Gyakorlatgyűjtemény sorozatunk egy-egy tornaszerre összpontosítva gyűjti össze a gyakorlatokat. Óvónők, tanítók és testnevelő tanárok számára nyújt segítséget a tartáshibák megelőzéséhez és javításához, valamint a mozgáskoordináció fejlesztéséhez.
A könyvben 636 gyakorlat leírása és rajzírása található, valamint 38 játék, labda felhasználásával. A feladatok alkalmasak tartásjavításra, izomerősítésre és nyújtásra, valamint a mozgásügyesség fejlesztésére. A könnyebb áttekinthetőség érdekében a szerző a gyakorlatokat kiinduló helyzetük szerint csoportosította, és minden gyakorlatnál megjelölte, hogy az milyen fő célt szolgál. A könyv használatát megkönnyíti, hogy a végén megtalálhatjuk a gyakorlatok csoportosítását felhasználhatóságuk alapján.
A testnevelés foglalkozások színesítése segít bennünket abban, hogy a gyerekek minél jobban szeressék a testmozgást. A labda nagyszerű eszköz. Ha ezzel dolgoznak a gyerekek, akkor a fárasztó, nagyobb terhelést igénylő feladatokat is végrehajtják, a játék a koordinációs képességek észrevétlen fejlődését is biztosítja. Ez a feladatgyűjtemény sok segítséget, ötletet ad munkánkhoz. A gyakorlatok rendszerezésénél elsődleges szempont a testtartás kialakítása, a későbbiekben veszélyesen korán jelentkező deformitások elkerülése, megelőzése volt. Elegendő gyakorlat áll rendelkezésre ahhoz, hogy ne unják meg a gyerekek, még a hagyományos, sok feladatadással történő foglalkozást se. Maguk a játékok, a játékok végrehajtásmódja, szabályaik átalakítása is az izmok erősítését, a testi képességek sokoldalú fejlesztését szolgálják. Például más hatást érünk el, ha nem futva játszunk egy játékot, hanem négykézláb futással, vagy pókjárással. Nem mindegy, hogy állva, vagy ülve dobjuk a labdát. Ajánlom ezt a könyvet minden, kisgyermekkel foglalkozó pedagógusnak, aki szereti tanítványait, és érdekeiket szem előtt tartja
Gergely Ildikó (mestertanár, ELTE TÓK)
„Óvodai gyógytestnevelőként hamar rá kellett jönnöm, hogy munkám csak akkor lehet eredményes, ha sikerül bevonnom az óvónőket is a megelőzésbe. A számukra tartott bemutatókon és tanfolyamokon is élő, a mindennapi gyakorlatból származó ismereteket igyekeztem továbbadni. Minden – valamilyen szinten testnevelést tanító – pedagógusnak folyamatosan kell bővítenie szakmai tudását, hogy hatékonyan, változatos gyakorlatanyaggal tudja megállítani és megfordítani a mai kor tendenciáját, mely szerint gyermekeink tartása hanyag, izomereje és állóképessége egyre gyengébb. Fontos feladat hárul ebben a munkában a testnevelő tanárokon kívül az óvodapedagógusokra és a tanítókra is, akik tapasztalataim szerint nem kapnak elég gyakorlati segítséget. Ezen igények hívták életre ezt a módszertani füzetsorozatot, melynek ez a második darabja. A megszokottól eltérően egy szerre összpontosítva gyűjtöttem össze a gyakorlatokat, amelyeknek közös vonása, hogy a tartáshibák megelőzésében, és azok javításában, valamint a mozgásfejlesztésben eredményesen felhasználhatók. Meggyőződésem, hogy a gyógytestnevelés gyakorlatanyagából sok minden átültethető az óvodai és iskolai testnevelésbe. Az óvodások között azt is meg kellett tanulnom, hogyan lehet hatékonyan, de játékosan végezni ezt a munkát. Ahogy ezt egyik gyerekem meg is jegyezte: Azért szeretem a gyógytestnevelést, mert ott mindig csak játszunk. Hiszen nem feltétlenül kell unalmasnak lennie egy tartásjavító, izomerősítő foglalkozásnak.”
A szerző
Írta: Pappné Gazdag Zsuzsanna
Lektor: Gergely Ildikó