története
Gyermekkori játékok és felnőtt szerelem
Ikerkapcsolat és gyermekkori játékok
Bántalmazott nő
34. Delila története
Öngyűlölet és önszeretet
Az érzelmek eltávolítása és a ‘zombilét’
III. Csoportközpontú pszichodrámák
1. Az üres térkép és a csoport kettészakadása
Üres térkép
Csoportdinamikai értelmezés: hasítás és a „fölérendelt cél”
2. Isten és apa
A tíz csapás és az apa hiánya
Küzdelem a hatalomért
3. Versengés
József és Benjámin
Versengés és rivalizáció
IV. Módszer-kombinációk
1. Csoportkrízis és gyermekkori szerelem
A) Csoporttest
B) Nika története
Deviáns a csoportban
2. Filip története és a Gladiátor Iskola
A) Álom a szarvassal
B) Gladiátor Iskola
A játéköröm
3. Zsanette második története a szerelmi csalódásról, és a fáraó álma
A) Ki vagyok? Kivagyok. (Álomjáték)
B) A fáraó álma
A szerepátalakítás és az acting out
4. Emília története párkapcsolatáról és Putifárné csábítása
A) A fal
B) Putifárné csábítása
Mítoszok, legendák, bibliai történetek mint pszichodráma-kerettörténetek
V. Kétszemélyes pszichoterápiás történetek
A találkozás pillanatai
1. Ráchel története: Anyai függés
2. Michel története: Látomás
3. Manuella története: Anyakeresés
4. Adél története: A megtalált apa
5. Elek története: Határok és a különbözőség vágya
6. Samu története: Az apa árnya és az anya hangja
Utószó
Irodalom