A konduktív pedagógia kézikönyve
Paraméterek
Szerző | Feketéné Szabó Éva – Zsebe Andrea |
Cím | A konduktív pedagógia kézikönyve |
Alcím | Több mint gyakorlat… |
Kiadó | MPANNI |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 512 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 87821 9 9 |
A Pető-módszer, a konduktív nevelés, a konduktív pedagógia fogalmak történeti fejlődést is mutathatnak, de egymás szinonimájaként is használják ezeket. A konduktív nevelést a neveléstudomány egyik ágaként gyakorlatközeli, praxisában élő humán tudományként definiáljuk. A petői megközelítés legkarakteresebb sajátossága a holisztikus látásmód, mely elvűséget, egészlegességet, komplex látásmódot jelent világról, emberről, gyakorlatról. |
|
|
Leírás
A Pető András által alapított konduktív nevelés nagy hatással volt a 21. századi rehabilitáció gyakorlatára, szemléletére. Ma már legitim lett a komplex megközelítés még a különböző rehabilitációban alkalmazott skáláknál is. A Pető-módszer, a konduktív nevelés, a konduktív pedagógia fogalmak történeti fejlődést is mutathatnak, de egymás szinonimájaként is használják ezeket. A konduktív nevelést a neveléstudomány egyik ágaként gyakorlatközeli, praxisában élő humán tudományként definiáljuk. A petői megközelítés legkarakteresebb sajátossága a holisztikus látásmód, mely elvűséget, egészlegességet, komplex látásmódot jelent világról, emberről, gyakorlatról. Kötetünkben arra vállalkozunk, hogy bemutassuk a Semmelweis Egyetem Pető András Karán folyó gyakorlatot, innovációt, illetve megfogalmazzuk a kor elvárásainak megfelelően alapelveinket.
A konduktív nevelés holisztikus megközelítéséből adódóan a konduktív nevelési gyakorlat a mozgásfejlesztésen kívül az érzelmi, akarati funkciók, kommunikáció, önellátási teendők, önállóság kialakításának keretében kell, hogy reflektáljon a sport, a művészet, a szabadidő, illetve a képzés korszerű kihívásaira. Képzésünk, melynek víziója és missziója volt, hogy hivatásunk csak a gyakorlati képzésben lehet teljessé, és nem mondunk le a konduktorjelöltek attitűdformálásáról, ma is korszerűnek számít, az orvosképzés curriculum fejlesztésének fókuszában is a gyakorlati képzés minőségi fejlesztése áll. Kötetünk filozófiatörténeti értelmezéstől kezdve, fejlődésünket bemutatva magyarázza, tárja elénk az innovációkat, a gyakorlat szükséges változásait, napjaink konduktív nevelését.
A Pető András Kar tevékenységeinek keresztmetszeti bemutatásával szeretnénk megismertetni minden érdeklődőt a konduktív nevelés gyakorlatával, a kar szerteágazó tevékenységeivel. Ajánljuk szakembereknek, hallgatóknak, szülőknek.
SE Pető András Kar, 2019.
Főszerkesztő: Feketéné Szabó Éva – Zsebe Andrea
Szerkesztő: Kollega Tarsoly István
További könyvek a témában:
Tartalom
Előszó
A konduktív nevelés kialakulása
A konduktív pedagógia nevelésfilozófiai alapjai (Schaffhauser Franz)
A konduktív nevelés kialakítását befolyásoló ideológiai és szakmapolitikai tényezők Pető András pályájának 1947–1967 közötti szakaszában (Földesi Renáta)
Az intézményfejlődés folyamata (Kállay Zsófia)
A konduktív pedagógia könyvtára és szakirodalma (Kollega Tarsoly István)
A konduktív nevelés elmélete
A konduktív nevelés, mint tevékenységközpontú nevelés (Zsebe Andrea)
A konduktív nevelés neuropedagógiai és neuropszichológiai megközelítése (Gruber Mónika)
A konduktív nevelés alapvetése (Kállay Zsófia)
A konduktor (Túri Ibolya)
A bizonyítékon alapuló gyakorlat a konduktív pedagógiában (Pintér Henriett)
A testnevelés jelentősége a konduktív nevelésben (Sáringerné Szilárd Zsuzsanna)
A konduktív nevelés gyakorlata
A konduktív nevelés gyakorlata (Feketéné Szabó Éva)
Mérés és kutatás (Vissi Tímea – Feketéné Szabó Éva – Kelemen Anna)
Hatótényezők és kompetenciák a konduktív pedagógiában (Pintér Gábor)
A korai fejlesztés (Gruber Mónika)
Rávezető segítségnyújtás eszköze a korai intervencióban (Makk Ádám)
Konduktív pedagógia a rehabilitációban (Pásztorné Tass Ildikó)
A zenei nevelés jelentősége a konduktív pedagógiában (Matos László)
Mozgássérültek kézművességgel a munka világában itthon és külföldön (Mascher Róbert)
Integráció, inklúzió és a konduktív nevelés
Az inklúzió és a konduktív nevelés (Schaffhauser Franz)
A társadalmi érzékenyítés a sikeres befogadó nevelés záloga (Zsebe Andrea)
Az Utazó Konduktori Szolgálat, mint az inkluzív nevelés támogató formája (Perge Krisztina)
IKT-eszközök a konduktív pedagógiában (Pulay Márk Ágoston)
Képzőművészet a konduktív pedagógiában (Vadász Zsuzsanna)
Adaptív sporttevékenységek a cerebrális parézissel élő gyermekek rekreációjáért (Túri Ibolya – Domokos Zsolt)
Iskolafejlesztés és minőségfejlesztés az inklúzió jegyében (Schaffhauser Franz)
Zárszó
A konduktív nevelésen túl (Zsebe Andrea)
Szakirodalom és levéltári iratok (összeállította: Kollega Tarsoly István)