Leírás
A konstruktív életvezetés pedagógiájának koncepciója egy olyan iskolamodell megalapozására irányul, amely a személyiségfejlesztés szempontjából kiemelkedő hatékonyságúnak ígérkezik. Ennek az iskolamodellnek a funkcionális elemei minden strukturális átalakítás nélkül beépíthetők az iskolarendszer személyiségfejlesztést megalapozó fokozataiba, tehát az általános iskola mellett a középiskolai intézmények működési folyamatába, sőt az óvodai és a családi nevelés megoldásmódjaiba is. Ez a lépés a felsorolt színterek személyiségfejlesztő hatásszervezését célirányossá, koordinálttá, szakszerűvé, egészében véve hatékonnyá teheti. A fentiek alapján a konstruktív életvezetés pedagógiai koncepciójának, s az erre épülő, a jelen kiadványban részletezett iskolamodellnek a megismerése ajánlható az óvodapedagógusok, a pedagógusok, a pedagógus-jelöltek és a szülők számára is.
Írta: Bábosik István
Lektor: Dr. Kozma Gábor, Dr. Ruzsonyi Péter
Paraméterek
Szerző | Bábosik István |
Cím | A konstruktív életvezetés pedagógiája és iskolája |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 154 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 94 3 |
Tartalom
A konstruktív életvezetés pedagógiája és a Konstruktív Életvezetés Iskolája alapelvei
I. Az iskola szerepe a társadalom és az egyén életében
1. Érték és pedagógiai érték a mai Európában
2. A konstruktív életvezetés mint pedagógiai érték
3. A konstruktív életvezetés értelmezése – a moralitás és szociális életképesség egysége
Irodalom
II. Az iskola szerepe a konstruktív életvezetés megalapozásában
1. A személyiség korszerű szociomorális magatartás és tevékenységrepertoárja
2. A szociomorális magatartás- és tevékenységformák kialakítása
2.1. Az orientáló hatásrendszer szerepe a szociomorális magatartásformák kialakításában
2.2. A tevékenység és a feladatok szerepe a szociomorális magatartás- és tevékenységformák megerősítésében
2.3. A kortársi interakciók magatartásformáló hatásrendszere
A) A követelménytámasztás hatásának érvényesítése a csoporton keresztül
B) A tanári értékelés hatásának érvényesítése a csoporton keresztül
C) A tanári tudatos hatásának érvényesítése a csoporton keresztül
D) A példa hatásának érvényesítése a csoporton keresztül
E) A közvetett nevelési hatásszervezés komplex változatai
Irodalom
3. A szociális életképesség megalapozása
3.1. A szociális életképesség jelentősége és feltételei
3.2. A szociális életképesség megalapozása az iskolában
3.3. Felkészítés a munka világára és az élethosszig tartó tanulásra
3.4. Felkészítés az egészséges életmódra
3.5. A szociális életképesség megalapozását akadályozó tényezők az iskolában
3.6. Az optimális, fejlesztő iskolamodell kialakításának főbb feltételei
Irodalom
A konstruktív életvezetés személyiségbeli feltételei és fejlesztésük
III. Az ösztönző-reguláló kompetenciák és fejlesztésük
1. Szokások és szokásformálás
1.1. A tevékenységrendszer szerepe a szokásformálásban
1.2. A tevékenységmotiváció mint a szokásformálás feltétele
1.3. A tevékenységmotiváció értelmezése és alkalmazása
1.3.1. A biogén szükségletek mint motivációs tényezők
1.3.2. A pszichogén szükségletek motivációs szerepe
1.3.3. A szociális szükségletek motivációs szerepe a pedagógiai tevékenységben
2. A konstruktív életvezetési modellek kialakítása
2. 1. A konstruktív és hatékony modellközvetítő személyek szerepe az életvezetési modellek kialakításában
2.2. A pedagógus együttműködése a tanulókkal – mint a hatékony mintaközvetítés feltétele
3. Meggyőződések és meggyőződésformálás
3.1. A bizonyítékok és a bizonyítás mint a meggyőződésformálás feltételei
3.2. A konfliktusmodell alkalmazása mint az eredményes meggyőződésformálás feltétele
Irodalom
IV. A szervező-végrehajtó kompetenciák fejlesztése
1. A szervező-végrehajtó kompetenciák és a konstruktív életvezetés összefüggései
2. Az iskola szerepe a szervező-végrehajtó kompetenciák fejlesztésében
Irodalom
V. Az iskola személyiségfejlesztő tevékenység- és feladatrendszere
1. A tevékenység és a feladat mint a fejlesztő hatások forrása
2. A feladatok fejlesztő funkciói
3. A feladatok fejlesztő hatásrendszere és a feladattípusok változatai
4. A feladatok fejlesztő hatásának optimalizálása
5. Az iskolai tevékenységrendszerből történő kirekesztődés és következményei
5.1. A spontán kirekesztődés okai, kialakulásának mechanizmusa
5.2. A spontán kirekesztődésnek kitett tanulói rétegek
5.3. A spontán kirekesztődés megakadályozásának pedagógiai lehetőségei
Irodalom
VI. A pedagógiai tevékenység szubjektív tényezői
1. A pedagógus és a tanuló a személyiségfejlesztési folyamatban
2. A pedagógus orientáló funkciója a nevelési folyamatban
3. A pedagógus kapcsolatépítő funkciója
3.1. Az empatikus bánásmód mint a pozitív tanár-diák kapcsolat alapja
3.2. Az egyes szükségletek diagnosztizálása és empatikus kezelési módjai
Irodalom
A konstruktív életvezetés stabilitását, kiegyensúlyozottságát biztosító személyiségbeli feltételek és kifejlesztésük – az érzelemgazdag személyiség sajátosságai és kialakításuk
VII. A konstruktív életvezetés stabilitását veszélyeztető tényezők
1. Az érzelmek keletkezése és polarizálódása – a negatív érzelmi állapot lehetséges következményei
2. Az érzelemgazdagság jellemzői és pozitívumai
3. Az érzelemgazdagság kialakításának lehetőségei és feltételei
4. Az érzelemszegénység kialakulása és következményei
Irodalom
A konstruktív életvezetés pedagógiájának személyiségelméleti alapjai
VIII. A személyiség neveléstudományi értelmezése és struktúrája
1. A magatartás- és tevékenységrepertoár elemei és szerepük az életvezetés szabályozásában
2. Az ösztönző-reguláló sajátosságcsoport szerepe a döntések meghatározásában
3. Az ösztönző-reguláló sajátosságcsoport formai rétegei
3.1. A szokások szerepe az életvezetés szabályozásában
3.2. Az életvezetési modellek szerepe az életvezetés alakulásában
3.3. A meggyőződések szerepe a döntésdeterminációban
4. Az ösztönző-reguláló sajátosságcsoport tartalmi rétegződése
4.1. A jellem szerepe az életvezetés szabályozásában
4.2. Az önfejlesztő aktivitás szükségleti rétege
5. A tevékenységmotiváció szükségletei
6. A személyiség szervező-végrehajtó sajátosságcsoportja
IX. A személyiség biogén sajátosságcsoportja
1. A személyiség adottságai és szerepük az életvezetés alakulásában
2. A személyiség biogén szükségleti rétege és hatása az életvezetésre
3. Az ösztönök sajátosságai
4. A temperamentumbeli sajátosságok és hatásuk az életvezetésre
5. A testalkat sajátosságai
6. A neurohormonális alap szerepe a személyiségfejlődésben és az életvezetés alakulásában
Irodalom