A hatékony tanulás titka
Paraméterek
Szerző | Roeders, Paul – Gefferth Éva |
Cím | A hatékony tanulás titka |
Alcím | A hatékony tanítás és tanulás dinamikája |
Kiadó | Trefort Kiadó |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 215 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 446 453 2 |
Eredeti ár:
3.500 Ft
3.150 Ft
Online kedvezmény:
10%
A könyv elsősorban tanárok számára készült útmutató. Különösen a hagyományos frontális oktatási formából az aktív tanulási folyamatok bevezetésére való váltáskor van nagy szükség arra, hogy a tanár útmutatást kapjon az új alapelvek, új szempontok elsajátításához és egy sor, az osztályban könnyen alkalmazható konkrét példa is rendelkezésére álljon.
|
|
|
Leírás
Az elmúlt évtizedekben az oktatási intézményekre általában az volt a jellemző, hogy a lehető legtöbb tudást akarták elsajátíttatni a tanulókkal. Ez azonban túlságosan is egyoldalú meghatározása az iskolának, mint pedagógiai intézménynek, és a tanulónak, mint ,,felvevőnek”. Igen gyakran megfeledkeznek arról, hogy az iskolában nevelés is folyik, emberi kapcsolatok alakulnak ki, és a tanulóknak sokféle készséget kell(ene) elsajátítaniuk. Ez a veszély napjainkban fokozódik azáltal, hogy egyre elfogadottabb a „vissza az alapokhoz” (back to the basics) gondolata, mely az iskola feladatát ismeretközlésre redukálja, és az általános iskola feladatainak ezzel összhangban lévő meghatározása. Ugyanakkor, a gondoskodó társadalom fogalmából kiindulva, az iskolának egyre nagyobb szerepet szánnak a problémás gyerekekkel való foglalkozásban, miközben az is követelmény, hogy az oktatás költségei szinten maradjanak, sőt lehetőleg csökkenjenek. Ebből következik, a normál és problémás gyerekek számára létesített (ún. speciális kisegítő oktatás) általános iskolák közötti újabb együttműködés, az „újra együtt az iskolában” gyakorlata, a befogadás (inkluzió). Sok iskolában azonban nem készültek fel még a problémás esetekkel való foglalkozásra. Ez a könyv erre a nehézségre is kínál egy lehetséges megoldást. Gyakorlati munkamódszereket mutatunk be, amelyek segítségével a fenti probléma a tanár és a tanuló számára egyaránt kellemes módon oldható meg. Ezért ezt a könyvet a módszerek kipróbálásához és használatához szükséges „bevezető" könyvnek tekintjük.
A könyv hangsúlyozza, az iskolának igen fontos irányító szerepe van abban, hogy a tanulókban kialakuljanak a különböző készségek, ezért ötleteket ad ahhoz, hogyan fejleszthető az önállóság, az önmagunkért érzett felelősség, a kreativitás a mindennapi nehézségek megoldásában az osztályon belül és kívül – a problémás és problémamentes gyerekeknél egyaránt.
A könyv elsősorban tanárok számára készült útmutató. Különösen a hagyományos frontális oktatási formából az aktív tanulási folyamatok bevezetésére való váltáskor van nagy szükség arra, hogy a tanár útmutatást kapjon az új alapelvek, új szempontok elsajátításához és egy sor, az osztályban könnyen alkalmazható konkrét példa is rendelkezésére álljon.
Trefort Kiadó, 2008.
Írta: Paul Roeders - Gefferth Éva
Fordította: Domokos Katalin, Gefferth Éva
Tartalom
I. rész: Az oktatás újszerű szemlélete
A nevelés és oktatás elsődleges céljai
Az oktatás, mint holisztikus folyamat
A tanulás biológiai alapjairól
Az oktatás, ami a diákokat útjukon elkíséri
Egy előfeltétel: a diákok közötti támogató kapcsolatok
Kinek felel meg a „diákokat kísérő oktatás”?
Az intellektuális fejlődés és a többszörös intelligencia
Társas és erkölcsi fogalmak:
Az oktatási tevékenységek legitimitációjának alapja
A tanulók baráti kapcsolatai
II. rész: A változó iskolaszervezet
Az iskola szervezése és a kooperatív módszerek bevezetése
A „diákokat kísérő oktatás” és az iskola szervezete
III. rész: Gyakorlati munkamódszerek
Első módszer: A tandem: A kétüléses kerékpár
Második módszer: Diákcsoportok
Harmadik módszer: A mozaik
Negyedik módszer: Ellentmondások és viták
Ötödik módszer: Csoportos projektek
IV. rész: Gyakorlati tapasztalatok
Egy kísérlet eredményei
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
Tárgymutató