Bevezető / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
1. Általános fogalmak
1.1. Fogyatékosság gyermekkorban: gyakoriság a világban, általános jellemzők, alapvető fogalmak / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Az FNO-koncepció szellemiségének hatásai
A fogyatékosság sokszínűsége
A gyermeki jogok és a fogyatékosság
A fogyatékosság gyakorisága a világban
Egészségügyi kockázatok
Az oktatási szükségletek és körülmények meghatározása a fogyatékossággal élő gyermekek számára
1.2. Jellemző veszélytényezők és okok a fogyatékosság hátterében
Orvosi-biológiai okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Nevelésből, környezeti tényezőkből származó okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői / Nagy Beáta Erika
1.3. A habilitáció és az átfogó rehabilitáció jellegzetességei gyermekkorban / Paraicz Éva
Bevezető
Ellátási formák
A család fontossága
Gyermekek esetében a rehabilitációnak nem lehet feltétele az érintett személy tevékeny részvétele
A teammunka fontossága
1.4. A személyközi kommunikáció jelentősége a rehabilitációban
A kommunikáció jelentősége a diagnózis elfogadtatásában – orvosi szempontok / Paraicz Éva
A család fontossága a gyermekkorúak rehabilitációs folyamatában – a szülők tudatos partnerszerep-vállalása / Csordás Anett, Torma Dóra
Szempontok a szülőkkel való optimális kommunikációhoz a fogyatékosság tényének elfogadása érdekében / Borbély Sjoukje
2. A rehabilitáció módszertana gyermekkorban
2.1. Diagnosztika
Szűrővizsgálatok a fogyatékossággal fenyegető állapotok korai felismerésére / Fogarasi András
Fogyatékosságok old diagnosztikája / Simon Gábor
A pszichomotoros fejlődésdiagnosztikai tesztek ismertetése / Nagy Beáta Erika
Funkcionális diagnosztikai vizsgálatok – besoroló skálák, testi fejlődés / Csohány Ágnes
2.2. Állapotfelmérés, nyomon követés és kimeneti mérések
A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozási rendszerének alkalmazhatósága és sajátosságai gyermekkorban / Kullmann Lajos
Célalkotás a gyermekrehabilitációban / Nagy Adél
Egyéb globális funkciómérő eszközök / Zahuczky Katalin
Specifikus funkcionális értékelő módszerek
Látás / Pajor Emese
Hallás / Perlusz Andrea, Keresztessy Éva
Beszéd- és nyelvi zavarok / Szabó Edina
Kommunikáció / Juhász Ágnes
A mozgásfunkciók felmérése / Sipos Zsanett
Az intellektuális képességek megismerése és az intellektuális képességzavar / Mlinkó Renáta
A pszichológus eszközválasztása a rehabilitációs folyamatban / Nagy Beáta Erika, Józsa Tamás
Autizmus spektrum zavar (ASD) / Csepregi András
Az egészségi állapot és az életminőség meghatározása. „Patient-reported outcome” mérések / Berkes Andrea
2.3. Intervenciós módszerek
Konzervatív orvosi beavatkozások / Elmont Beatrix
Invazív orvosi beavatkozások a rehabilitációs medicina társszakmáiban
Funkciójavító sebészeti beavatkozások csecsemő és gyermekkorban / Sasi-Szabó László
Ajak-, szájpadhasadékkal született gyermekek kezelése, rehabilitációja / Magyar Ágnes
Alsó végtagi korrekciós és funkciójavító ortopédiai műtétek / Szabó Miklós Károly, Terebessy Tamás
Felső végtagi funkciójavító és korrekciós ortopédiai műtétek / Turcsányi István
Idegsebészeti eljárások a fájdalom és feszesség csökkentésére, a neuromoduláció módozatai / Fekete Gábor
Korai fejlesztő és speciális pedagógiai módszerek életkori és fogyatékosság-specifikus bontásban / Márkus Eszter
Fizioterápia és fizikoterápia gyermekkorban
Mobilizálás, izomerősítés, proprioceptív neuromuszkuláris facilitáció / Horváth Mónika
Gerinckezelési módszerek, Klapp- és Schroth-terápa / Darabosné Tim Irma
Speciális fizioterápiás, hidroterápiás módszerek és eljárások / Kereskényi Bernadett
Pfaffenrot-féle szinergetikus reflexterápia / Bősenbacher Timea
Kiegészítő fizioterápiás eljárások – újabb módszerek / Elmont Beatrix, Kereskényi Bernadett
Elektroterápiák / Szatmári Edina
Mozgásnevelési és egyéb ügyességfejlesztő, önellátást segítő módszerek
Szomatopedagógia / Márkus Eszter
Ergoterápia a gyermekrehabilitációban / Mészáros Edit
A konduktív nevelés / Feketéné Szabó Éva, Bősenbacher Timea
Tervezett szenzomotoros tréningek (TSMT I, TSMT II) / Madács Anita
Virtuális valóság terápia / Sipos Zsanett
Jean Ayres szenzoros integrációs terápia / Bősenbacher Timea
Fizikai aktivitást és erőnlétet fokozó eljárások, tréningek
Erősítő tréning ruházattal és mechanikus eszközökkel / Sipos Zsanett
Erősítő tréning robotokkal / Nagy Adél
Hippoterápia / Pálinkás Judit
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, valamint beszédterápia és alternatív/augmentatív kommunikációs terápiák, speciális arckezelés
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, beszédterápia / Szabó Edina
Rehabilitációs lehetőségek kommunikációs zavarokban: augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) / Kisné Czirják Zsuzsa
Arckezelés a logopédia szolgálatában – szinergikus reflexterápia arcon / Hanák-Üveges Anikó
Pszichológiai intervenciók / Szegleti Gabriella
Rekreáció és sporttevékenység / Pulay Márk
Segítő és támogató eszközök gyermekkorban
Orvostechnikai és gyógyászati eszközök / Mezei Zoltán
Ortézisek a gyermekrehabilitációban / Mező Róbert
Infokommunikációs technológiák (IKT) alkalmazása sérüléssel élő gyermekek körében / Pulay Márk
Látást segítő eszközök, módszerek / Sebestyén Ibolya, Pajor Emese
3. Ellátórendszer
3.1. A korai intervenció fogalomrendszere és intézményi szükségletei
A korai fejlesztéstől a családközpontú kora gyermekkori intervencióig / Czeizel Barbara
A kora gyermekkori intervenciós rendszer / Kereki Judit
3.2. Az egészségügyi rehabilitáció intézményrendszere
A rehabilitációs medicina fekvő- és járóbeteg-intézményei / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Egyéb gyermekegészségügyi diagnosztikai és terápiás ellátók
A látáskárosodott gyermekek egészségügyi ellátása / Sebestyén Ibolya
Hallássérült gyermekek gondozása, rehabilitációja / Katona Gábor
Epilepsziás gyermekek gondozása és rehabilitációs lehetőségei / Hollódy Katalin
Fejlődési-genetikai rendellenességek. A genetikai hálózaton belül a gondozásban rejlő lehetőségek fogyatékos gyermekek ellátása során / Szakszon Katalin
Rehabilitációs szükséglettel társuló gyermekkori krónikus betegségek / Nagy Anikó
Daganatos betegséggel élő és a betegséget túlélő gyermekek / Békési Andrea
Pszichiátriai-addiktológiai gondozóhálózat
Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációs ellátás / Fórizs Noémi
Autizmus spektrum zavar / Őszi Tamásné, Németh Krisztina
Addiktológiai gondozóhálózat / Arany Zoltán
Az alapellátás szerepe a rehabilitációs ellátási folyamatban / Vereska Ágnes
A fokozottan veszélyeztetett csecsemők és kisgyermekek gondozási rendszerének jelentősége a rehabilitáció korai indításában / Beke Anna
3.3. A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere
Pedagógiai szakszolgálati rendszer / Csepregi András
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás / Kereki Judit
Speciális oktatási lehetőségek gyermekkorban / Papp Gabriella
Az integrált/inkluzív oktatás feltételrendszere (óvodai és iskolai oktatás integrált módszerrel) – lehetőségek, ellátottság / Kókainé Lányi Marietta
A konduktív pedagógiai ellátórendszer / Zsebe Andrea, Feketéné Szabó Éva
3.4. Szociális intézkedések / Sorompó Anett
Pénzbeli támogatások
Az intézmények közti együttműködés kiépítése a gyakorlatban
3.5. A nem állami ellátórendszer jelentősége a gyermekek rehabilitációs ellátásában
A civil szervezetek szerepe / Kálmán Zsófia
Az egyházak szerepe / Bencze János
Magánvállalkozások szerepe a rehabilitációban / Bősenbacher Timea
4. Rehabilitációs ellátási programok
4.1. A rehabilitációs ellátási programok rendszere a gyermekrehabilitációs ellátásban / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Cerebralparesis és egyéb, nem progresszív mozgászavarok / Elmont Beatrix
Evés, nyelés és egyéb táplálékfelvételi akadályozottság miatt szükséges rehabilitációs ellátás / Csohány Ágnes, Váró Anna
A fejlett idegrendszert érő traumás és nem traumás sérüléseket követő elsőbbségi és programozható rehabilitáció / Paraicz Éva, Szegleti Gabriella
Neuromuszkuláris betegségekkel összefüggő rehabilitációs lehetőségek gyermekkorban / Medveczky Erika
4.2. Musculoskeletális betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás
Gerinc és mellkasfali deformitásokkal összefüggő rehabilitációs szükségletek / Orosz Mária
Egyéb vázrendszeri strukturális eltérések, kórállapotok / Zahuczky Katalin
Végtaghiányos, amputált gyermekek rehabilitációja / Mező Róbert
4.3. Légzőszervi betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás / Székely Gyöngyi
Bevezető
A PR szakmai alátámasztottsága
A légzésrehabilitáció programjai és azok fő célkitűzései
A légzésrehabilitáció – ellátási szükségletek és szintek – feltételrendszerek
A programba kerülést megelőző diagnosztikai lépések
Jellemző beavatkozások, intervenciók a légzésrehabilitációban
Jellemző kimeneti mérések, elvárható változások
4.4. Komplex fejlődési rendellenességek és súlyos halmozott fogyatékosságok / Kántor Katalin, Sveda Brigitta
Bevezető
Általános szempontok
Ápolási szükségletek, napi felügyelet
Példaként a Down-szindróma és a Rett-szindróma bemutatása
Technológia-dependens állapotok
4.5. Gyermekek rehabilitációja baleseti sérüléseket követően / Hajnal Györgyi
Bevezető
Politrauma, multitrauma, monotrauma, traumás amputáció utáni rehabilitáció
Égés és maródás, fagyás, áramütések
Sportsérülések
4.6. Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció jellemzői – bevezető gondolatok / Máttyus Anna
Gyermekpszichiátriai rehabilitációt igénylő állapotok / Farkas Edina
A gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció során alkalmazható terápiák
A pszichoterápia helye a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban / Rosta Nóra
Művészetterápiák alkalmazása a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban / Törzsök-Connolly Éva
Gyógypedagógiai terápiák / Gráf Rózsa
Foglalkozások, foglalkoztató terápiák és a kórházpedagógia helye és típusai a gyermekpszichiátriai rehabilitációban / Szuromi Fanni
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció és a család / Csáki Eszter
5. Képzés és kutatás a gyermekrehabilitációban
5.1. Szakorvosképzés gyermekkorúak rehabilitációs ellátásához / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Gyermekrehabilitációs képzés jellemzői külföldön és hazánkban
UEMS PRM (European Union of Medical Specialities, Physical and Rehabilitation Medicine Section and Board) képzési programja
5.2. A teamtagok és a konduktorok képzése
A teamtagok képzési rendszere Magyarországon / Kullmann Lajos
Konduktorképzés / Zsebe Andrea
5.3. A kutatás jellemzői a gyermekkorúak rehabilitációjában / Vekerdy-Nagy Zsuzsanna
Bevezető
Az európai rehabilitációs grémiumok szerepe a kutatómunka segítésében
Magyarországi jellemzők
Jellemző kutatási területek a gyermekrehabilitációban
A tudományos folyóiratok szerepe
Kutatási nehézségek a PRM területen
Példák a gyermekrehabilitációban releváns, gyakori kutatásokra és a kutatási nehézségekre
Magyarországon a gyermekrehabilitáció területén az elmúlt 5 évben zajlott, illetve jelenleg folyó kutatások
Tárgymutató