A konduktív pedagógia története
Paraméterek
Szerző | Hári Mária |
Cím | A konduktív pedagógia története |
Kiadó | MPANNI |
Kiadás éve | 1997 |
Terjedelem | 390 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 963 04 9333 0 |
Eredeti ár:
2.900 Ft
2.755 Ft
Online kedvezmény:
5%
A konduktív pedagógia meglehetősen fiatal diszciplína. A konduktív pedagógia megnevezés pedagógiánk speciális jellegére, a konduktív jellegre utal. |
|
|
Leírás
A konduktív pedagógia meglehetősen fiatal diszciplína. Történetében irányzatának, szemléletének megjelölésére különböző elnevezéseket alkalmaztak. A terminológia változása sohasem jelentette a konduktív pedagógia lényegének, szemléletének változását, ebben inkább a külső körülmények játszottak szerepet. A külső körülmények változásával kapcsolatos terminológia: a „(konduktív) mozgáspedagógia”, a „mozgásterápia”, a „konduktív pedagógia”, a „konduktív pedagógiai rendszer” kifejezések, amelyek használatának indokai a következők voltak. A (konduktív) mozgáspedagógia megnevezés azért jött létre, mert a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán minden fogyatékosság gyógypedagógiájának külön tanszéke volt és megkülönböztetésül a mi tanszékünket „(Konduktív) Mozgáspedagógiai Tanszék” névvel illették. Ez az elnevezés azt a szemléletet tükrözte, hogy amit csinálunk és tanítunk. kizárólag a mozgásnevelésre szorítkozik. (Ez nem a mi szemléletünk volt.) Az egészségügy képviselőitől eredő megnevezés a mozgásterápia az egészségügy szemléletmódját tükrözte, azt, hogy kizárólag a mozgás gyógyításáról, illetve a mozgás gyakorlásából álló módszerről van szó. A konduktív pedagógia megnevezés pedagógiánk speciális jellegére, a konduktív jellegre utal (melyet később meg fogunk ismerni). E kifejezés 1963 után vált csak általánosan használatossá, de Pető már az 1940-es években így nevezte módszerét. Az 1970-es évektől kezdődően, azon hivatalos nézettel szemben, hogy a „konduktív”, a „kondukció” szó sohasem válik ismertté, s ezért használatát meg kell szüntetni, sokan alkalmazták a „konduktív pedagógia” megnevezésünket különböző, eltérő tartalmak megjelölésére. Az ezektől való megkülönböztetést szolgálta részünkről a konduktív pedagógia „rendszerjellegének” hangsúlyozása, melyet a pedagógiánkat másolni kívánók teljesen figyelmen kívül hagytak. A rendszer szó azt hangsúlyozta, hogy nem egyszerűen egy metodikáról, módszerről volt szó, hanem szervezeti és metodikai egységbe foglalt számtalan, komplex és egységes működésről és módszerről, Sajátos szervezeti felépítésről, célszerű berendezésről, a speciális programot végrehajtó szakemberekről, a neveltek egész életrendszerének meg szervezéséről. Az egész egy kiragadott részének, vagy princípiumának alkalmazása korántsem volt azonosítható a konduktív pedagógia rendszerével. Később Pető professzor nevét az intézet és főiskola állami engedéllyel tulajdonneveként vette fel, s a név nem a konduktív pedagógiai rendszert, hanem kifejezetten a mi intézetünk munkáját, illetőleg az (általunk) azzal azonos szintűnek tartott munkát volt hivatott megjelölni.
SE Pető András Kar, 1997.
Írta: Hári Mária
Szerkesztette: Bíró Katalin
További könyvek a témában:
Tartalom
ELŐSZÓ
PROLÓGUS
I. RÉSZ
1. KONDUKTÍV PEDAGÓGIA
2. DR. PETŐ ANDRÁS (1893-1967)
3. DR. PETŐ ANDRÁS ÉLETÚTJA 1939-IG
II. RÉSZ
A KONDUKTÍV NEVELÉS KIALAKULÁSÁNAK ELSŐ SZAKASZA
1. KONDUKTÍV PEDAGÓGIA A GYÓGYPEDAGÓGIA RÉSZEKÉNT. AZ EREDETILEG A SZAKMAI KÉPZÉS CÉLJÁBÓL LÉTREJÖTT INTÉZET (1945-1950)
A KEZDET
A KÍSÉRLET
AZ ELSŐ INTÉZMÉNYES FORMA. A KONDUKTÍV PEDAGÓGIA A GYÓGYPEDAGÓGUS-KÉPZÉSBEN
2. KONDUKTÍV PEDAGÓGIA AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RÉSZEKÉNT. AZ ORSZÁGOS MOZGÁSTERÁPIAI INTÉZET (1950-1963)
A MEGALAPÍTÁS. AZ EGÉSZSÉGÜGY ÁTVESZI AZ INTÉZETET
GYÓGYÍTÁS VAGY TANÍTÁS? „A MOZGÁSSAL GYÓGYÍTÁS NEM PEDAGÓGIA”
Az INTÉZET PROGRAMJÁT MEGVALÓSÍTÓ SZAKEMBEREK KÉPZÉSÉNEK KÍSÉRLETE AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN (1950-1956)
AZ INTÉZETBEN KEZELT BETEGEK, BETEGSÉGCSOPORTOK
A KONDUKTÍV PEDAGÓGIA ANYAGÁNAK FEJLESZTÉSE. AZ INTEGRÁLT,
KOMPLEX PROGRAM
3. PETŐ ÉS A KONDUKTÍV RENDSZER (KI)HATÁSA
A MOZGÁSTERÁPIAI KEZELŐK ÉS PETŐ VISZONYA, PETŐ ÉS MÁSOK
A MOZGÁSTERÁPIAI ORVOS KÉPZÉSE
MOZGÁSTERÁPIÁNK ÉRTÉKELÉSE ÉS HASZNOSÍTÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
A KONDUKTÍV MOZGÁSPEDAGÓGIA TUDOMÁNYOS INTERPRETÁLÁSA
III. RÉSZ
A KONDUKTÍV NEVELÉS KIALAKULÁSÁNAK MÁSODIK SZAKASZA 1968-IG
1. A KONDUKTÍV PEDAGÓGIA TOVÁBBFEJLESZTÉSE
A KÜZDELEM
A SPECIÁLIS KÉPZÉS
SZAKORVOSOK; SEGÉDESZKÖZ-KÉSZÍTÉS; SZERVEZET
FELADATTÁR
HÁROM ÉVEN ALULIAK KONDUKTÍV NEVELÉSÉNEK FFJLESZTÉSE
ÓVODÁSOK KONDUKTÍV NEVELÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
ISKOLÁSOK KONDUKTÍV NEVELÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
INTEGRÁCIÓ
FELNŐTTEK KONDUKTÍV NEVELÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
2. A VÁLTOZÁS ELŐZMÉNYEI
A KONDUKTÍV PEDAGÓGIÁNAK ELVI OKOKBÓL NEM VOLT HELYE A GYÓGYPEDAGÓGIAI TANÁRKÉPZŐ FŐISKOLÁN SEM
EGY KORSZAK BEFEJEZÉSE
3. A MOZGÁSSÉRÜLTEK NEVELŐKÉPZŐ ÉS NEVELŐINTÉZETÉNEK LÉTESÍTÉSE ÉS ÉLETE 1968-IG
A KORMÁNYRENDELET
AZ INTÉZET NEVE
ÁTADÁS-ÁTVÉTEL
AZ MM SZERVEZÉSI OSZTÁLYÁHOZ TARTOZUNK
MUNKABÉR
A FŐISKOLA ÉPÍTÉSI TERVE
A FELSŐOKTATÁS MEGVALÓSULÁSA
A KÉPZÉS KEZDETE
1964-1967. MŰKÖDÉS, A HÁLÓZATFEJLESZTÉS TERVE
A KONDUKTÍV NEVELÉS, PETŐ TERVEINEK MEGVALÓSULÁSA? (1968-)
1. VÁLTOZÁSOK 1968-BAN, SZERVEZETI KÜLÖNVÁLASZTÁS
PETŐ HALÁLA
SEGÍTŐ INTÉZKEDÉSEK
KETTŐSSÉG A VEZETÉSBEN
A KÉPZÉS ÉS HÁLÓZATKIALAKÍTÁS ÖSSZEFÜGGÉSÉNEK PROBLÉMÁJA
A GYAKORLÓTERÜLET NÖVELÉSE NEM ÁLLAMI FELADAT TÖBBÉ
2. KÜZDELEM AZ EREDETI TERV MEGVALÓSÍTÁSÁÉRT
A KONDUKTÍV NEVELÉSRE SZORULÓK KIVÁLASZTÁSA. HOL, MENNYI HÁLÓZATI INTÉZMÉNYRE VAN SZÜKSÉG?
SZÜLŐK ISKOLÁJA
TANÁCSADÁS
ÖNCÉLÚ NYILVÁNTARTÁS?
GYAKORLÓTERÜLETÜNK
AZ ELSŐ HÁLÓZATI LÉTESÍTMÉNY
15 ÉVES TERV
VILLÁNYI ÚTI BARAKK, EGYÉB FÉRŐHELYBŐVÍTÉSI KÍSÉRLETEK
KISDED KORCSOPORT
ÓVODA
ISKOLÁS KORÚAK
A BUDAPESTEN KÍVÜLI HÁLÓZAT
A NEVELŐHÁLÓZAT FEJLESZTÉSE (FELNŐTTEK)
EREDMÉNYESSÉG?
3. A KONDUKTORKÉPZÉS ÉS A KAPCSOLÓDÓ ELVI KÉRDÉSEK
AZ UTOLSÓ RÖVIDÍTETT KÉPZÉS
A NÉGYÉVES KÉPZÉSSEL KAPCSOLATOS ELVI KÉRDÉSEK
A NÉGYÉVES KÉPZÉS
A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY TUDOMÁNYOS ÉS KÉPZŐ MUNKÁI
ISMERTSÉG? ELISMERTSÉG?
4. A KÉPZÉSSEL KAPCSOLATOS TOVÁBBI FEJLEMÉNYEK 1969-TŐL
A KONDUKTÍV PEDAGÓGIA EREDETI MINISZTÉRIUMI KÉPVISELETE 1970-BEN MEGSZŰNT
A KÜLÖNLEGES TELJESÍTMÉNYRE A VILÁG FELFIGYEL
A KONDUKTORKÉPZÉS KILÓG AZ OKTATÁSI RENDSZERBŐL
IV. RÉSZ
A TANTERVI REFORM IDŐSZAKA 1973-1977 KÖZÖTT
A TOVÁBBKÉPZÉS TERVEZÉSE
AZ INTÉZET TÁJÉKOZTATÓ MUNKÁJA
FŐISKOLAI SZINTRE EMELÉS?
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY?
AZ EGÉSZSÉGÜGYBE IRÁNYÍTÁS
AZ 1977-1994 KÖZÖTTI IDŐSZAK
NÉGYÉVES KONDUKTORKÉPZÉS JAPÁN SZÁMÁRA
A LEGFIATALABB FELSŐOKTATÁSI INTÉZET
FELSŐOKTATÁSI INTÉZETÜNK ÉS HÁLÓZATA
MÁSSÁG ÉS EKVIVALENCIA
A FELSŐOKTATÁS FFJLESZTÉSE
A NEMZETKÖZI KÉPZÉS EREDMÉNYEI, NEHÉZSÉGEI
KIBONTAKOZÁS
VISSZA- ÉS ELŐRETEKINTÉS. EPILÓGUS