A gyermek szükségleteire épített tanulás az óvodában
Paraméterek
Szerző | Körmöci Katalin |
Cím | A gyermek szükségleteire épített tanulás az óvodában |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 224 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 36 5 |
Könyvünk bemutatja, hogy milyen alapokon nyugszik a gyermek tudásvágya és hogyan fejlődnek a tanulási motívumai. Rávilágít az óvoda lehetőségeire a tudásvágy megalapozásában, és az óvodapedagógus megváltozott szerepére, amelyet a tanulás megszervezésében, a tanulásirányítás módjában és hatásrendszerében előnyös alkalmaznia. |
|
|
Leírás
Könyvünk bemutatja az óvoda lehetőségeit a tudásvágy megalapozásában, ugyanis a tanulási motívumok fejlődése tetten érhető, sőt fejlődésük elősegíthető az óvodai pedagógiai munka során, és ez a fejlődés elvezet majd a tudásvágy kibontakozásához. A tudásvágy kibomlása segítségére lesz az óvodából iskolába lépő gyermeknek. Segítségére lesz azért, mert kíváncsian és belső motívum alapján, nyitottan és fogékonyan adja át magát az iskolai tanulási folyamatnak. Segítségére lesz azért is, mert egész személyiségére kiható, olyan szükséglettel, igénnyel rendelkezik majd, ami egész életében meghatározó irányultságot eredményez. Ez pedig nemcsak saját maga, de a társadalom számára is értékes személyiségvonásokban realizálódik.
Körmöci Katalin könyvében bemutatja – abban a pedagógiai folyamatban, amelyben az óvodás gyermek szükségleteinek kielégítése történik, adódik, tettenérhető –, hogy milyen alapokon nyugszik a gyermek tudásvágya és hogyan fejlődnek a tanulási motívumai. Rávilágít az óvodapedagógus megváltozott szerepére, amelyet a tanulás megszervezésében, a tanulásirányítás módjában és hatásrendszerében előnyös alkalmaznia.
Flaccus Kiadó, 2019.
Írta: Körmöci Katalin
Lektor: Perlai Rezsőné
Tartalom
Bevezető gondolatok
I. Nevelésfilozófiai alapvetésem óvodai vonatkozásai
II. Az óvodás gyermek testi-lelki szükségletei
Az emberi szükségletekről általában
Az óvodáskorú gyermek szükségletei
Az óvodáskorú gyermek domináns szükséglete
A család által kialakított igények és az óvodai nevelés
III. Az óvodás gyermek szükségleteihez igazított óvodai tanulás
A tudásvágy szükséglete
A gyermeki szükségletek és a játék
A játéktevékenység, mint az óvodás gyermek elemi pszichikus szükségleteinek kielégítője
A játék tudatos felhasználása a tanulásban
Az óvodás gyermek szükségleteihez igazodó tanulási folyamat
Bevezető gondolatok
A tanulási motívumok és a gyermeki szükségletek
A tanulás tartalma és a gyermeki szükségletek
Metodikai igazodás a gyermeki szükségletekhez
IV. Záró gondolatok gyermekeink jövője érdekében
Társadalmi elvárások
A gyermek szükségletei, a gyermek jogai és a pedagógus kötelességei
A gyermeki tanulási tevékenység szabadsága
V. Továbbgondolások a korszerű nevelőmunkánk tükrében
MELLÉKLETEK
Az óvodai nevelés
A gyermeki jogok
A gyermek alapvető jogainak és szükségleteinek chartája
A tevékenységekben megvalósuló tanulás
A tanulási tartalom megjelenítésének lehetőségei
Tiszta típusú tevékenységek
Komplex tevékenység-együttesek
Integrált tevékenységek
Gondolkodásra késztető kérdések
Probléma és a problémamegoldás folyamata
A probléma jellemzői
Problémamegoldás folyamata
A tevékenységben megvalósuló tanulás módszerei az óvodában
Játék és tanulás összefüggése
A korszerűség kritériumai megmutatkoznak
Önelemzés
Egy gyermek jellemzői
Egy gyermek szükséglet-térképe
Carl Rogers kérdései önmagához a nevelésről
A gyermeknevelés tízparancsolata
A kreativitásról
A tehetséges gyermek néhány jellemzője
A bátorító nevelés
Felhasznált szakirodalom