Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A kötődéselmélet perspektívái

Paraméterek

Szerző Hámori Eszter
Cím A kötődéselmélet perspektívái
Alcím A klasszikusoktól napjainkig
Kiadó Animula Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 156 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9751 99 6
Eredeti ár:
3.900 Ft
3.705 Ft
Online kedvezmény: 5%

A kötődéselmélet, hatását tekintve az egyik legtermékenyebb pszichológiai megközelítéssé nőtte ki magát az emberi kapcsolatok természetét, eredetét és zavarait kutató tudományos irányzatokon belül az elmúlt 50 évben.

Leírás

A kötődéselmélet, hatását tekintve az egyik legtermékenyebb pszichológiai megközelítéssé nőtte ki magát az emberi kapcsolatok természetét, eredetét és zavarait kutató tudományos irányzatokon belül az elmúlt 50 évben. Az elmélet atyja, John Bowlby eredetileg a korai anya-csecsemő kapcsolat pszichobiológiai természetét és célját írta le pszichoanalitikus, etológiai és rendszerszemléleti tapasztalatai ötvözésével. Munkatársa, Mary Ainsworth megfigyelései a csecsemőkori kötődés egyéni mintázatairól – a biztonságos, a szorongó/elkerülő és a szorongó/ambivalens viselkedésről – jól egészítették ki Bowlby tapasztalatait a biztonságot nyújtó anyai gondoskodás meglétének vagy hiányának az érzelmi fejlődésre gyakorolt hatásáról.
A klasszikus elmélet és eredményei ma már jóval túlmutatnak a csecsemőkoron. Újabb modellek, módszerek és elképzelések születtek és születnek a gyermek-, a serdülő-, a felnőtt- és az időskori kötődés sajátosságainak és zavarainak kutatásában. Az elmélet robbanásszerű fejlődése, a témában megjelent könyvek és publikációk százai, sőt ezrei szinte lehetetlenné teszik eredetének és fejleményeinek teljes áttekintését. Az egyre szaporodó tanulmányok sodrásában gyakran épp a klasszikus gondolatok válnak félreértés áldozatává. Napjaink kötődéskutatásaiban könnyen találkozhat az ember félreértelmezett fogalmakkal és tévesen levont következtetésekkel a klasszikus koncepciók ismeretének hiányában. Holott ezek elenged hetetlenek a kötődés alapjainak megértésében. Ennek a könyvnek éppen ez a célja: áttekintést adni a kötődéselmélet történeti, elméleti, módszertani gyökereiről és perspektíváiról a kötődés klasszikusaitól napjainkig.
A könyv elsősorban a tudománnyal, gyógyítással, neveléssel és pedagógiával foglalkozó szakembereknek és képzésben résztvevő hallgatóknak javasolt olvasmány. Ajánlott olyan laikusoknak is, akik a kötődés fogalmával és tudományával szeretnének a bulvárismereteknél mélyebben megismerkedni.
 
Szerkesztette: Péley Bernadette 

Tartalom

Bevezetés
1. A kötődéselmélet történeti előzményei: John Bowlby és Mary Ainsworth
Joh Bowlby
Mary D. (Salter) Ainsworth
A kötődéselmélet születése
Bowlbyt érő hatások
A kötődéselmélet alapkoncepcióinak első megfogalmazása
Bowlby és Ainsworth további munkássága
A kötődéselmélet kutatási irányzatai az 1980-as években
Kötődéskutatások az 1990-es évektől — az elmúlt 23 év
2. A kötődéselmélet alapjai
Az anya-gyermek kapcsolat természete
Szeparáció és szorongás kisgyermekeknél
Bánat és gyász kisgyermekkorban
A kötődés első megfigyelése természetes környezetben. Az anya-csecsemő kapcsolat
Ugandában
Az anya-csecsemő kapcsolat megfigyelése Baltimore-ban
A Kötődés és veszteség trilógia
Kötődés és veszteség I. kötet: Kötődés (1969)
Kötődés és veszteség II. kötet: Szeparáció, szorongás és harag (l973)
Kötődés és veszteség III. kötet: Veszteség (1980)
3. Egyéni különbségek a kötődésben
Előzmények: a kötődési kapcsolat egyéni különbségei ugandai és Baltimore-i csecsemőknél
Az Idegen Helyzet eljárás
A kötődési típusok: biztonságos, szorongó-elkerülő, szorongó-ambivalens
Az Idegen Helyzet értékelése: a kötődési viselkedés dimenziói
A három fő kötődési típus alcsoportjai
Kutatások a három fő kötődési típus alcsoportjaival
A „nem-osztályozható” gyermekek kategóriája és a dezorganizált/dezorientált kötődés
A dezorganizált kötődés magyarázó elméletei
A kötődési típusok: összefoglalás
Az Idegen Helyzet megbízhatósága
Kritikák az Idegen Helyzet vizsgálattal kapcsolatban
4. A kötődés formálódása: anyai szenzitivitás, temperamentum, gén-környezet kölcsönhatások és kultúra
Az anyai szenzitivitás
A gyermek biológiai adottságai. Temperamentum
Genetikai prediszpozíció és anyai válaszkészség
A kultúra meghatározó szerepe
5. A kötődés kialakulása: rizikótényezők és védőfaktorok a korai kapcsolatban
A kötődés anyai oldala
Az anyai szeparációs szorongás kutatásai
A korai interakciós minták fejlődése
A koraszülöttség mint biológiai rizikófaktor a korai interakciós minták és a kötődés fejlődésében
6. A kötődés generációs átadása
Kötődés anyához és apához
A szülők kötődési mintája: a belső munkamodell felnőttkorban
A kötődési minták típusai a Felnőtt Kötődési Interjú alapján
A szülők és a gyermek kötődési mintája: a kötődési minták generációs átadása
A kötődési minták generációs átadása — a közvetítő mechanizmusok kutatásai
Kötődés és életút — longitudinális kutatások
7. Kötődés gyermekkorban
Kötődés kisgyermek- és óvodáskorban
A kötődés mérése kisgyermek- és óvodáskorban az Idegen Helyzettel
Kötődés mérése óvodáskorban projektív módszerekkel
Kötődés mérése otthoni környezetben — a Q-szortírozás eljárás
Összefoglalás
8. Kötődés felnőttkorban
Kötődés mérése serdülő- és felnőttkorban — a személyiségpszichológiai megközelítés
Hazan és Shaver (1987) három-kategóriás modellje
Bartholomew és Horowitz (1991) négy-kategóriás modellje
A felnőtt kötődési stílus vizsgálata más eljárásokkal — interjúk, Q-szortírozás és projektív tesztek
9. Új perspektívák a kötődéskutatásokban
Hivatkozások
Tárgymutató