Leírás
Ez a könyv a látássérült gyermekek matematikatanulásának, -tanításának kérdéseit taglalja. Bemutatja a matematikai kompetenciák fejlődésének sajátosságait a „nemlátás” és a „másképpen látás” feltételei között. Elemzi azokat az eljárásokat, tanításszervezési módszereket, tan- és munkaeszközöket, amelyek a vak és gyengénlátó gyermekek matematikatanulási folyamatait támogatják. A leírás az alsó tagozatos matematikatanulásra, -tanításra koncentrál, olyan megközelítéssel, hogy az ott folyó munka a felső tagozatos matematika témáit alapozza meg. Az ajánlott didaktikai elvek és megoldások elsődlegesen az átlagos értelmi fejlődésű látássérült gyermekek matematikatanulási feltételeihez igazodnak, nagy részük azonban az ettől eltérő tanulási szükségletű gyermekek fejlesztéséhez is támpontokat, módszertani ötleteket adhat. Az olvasónak a könyv megértéséhez és annak a gyakorlati munkában való alkotó felhasználásához szüksége van az alapozó pedagógiai, pszichológiai és matematika-módszertani ismeretekre.
Írta: Csocsán Emmy
Lektor: Pajor Emese
Paraméterek
Szerző | Csocsán Emmy |
Cím | A látássérült gyermekek matematikatanulásának, -tanításának módszertana |
Kiadó | ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar |
Kiadás éve | 2010 |
Terjedelem | 122 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 7155 51 2 |
Tartalom
1. Bevezetés
2. A látássérülés mint a matematika tanulását befolyásoló feltételrendszer
2. 1. Tanulás – tanítás – matematika
2. 1. 1. Tanulás – iskolai tanulás
2. 1. 2. Látássérülés – matematikatanulás
2. 1. 2. 1. Haptikus észlelés és matematikai ismeretszerzés
2. 1. 2. 2. Hallás és matematikai ismeretszerzés
2. 1. 2. 3. Matematikai ismeretszerzés és gyengénlátás
2. 1. 3. A tanulási folyamatokra összpontosító módszertan
2. 2. Az iskolai tanulás szinterei – esélyegyenlőség
2. 3. Tanuló környezet – tanulási stratégiák és technikák
2. 3. 1. A gyengénlátó és aliglátó tanulók matematikatanulását segítő környezet
2. 3. 2. A vak tanulók matematikatanulását segítő környezet
3. A matematika tanulása-tanítása
3. 1. Történeti visszatekintés – tanulságok
3. 1. 1. A vak tanulók matematikaoktatása
3. 1. 1. 1. A kezdetektől az első iskoláig
3. 1. 1. 2. A vak tanulók matematikaoktatása a 19. században
3. 1. 1. 3. A matematika tanítása a vakok iskolájában a 20. század hetvenes éveiig
3. 1. 2. A gyengénlátó tanulók matematikaoktatása
3. 1. 3. Fejlődési tendenciák napjainkig
3. 2. A matematikai kompetenciák fejlődése
3. 2. 1. A számfogalom, műveletfogalmak fejlődésének általános ismérvei
3. 2. 2. A mértani alapfogalmak kialakulása
3. 2. 3. A vak gyermekek matematikai kompetenciái, a fejlődés sajátosságai
3. 2. 4. Aliglátó, gyengénlátó gyermekek matematikai kompetenciái, a fejlődés sajátosságai
3. 3. A matematika tantervéről
3. 3. 1. Az aliglátó és gyengénlátó tanulók matematikaoktatását szabályozó dokumentumok
3. 3. 2. A vak tanulók matematikaoktatását szabályozó dokumentumok
3. 4. A tanítás-tanulás dialógust segítő módszerek
3. 4. 1. A matematika tanulásának-tanításának didaktikai alapelvei
3. 4. 2. A látó-tapintó tanulást segítő módszerek. A gyengénlátó és aliglátó tanulók matematikatanulása, -tanítása
3. 4. 3. A tapintó-halló tanulást segítő módszerek. A vak tanulók matematikatanulása, -tanítása
3. 4. 4. A tanulási folyamatok követése
3. 5. A matematika témaköreinek tanítása
3. 5. 1. Mennyiség – szám – művelet
3. 5. 2. Mértani alapfogalmak – mérések
3. 6. Tan- és munkaeszközök
3. 6. 1. A gyengénlátó tanulók matematikatanulását, -tanítását segítő taneszközök
3. 6. 2. A vak tanulók matematikatanulását, -tanítását segítő eszközök
3. 6. 2. 1. Haptikus taneszközök
3. 6. 2. 2. Akusztikus taneszközök
3. 6. 2. 3. Domború ábra mint taneszköz
3. 7. Összefoglaló gondolatok – kérdések a jövőbe tekintve
4. Elmélyítő ismeretek, források
4. 1. A matematikai kompetenciaszint felmérése 6-8 éves vak gyermeknél
4. 2. Matematikai fogalmak
4. 3. Számolás abakusszal
4. 4. A matematikai Braille-írásjelek
4. 5. A tanárok munkáját, tanulását segítő források
Irodalom