Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A Háziorvosi Szolgálat és a pedagógusok lehetőségei az öngyilkosság megelőzésében

Paraméterek

Szerző Kalmár Sándor
Cím A Háziorvosi Szolgálat és a pedagógusok lehetőségei az öngyilkosság megelőzésében
Kiadó Medicina Könyvkiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 171 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 226 664 0
Eredeti ár:
2.950 Ft
2.802 Ft
Online kedvezmény: 5%

A szerző 12 fejezetben, 33 táblázattal, 217 oldalon foglalja össze az öngyilkos magatartással és az öngyilkosság megelőzésével kapcsolatos fontosabb megállapításait. Leírja az öngyilkossággal kapcsolatos ismereteket az őskortól napjainkig, a jelenlegi helyzetet, a sikeres és kevésbé sikeres megelőzési programokat.

Leírás

„Ajánlom ezt a könyvet elsősorban a több mint 4800 háziorvosnak, közel 1500 házi gyermekorvosnak, 5 600 körzeti ápolónőnek, 4900 védőnőnek, 74000 általános iskolai tanítónak, tanárnak, több mint 46000 középiskolai tanárnak, 21000 egyetemi oktatónak, az ország és a települések vezetőinek, irányítóinak, és mindazoknak, akik szeretnék és tudnák az öngyilkosságot, civilizációnk kicsiny de pusztító torzszülöttének létrejöttét megakadályozni, hogy kevesebb öngyilkosság és kevesebb szenvedés legyen országunkban.”

A szerző 12 fejezetben, 33 táblázattal, 217 oldalon foglalja össze az öngyilkos magatartással és az öngyilkosság megelőzésével kapcsolatos fontosabb megállapításait. Leírja az öngyilkossággal kapcsolatos ismereteket az őskortól napjainkig, a jelenlegi helyzetet, a sikeres és kevésbé sikeres megelőzési programokat. Megállapítja, hogy bár az ismertetett programok jelentős része hatékony volt, tiszavirág életűnek bizonyult. Mégis érdemes volt az elvégzésük, mert egyrészt számos életet mentettek meg, másrészt jelentősen javították az öngyilkossággal kapcsolatos ismereteinket, megalapozva a ma még nem létező, hatékony Öngyilkosság Megelőző Stratégia készítését.

A szerző az általa készített 15 fejezetből álló Öngyilkosság Megelőző Stratégia VI-VII. fejezetét részletezi: a Háziorvosi Szolgálat, az iskola, a nevelés és a pedagógusok lehetőségeit és feladatait az öngyilkosság megelőzésével kapcsolatban. Gyakorlatban jól használható tanácsokkal látja el az olvasókat – elsősorban a Háziorvosi Szolgálat munkatársait és a pedagógusokat – akik számára a 217 tételből álló irodalomjegyzék az ismereteik további gyarapítását könnyíti meg. A könyvben szereplő tudás megvalósítása esetén az elkövetkező ötven évben remélhetőleg nem fog újabb kétszázezer fa kinőni az Öngyilkosok Erdejében.

Tartalom

Ajánlás
Előszó
I. Bevezetés
II. Öngyilkosság
Fogalmak
Az öngyilkosságok durkheimi osztályozása
Az öngyilkosságok egyéb osztályozása
Az öngyilkosság fontosabb modelljei
Modellek
Stressz-vulnerabilitás modell
Az öngyilkosság kockázati tényezői
Az öngyilkossági kockázati tényezők holisztikus megközelítése
Kockázati tényezők fontossági sorrendben
Az öngyilkosság kockázati tényezői depressziós betegeknél
Egyéb kockázati tényezők
Kockázati tényezők a befolyásolhatóság alapján
A Háziorvosi Szolgálat által felismerendő fontosabb kockázati tényezők
Az öngyilkosság védőtényezői
Az öngyilkosság főbb okainak holisztikus megközelítése
Az öngyilkosság megelőzésének négy aspektusa
Fizikai (idő, tér, éghajlat, évszak, meteorológiai tényezők), földrajzi, biológiai, biokémiai, genetikai okok
Mentális, pszichés, pszichiátriai okok
Kulturális, szociális, népegészségügyi, társadalmi, politikai, egzisztenciális és történelmi okok
Spirituális okok
Az öngyilkosság neurobiológiája
Szerotonerg-diszfunkció
Noradrenerg-diszfunkció
Dopaminerg-diszfunkció
Hipothalamus–hypophysis–mellékvese-tengely hiperaktivitása
A halállal végződő öngyilkosságok aránya az elkövetés módja szerint
Az öngyilkossági veszély mértékének megítélése
Depresszió és öngyilkosság
Lehetséges magyarázatok
Az öngyilkosság a fiatalok között
Az öngyilkosság időskorban
Az öngyilkossághoz vezető kockázati tényezők időskorban
Mit tehetünk
III. Öngyilkosság a mitológiában és a történelemben
IV. Öngyilkosság Magyarországon és Európában
V. Néhány korábbi megelőző program
Megvalósult programok
Tervezett, de meg nem valósult programok
VI. Melankólia-depresszió
A depresszió és a testi betegségek kapcsolata
A depresszió fontosabb tünetei
Depresszió gyermekeknél
VII. Az öngyilkosság megelőzése
Fontosabb területek és feladatok az öngyilkosság megelőzésében
Az öngyilkosság-megelőzés elvi lehetőségei
A „Nemzeti Lelki Egészségstratégia 2017–2020” Tizenkét lépése
A megelőzés lépései
1. Egészségnevelés
2. Egészségfejlesztés
3. Primordiális (alapvető, elsőrendű) megelőzés
4. Elsődleges megelőzés
5. Másodlagos megelőzés
6. Harmadlagos megelőzés (szűkebb értelemben)
7. Harmadlagos megelőzés (tágabb értelemben)
VIII. Az eredménytelenség fontosabb okai
IX. Szuicidprevenciós stratégia készítése
„Országos Szuicidprevenciós Stratégia” Tizenöt fejezet
X. A Háziorvosi Szolgálat lehetőségei
Nehezítő tényezők
Feladatok és lehetőségek
Az öngyilkos áldozatok hozzátartozóival készítendő interjú
A háziorvosi szolgálat további feladatai
XI. A pedagógusok lehetőségei és feladatai
Öngyilkos cselekmény elkövetésére utaló változások gyermekeknél
Internet az iskolákban a nevelés és a megelőzés szolgálatában
Teendők az iskolákban
Az iskolák legfontosabb feladatai az öngyilkosság megelőzése érdekében
Hasznos gondolatok szülőknek, pedagógusoknak, gyermekeknek
XII. Összefoglalás
Irodalomjegyzék
Tárgymutató