A hagyományos citerajáték kezdőknek és haladóknak
Paraméterek
Sorozat | Hangszeres népzenei példatár |
Szerző | Borsi Ferenc |
Cím | A hagyományos citerajáték kezdőknek és haladóknak |
Alcím | CD-melléklettel |
Kiadó | Hagyományok Háza |
Kiadás éve | 2010 |
Terjedelem | 172 oldal |
Formátum | A/4, spirálozott |
ISBN | 978 963 7363 60 3 |
Eredeti ár:
3.500 Ft
Kötetünk a hagyományos citerajáték tanulásához kíván segítséget nyújtani az első lépésektől a haladó szintig. A zenei anyag válogatásakor nem csak az adott technikai szintet tartottuk szem előtt, hanem igyekeztünk különböző dallamváltozatokat is bemutatni. |
|
|
Leírás
A citera a legelterjedtebb népi hangszerünk volt egykor a hagyományos közösségek zenei életében, s talán a legtöbbek által használt népi hangszer az újjáéledő népzenei életben is. A hangszer gyakoriságát azzal magyarázhatjuk, hogy viszonylag egyszerű az elkészítése, s könnyen elsajátítható játéktechnikával önállóan is teljes értékű zenei élményt, akár kisebb vígasságokban tánckíséretet is szolgáltat.
Kötetünk a hagyományos citerajáték tanulásához kíván segítséget nyújtani az első lépésektől a haladó szintig. A zenei anyag válogatásakor nem csak az adott technikai szintet tartottuk szem előtt, hanem igyekeztünk különböző dallamváltozatokat is bemutatni. A MTA Zenetudományi Intézete archívumának mintegy százhúsz citerástól gyűjtött több ezer felvételéből válogattuk a hagyományos citerajátékot leginkább képviselő dallamokat. Külön figyelmet fordítottunk a citerajáték eddig feltárt három jellegzetes tájegységére: az Alföld keleti és déli vidékére, a Közép-Alföldre, valamint a hangzásban teljesen elkülönülő dél-dunántúli területekre.
A legújabb népzene-oktatási szemlélet szerint a kottával leírt dallam nem képes hordozni valamennyi finom stilisztikai, előadói, zenei információt. Ez csak hallás, auditív élmény útján közvetíthető. Egy-egy új játéktechnikai fogást, zenei fordulatot könnyebb értelmezni, ha helyes, stílusos előadásban meg is hallgathatja a tanuló. A könyvhöz tartozó hangzó CD-melléklet ezt a célt szolgálja.
Írta: Borsi Ferenc
Lektor: Jakab Csongor
Tartalom
Előszó
Általános tudnivalók
A citerák rendszertani osztálya
A citera vázlatos művelődéstörténeti háttere
A magyar asztali citera részei
Citeratípusok (formai-szerkezeti áttekintés)
A citera hangolása és fogólapja
A játéktechnika alapjai
A hangszer elhelyezése és a testtartás
A pengető tartása és a pengetés
A dallamjátszó kéz mozgása
A két kéz összehangolt munkája, tiszta hangképzés
Gyermekjátékdalok
Egyszerű dallamok (két-három hangból álló dallamok)
Ujjcsúsztatás (első pozíció)
Kibővített pozíció
Egyszerű, oktáv terjedelmű dalok
Az első fekvés ujjrendjének áthelyezése öt hanggal följebb (második pozíció)
Negyed és nyolcad ritmikájú dór és pentaton hangsorú dallamok
Pengetési technikák bővítése
Kísérőhúrok bependítése
Kisfej-húrok bependítése — kapkodós citerajáték
Azonos magasságú nyolcad párok bontása, aprózása
A pergetés (tremolo)
Ujjáttevés, ujjbújtatás, moll hangsor
Ritmikai elemek citerás megformálása (Ritmikai bontások)
Szinkópa
Pontozott ritmusok
Félhang érték
Citerajáték nyomóval
A nyomó tartása
Dúr dallamok nyomóval
A belső érintősor megszólaltatása nyomós játékban
Díszítések nyomóval (gisszandóval)
A negyedik ujj használata, fríg hangsor
Kis éles és kis nyújtott ritmusok
Parlando és rubato
Díszítések a citerajátékban
Dallamdíszítések
Dallamfiguráció, variáció
Tizenhatod mozgásos hangszeres dallamok
Csárdás és dűvő játék a citerán
Esztam ritmizálás a citerán
Dudanóták
Friss dallamok
Összetett ütemű dallamok citerán
A kísérőhúrok lefogása
Transzponálás citerára
Hangsorok áttekintő táblázata
Kották kiegészítő jelei
Függelék
A citera karbantartása, húrozása és hangolása
Hangzó példák
Kották betűrendes mutatója a kezdősorok alapján
Ajánló bibliográfiák
English summary