A kommunikatív nyelvoktatás
Paraméterek
Szerző | Medgyes Péter |
Cím | A kommunikatív nyelvoktatás |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 1995 |
Terjedelem | 143 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 8534 81 8 |
A kötet összefoglalja a kommunikatív nyelvpedagógia elméleti alapjait, fejlődési irányait és legjellemzőbb vonásait. Elsősorban gyakorló tanárok és tanárjelöltek, a nyelvtanítással foglalkozó szakemberek számára íródott. |
|
|
Leírás
Tartalom
Előszó
Bevezetés
A nyelvpedagógia mint elméleti diszciplína
A nyelvpedagógia fogalma és főbb összetevői
Alkalmazott nyelvészet, szakmódszertan, nyelvpedagógia
Az idegennyelv-oktatás három szintje
A nyelvészeti összetevő
Terminológiai problémák
A nyelvpedagógia tudományos jellege
A tudományosság értelmezési nehézségei
Divat és fejlődés?
Elmélet és gyakorlat
Nyelvpedagógiai irányzatok
Szemlélet és metodika
Történeti áttekintés
Az eklekticitás kérdése
A kommunikatív szemlélet összetevői
A kommunikatív irányzat térhódítása
Szemléleti kérdések
Nemverbális kommunikáció
Kommunikatív kompetencia
Nyelvtanhasználat – nyelvhasználat
A jelentés többrétűsége
Beszédszándékok
Szövegelemzés
Szükségletek és beszédhelyzetek
Az interakciók természete és két fő formája
Összegzés: grammatikai és kommunikatív kategóriák
Kommunikatív metodika
Tanterv, tankönyv, nyelvoktatás
A tantervről általában
Főbb tantervtípusok
A szituatív tanterv
A grammatikai tanterv
A szemantikai tanterv
A tanterv kapcsolata a tankönyvvel és a nyelvoktatás egyészével
A tankönyv szerepe
A nyelvoktatás három szakasza
A bemutatás szakasza
A tankönyvi szöveg
Eredeti párbeszédek
A dialógus intenzív feldolgozása
Kérdés-felelet
A dialógus meghallgatása és elismétlése
A dialógus extenzív feldolgozása
A gyakorlás szakasza
A drill célja, főbb ismérvei és típusai
Mechanikus drillek
Álszituatív drillek
Szituatív drillek
A drill szerepe a nyelvoktatásban
A drillek bírálata
Hagyományos gyakorlatok (exercises)
Az alkalmazás szakasza
Transzfer: a külvilág és az osztályterem kapcsolata
Realisztikus és reális szituációk
Az osztálytermi szükségletek problematikája
Prekommunikatív feladatok
Szövegbe ágyazottság és információs szakadék
A prekommunikatív feladatok főbb típusai
Triviális feladatok
Egyirányú feladatok
Kétirányú feladatok
Felnőtt nyelvtanulási magatartásformák
A prekommunikatív feladatok továbbfejlesztése
Csoportmunka és pármunka
A nyelvi anyag bővítése
Kommunikatív feladatok
A kötött munkától a kötetlenig
Tranzakciós feladatok
Nyelvi játékok
Tevékenykedtetés
Interakciós feladatok
Szerepjátékok
Szituatív szerepjátékok
Szimulációs szerepjátékok
Rögtönzött szerepjátékok
Egyénítés és önismereti feladatok
Társalgási feladatok
Reális beszédhelyzetek
Idegen nyelvű óravezetés
Spontán beszélgetések
Célnyelvi tantárgyoktatás
A kommunikatív irányzat gyönge és erős értelmezése
A „mélyvíz-stratégia”
Nyelvelsajátítási és nyelvtanulási modellek
Nyelvtanulói és nyelvtanári magatartásformák
Kommunikatív stratégiák
Nyelvhelyesség és folyamatos nyelvhasználat
Célirányos és egyszerűsítő stratégiák
Nyílt és rejtett hibák
A nyílt és rejtett hibák javítása
Egy hibaelemzési-hibajavítási vizsgálat bemutatása
A vizsgálat célja és leírása
A hallgatók munkáinak elemzése
Információs tartalom
Beszédsebesség
A tanárok értékelési szokásainak elemzése
Rangsor-korrelációk és következtetések
Egy kommunikatív tanár panaszai
A skizofrén tanár
Utószó
Jegyzetek
Irodalom
Függelék