Pszichológia
A dinamikus rajzvizsgálat jelen kiadásában a grafikus jelenségtan és a kórképek továbbfejlesztett feldolgozottsága mellett egy új, harmadik részben a gyakorlati alkalmazás, a kreativitás, a művészetterápia, a rehabilitáció, a humor és graffiti kérdései kerülnek megbeszélésre. A mű 65 évi munka eredménye, s egy nagy gyűjteményen alapul. A gazdag képanyag, a táblázatok és a számos illusztrált eset nem csupán egy széleskörű vizuális területet mutat be, melyet haszonnal tanulmányozhat pszichiáter, pszichológus, gyógypedagógus, terapeuta, szociális szakember, de élvezettel olvashatják a könyvet mindazok, akik a képi világ pszichopatológiájával kívánnak megismerkedni.
Napjainkban az „értelem korát” éljük. Alapvető fontosságú tehát, hogy a mélyére hatoljunk gondolkodásunk rejtelmeinek és szembesüljünk számos olyan jellemzővel és összefüggéssel, amelyek egészen más megvilágításba helyezik értelmünk működését és szerepét, mint azt az általános elképzelések alapján várnánk.
Gerő Zsuzsa munkássága kivételes érték a gyermekrajz pszichológiájának nemzetközi irodalmában. Egyedülálló módon elemzi a gyermek élményeinek elaborációs folyamatait és grafikus kifejeződési sajátosságait, a gyermekrajz esztétikumát és keletkezési folyamatát.
ELFOGYOTT!
A sorozat első és egyben legfontosabb része a pszichológiai képelemzés alapelveit mutatja be. Ismerteti a képelemzés hétlépéses módszerének (SSCA) olyan gyakorlati elemeit, amelyeket eddig csak továbbképzésen lehetett elsajátítani.
Az előző két kötetében (Az érzelmek könyve; A gondolkodás könyve) a szerző foglalkozott az érzelmek és a gondolkodás világával. Szellemi folyamataink azonban a kommunikációval válnak teljessé. A könyv az alapokat, a kommunikáció helyét, szerepét, működését tekinti át szemléletes példák segítségével.
A partner vagy a csoport hatása alatt készült rajzok világosan megmutatják, hogyan szokta magát érezni a vizsgált személy mások társaságában, hogyan kezelik őt mások és milyen szerepbe kerül akarva-akaratlan.
A sorozat negyedik kötete a Rorschach-próba speciális változatáról szól, amelyben egyszerre több vizsgált személy ad jelentést az eredeti Rorschach-tábláknak.
Vass Zoltán könyve a projektív rajzok pszichológiai értelmezéséről szól. Tankönyv és kézikönyv egyben: átfogó, teljes képet ad a területről, elsősorban annak, aki el akarja sajátítani, meg akarja tanulni. Ugyanakkor élvezettel forgathatja a könyv lapjait az is, aki csak meg akar ismerkedni ezzel a képi világgal.
A módszer különlegessége, hogy szabadrajzok formai és tartalmi elemzéséhez kínál számszerűsített mutatókat. A projektív rajzvizsgálat eszközeit számba véve, egyedülállónak kell tekinteni abból a szempontból, ahogyan a szabadrajzok elemzését számszerűsíti.
Korunk egyre elfogadottabb felfedezése az érzelmi élet fontossága. Ma már a vezetők legfontosabb képességének nem az intelligenciájukat, vagy a felkészültségüket szokás megnevezni, hanem az EQ értéküket, az érzelmi érettségüket.
Az emberi szellem működésének három összetevőjét, az érzelmeket, a gondolkodást és a kommunikációt, illetve ezek összefüggéseit mutatja be Bärnkopf Zsolt könyve. A könyv fejezeteihez feladatok, kérdőívek is tartoznak. Ezek segíthetnek tisztázni a magunkról kialakult, kialakított képet, és megkönnyítik, hogy ezen érdemben változtatni tudjunk.
Az íráselemzés mintegy százharminc éves történetében ez az első komoly mű, amely egy külföldi szerzőtől magyar fordításban megjelenik. Gille-Maisani könyvének precizitása, tudományos igényű rendszerezése, a benne található fogalmak tisztázása egyedülálló.
Gerő Zsuzsa válogatott írásainak második, bővített kiadását elsősorban óvodapedagógusoknak és a velük együtt dolgozó segítő szakembereknek – óvodapszichológusoknak, fejlesztő pedagógusoknak, logopédusoknak, pedagógiai asszisztenseknek – ajánljuk. Érdekes és hasznos olvasmány lehet a neveléspszichológusoknak és a klinikai gyermekpszichológusoknak, az óvóképzők tanárainak és hallgatóinak, valamint a gyermekpszichológia iránt érdeklődő szülőknek és tanítóknak is.
Ez a könyv a pszichológiai rajzvizsgálat elméleti alapjai mellett elsősorban a formai-szerkezeti rajzelemzést ismerteti. Bemutatja a pszichológiai rajzelemzés alapelveit, a rajzok bizonyos jellemzőinek pszichológiai jelentését, valamint a rajzok számítógépes elemzésének egy új módszerét, az algoritmusos elemzést.
Bár a szerző a tanulmánysorát elsősorban az anyáknak szánta, mégis azt kell hangsúlyoznunk, hogy a kötet ennél lényegesen mélyebb, többekhez, szakmákhoz szól. Mindenkinek meg kell ismernie a „szeretet módszereit”, aki hivatásánál fogva vagy érdeklődése okán a gyerekekhez közel kíván kerülni, legyen az pedagógus, orvos, dajka, bíró és elsősorban szülő. A csecsemők, a kisgyermekek világában való biztos jelenlét, tudatos magatartás ma is, mint a kötet megszületésének idején, elengedhetetlen.
A szerző tudományos igényű, sokféle témakört érintő írásait egybegyűjtő kötet elsősorban a gyermekekkel szakmai-tudományos igénnyel foglalkozó, az egészségügyben vagy az oktatásban dolgozó szakemberek, pszichológusok, gyógypedagógusok és iskolai pedagógusok számára készült, de éppúgy haszonnal forgathatják a most tanuló egyetemisták is. Gerő Zsuzsa írásai azáltal őrizték meg időszerűségüket, hogy a gyermeki személyiség örök vonásait tükrözik. A keletkezésük óta eltelt évek alatt hatalmas átalakulások történtek életünkben, a személyiség mélyebb rétegei azonban, örömeink, bánataink, vágyaink és félelmeink mit sem változtak.
A könyv két olyan szakember közösen szerzett, széles körű tapasztalatain alapul, akik az iskolai erőszak problémáját számos különböző aspektusból vizsgálták, azzal a célkitűzéssel, hogy minden érintett – a gyermekek, a szülők és a tanárok – számára egyaránt elfogadható megoldásokat találjanak.