A fővárosi pedagógustársadalom kultúrtörténete a két világháború között
Paraméterek
Szerző | Szendi Emma |
Cím | A fővárosi pedagógustársadalom kultúrtörténete a két világháború között |
Alcím | 1920-1938 |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2002 |
Terjedelem | 195 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9316 47 4 |
Eredeti ár:
2.355 Ft
2.237 Ft
Online kedvezmény:
5%
A két világháború közötti évek pedagógustársadalmának kultúrtörténetére vonatkozó átfogó jellegű feldolgozás még nem jelent meg. A kötet szerzője, aki maga is fővárosi pedagógus, arra vállalkozik, hogy széles körű képet adjon a főváros pedagógusainak helyzetéről, kultúraközvetítő szerepéről a tárgyalt időszakban. |
|
|
Leírás
A két világháború közötti évek pedagógustársadalmának kultúrtörténetére vonatkozó átfogó jellegű feldolgozás még nem jelent meg. A kötet szerzője, aki maga is fővárosi pedagógus, arra vállalkozik, hogy széles körű képet adjon a főváros pedagógusainak helyzetéről, kultúraközvetítő szerepéről a tárgyalt időszakban. Ez egyrészt általános, hasonló az ország egész pedagóguskaráéhoz, másrészt a főváros és a vidék közötti különbségekből adódóan sajátos vonásokat mutat. A kötet főként az utóbbi, sajátos jelleget igyekszik kidomborítani a téma sokoldalú megközelítésével. Kötetünk számos tanulsággal szolgálhat a mai pedagógusok számára és hozzájárulhat a korszak kultúrtörténetére vonatkozó ismereteink gazdagításához.
Eötvös József Könyvkiadó, 2002.
Írta: Szendi Emma
Lektor: Horváth Márton
Tartalom
Bevezetés
A pedagógustársadalom kulturális életkeretei, összetétele és műveltsége
Budapest világvárossá fejlődése
A lakosság művelődési lehetőségei és műveltségi szintje
A fővárosi iskolarendszer
A fővárosi értelmiség és a pedagógustársadalom arculata
A fővárosi pedagógusok képzettsége és továbbképzési lehetőségei
Az értelmiségi szerep módosulása és a pedagógushivatás
Az értelmiségi szerep módosulása
A nemzetnevelés és a keresztényeszme
Az értékközvetítő pedagógia és a valláserkölcsi nevelés
A hivatalostól eltérő nézetek érvényesülése a fővárosban
Milyen legyen az eszményi nevelő?
Pedagógus a nagyvárosban
A pedagógusok iskolai élete
Igazgatók, szakfelügyelők, osztályfőnökök
A tanév menete, a pedagógusok főbb feladatai és munkakörülményei
Az ifjúsági egyesületek irányítása. Önképzőkörök, rendkívüli tárgyak, tanulmányi kirándulások
Iskolai ünnepek és kiállítások
A munkaiskola módszereinek alkalmazása
A filmoktatás jelentősége a fővárosban
Az iskolai társas kapcsolatok
Az egészséges életre nevelés
A fővárosi testnevelés-oktatás fejlődése
A táncoktatás
Munkatársak a gyermekvédelemben
Az ifjúsági turisztika
A cserkészmozgalom irányítása
A pedagógusok és a könyv
Könyvkiadás a fővárosban
A pedagógusok olvasmányai és könyvtárhasználata
Az iskolai ifjúsági könyvtárak
A tantestületi könyvtárak
Az iskolai értesítők
A tankönyv
A pedagógusok tudományos és ismeretterjesztő munkássága
Tudós vagy tanár?
Tudományos és közéleti tevékenység kapcsolatai az egyesületi életben
Középiskolai tudós tanárok
A pedagógiai szakirodalom főbb jellemzői
A fővárosi népművelés munkatársai
Pedagógusok a rádióban
Az egyesületi élet
A pedagógusegyesületek
Az Országos Polgári Iskolai Tanáregyesület (OPTE) kulturális élete
A Magyar Tanítónők Mária Dorothea Egyesületének Budapesti Szakosztálya a modern nőnevelésért
A fővárosi pedagógusok összefogása a Fővárosi Alkalmazottak Nemzeti Szövetsége Oktató osztályának működésében
A pedagógusok társadalmi értékrendszere és életmódja
Középrétegek és pedagógustársadalom
A pedagógusok társadalmi értékrendszere
A pedagógusok jövedelmi viszonyai
A pedagógusok otthona, háztartása és étkezési szokásai
A nagyvárosi életmód hatása a pedagógusok családi helyzetére
A pedagógusok viselete
A szórakozás hagyományos és újabb formái a fővárosi pedagógusok életvitelében
Összegzés
Jegyzetek
Névmutató
Források és irodalom