A középiskolai anyanyelvi tantárgypedagógia vázlata
Paraméterek
Szerző | Bicskeiné Zsulán Julianna |
Cím | A középiskolai anyanyelvi tantárgypedagógia vázlata |
Kiadó | JATEPress |
Kiadás éve | 1999 |
Terjedelem | 134 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | JATE15 |
A szaktanárnak választania kell a lehetséges módszerek, eljárások, szervezési formák és eszközök közül, mégpedig egyrészt a tanítandó szaktudományi anyagnak, másrészt a konkrét gyermekcsoportnak a sajátosságait figyelembe véve... |
|
|
Leírás
Ha felelevenítjük mindazon ismereteket, amelyeket a pedagógia tudományán belül eddig megszereztünk, a következő stúdiumokra kell hivatkoznunk: 1. pedagógiatörténet, amely segítséget ad a nevelésügyön belül egy-egy jelenség egész fejlődésének végigtekintéséhez, egy-egy tantárgy történetének kutatásához; 2. általános pedagógia, amely a nevelés fő kérdéseivel és területeivel foglalkozik; 3. didaktika vagy oktatástan, amelynek témája a tanításban felhasznált módszerek és eljárások bemutatása. Ha mindehhez hozzávesszük még az oktatandó szaktárgy fő tartalmi kérdéseit is, előttünk áll a tanítási folyamat három legfőbb kérdése: miért? (ez a nevelés célja), mit? (ez a tanítás tartalma) és hogyan? (ez a nevelés-oktatás-képzés módszereit jelenti). Minden tanítási folyamat elsődleges célja a személyiség formálása, vagyis a nevelés. Ezt a fő célt az iskola leggyakrabban valamely tantárgy ismeretanyagának átadása (oktatás) és a készségek-képességek fejlesztése (képzés) útján valósítja meg. Tehát a tanítási folyamat = nevelés + oktatás + képzés. Minden ismeretanyag átadása, minden készségfejlesztő tevékenység sokféle módon mehet végbe: direkt tanári vezetéssel vagy indirekt ráhatással, az egyének közötti különbségek figyelembevételével vagy inkább a teljes csoportoknak szánt feladatokkal, csupán tanári közlésre támaszkodva vagy a kor színvonalának megfelelő információhordozók felhasználásával stb.; tehát a szaktanárnak választania kell a lehetséges módszerek, eljárások, szervezési formák és eszközök közül, mégpedig egyrészt a tanítandó szaktudományi anyagnak, másrészt a konkrét gyermekcsoportnak a sajátosságait figyelembe véve.
Írta: Bicskeiné Zsulán Julianna