A gyermeklét antropológiája
Paraméterek
Szerző | Kluge, Norbert |
Cím | A gyermeklét antropológiája |
Alcím | Utak a gyermeki lét megértéséhez pedagógiai megközelítésben |
Kiadó | Animula Kiadó |
Kiadás éve | 2005 |
Terjedelem | 159 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9410 48 9 |
Eredeti ár:
2.400 Ft
2.280 Ft
Online kedvezmény:
5%
Ebben a könyvben a gyermeki lét áll az antropológiai és neveléstudományi gondolatmenet középpontjában. Eddig még elég ritkán próbálkoztak az antropológia és a pedagógia igényes összekapcsolásával. |
|
|
Leírás
Amióta ember van a Földön, igen sok elképzelés alakult ki magáról az emberről: a két alapvető talán a vallásos és a természettudományos, de létezik „materialista”, „behaviorista”, „kibernetikai”, „pszichoanalitikus”, „humanisztikus-pszichológiai” stb. Valamennyi látásmód sajátságosan tárgyalja az embert. Ebben a könyvben a gyermeki lét áll az antropológiai és neveléstudományi gondolatmenet középpontjában. Eddig még elég ritkán próbálkoztak az antropológia és a pedagógia igényes összekapcsolásával. Kluge professzor legújabb munkája ezért érdekelheti a gyermekek gondozásáért felelős nevelőket, orvosokat és a segítő szakmák további képviselőit, hogyan láthatják a gyermeket olyannak, amilyen – vagyis nem tárgynak, hanem egyenrangú szubjektumnak, s így a nevelés munkatársának.
Fordította: Szilágyi Vilmos
Tartalom
A szerző előszava
A szerkesztő előszava
Bevezetés
KIINDULÓPONT: AZ EMBERRŐL SZÓLÓ TUDOMÁNY FELTEVÉSEI
A filozófiai-antropológiai szemléletmód: az ember helye a világban: fokozatelmélet (M. Scheler), rétegelmélet (N. Hartmann)
A kultúrfilozófiai szemléletmód: Az ember mint biológiailag tökéletlen, de alkotó kultúrlény (A. Gehlen)
A biológiai szemléletmód: az ember mint szellemi lény különleges helye az élők birodalmában (A. Portmann)
A viselkedésbiológiai szemléletmód: az ember mint viselkedését irányító élőlény biológiai előfeltételeinek kontextusában (B. Hassenstein)
Az antropológiai- pedagógiai szemléletmód: az ember mint a fejlődésre és nevelésre leginkább rászoruló lény (H. Roth, M. Liedtke)
Összefoglalás és kritikai észrevételek
ALAPVETŐ ANTROPOLÓGIAI FELISMERÉSEK A 20. SZÁZAD VÉGÉN ÉS A 21. SZÁZAD KEZDETÉN
Az emberré válás paleoantropológiai és paleontológiai leletei (filogenezis)
Statisztikai adatok az emberi életkor hosszabbodásáról, a férfiak korábbi haláláról és a nők fogamzóképességének meghosszabbodásáról
Etológiai leletek: az emberszabású majmok és az ember összehasonlítása Majmok, emberszabásúak és az ember
Az ember és genetikailag legközelebbi állat-rokonai kiválasztott viselkedésmódjainak szembeállítása
EMBERGYEREKEK: A NEVELÉS SZÜKSÉGESSÉGE, NEVELHETŐSÉG ÉS SZOCIALIZÁCIÓS FELADATOK
Állatkölyök és embergyermek
A nevelés szükségessége és lehetősége mint kommunikatív kihívás
A gyerekkor a kulturális hatások függvényében
EMBERKÉPEK – GYERMEKKÉPEK
A gyerek mint még-nem-felnőtt (fejlődés- és kompetenciabeli elmaradás) és mint kis felnőtt (csökkentett felnőtt-státusz)
A gyermek mint olcsó munkaerő (gyermekmunka)
A gyermek mint az emberiség megmentője (apoteózis)
A gyermek mint a lereagálás eszköze (visszaélés a gyermekekkel)
A gyermek mint szívesen látott öröm szerző (szexuális erőszak)
A gyermek mint a felnőttel egyenrangú lény (személyi aspektus)
A GYERMEKLÉT MINT A GYERMEK PERSPEKTÍVÁJA ÉS ÚTJA
A gyermek mint a nevelési folyamat szubjektuma
A gyerek mint a tanulási és interakciós folyamatok társalkotója
A gyermek mint a nevelői tevékenység javulásának mértéke
A GYERMEKEK JOGAI
A J. Korczak alkotta „Magna Charta Libertatis”
Az ENSZ Gyermekjogi Konvenciója (1989)
ZÁRÓ GONDOLATOK: A GYERMEKKOR-KUTATÁS ÚJABB PERSPEKTÍVÁI ÉS FELISMERÉSEI
A gyerekkor-kutatással foglalkozó kézikönyvek
A leggyakoribb témakörök
A gyerekkor modern értelmezése és a gyerekjogok
A gyerekkor új értelmezése elméletben és a kutatási gyakorlatban
IRODALOM