Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
A depresszió kognitív terápiája
Eredeti ár: 4.500 Ft
4.275 Ft
Online kedvezmény: -5%

A depresszió kognitív terápiája

Eredeti ár: 4.500 Ft
4.275 Ft
Online kedvezmény: -5%

Ez a világhírű monográfia, amely angolul 1979-ben jelent meg, egycsapásra ismertté és elfogadottá avatta a depresszió jelenségének kognitív megközelítését és az arra alapozott terápiás megoldásokat. 

Leírás

Magyarul témaelső! Ez a világhírű monográfia, amely angolul 1979-ben jelent meg, egycsapásra ismertté és elfogadottá avatta a depresszió jelenségének kognitív megközelítését és az arra alapozott terápiás megoldásokat. A munka sokévi kutatás és klinikai gyakorlat lecsapódása, s az a jelentős – és a klinikusok előtt többnyire nem ismert – változás előzte meg, amelyet a viselkedéstudományokban a kognitív irányzat kísérleti eredményei hoztak.
A szerzők kísérleti pszichológiai eredmények alapján, hosszú évek során jutottak el odáig, hogy teljesen átfogalmazzák a depresszió addigi lélektani elméleteit; és a depresszió megértésében a leglényegesebb elemnek azt a momentumot tartsák, ahogyan a beteg leírja önmagát és tapasztalatait. A depressziós beteg általában negatívan értékeli saját magát, a külvilágot és a jövőt – negatív konstrukcióival eltorzítja a valóságot. A kognitív viselkedésterápiának nevezett kezelési mód ezeknek a gondolati torzításoknak a korrekcióját célozza. Végeredményben egy nagyon kiérlelt, megalapozott kezelési kézikönyv született, amely most a hazai olvasóknak is közkincse lehet.
 

Beck és munkatársai könyvének lefordításával korszakalkotó munka jutott el a magyar olvasóhoz. Ez a monográfia alapozta meg igazán annak a szemléletnek a jogosultságát, amely az ember pszichés zavarainak kezelésében – úgymond – visszahelyezte jogaiba a tudatosságot, a személyiség racionális, tudatos gondolkodását. Az 1960-as években már érlelődött ez a fordulat, miután a tudattalant trónra emelő pszichoanalízis meglehetősen költséges, a gyógyulás ígéretével viszont fukar gyakorlata egyre kevésbé tudta kielégíteni a lélekgyógyászatban is teret nyert modern igényeket: a pszichés zavar gyors, eredményes gyógyítását, illetve azt, hogy a szolgáltatást igénybe vevő tudja, költséges kezelése milyen eredményt hoz. A kognitív terápiás gyakorlat elterjedésével gyors ütemben kezdett csökkenni az a távolság, amely azelőtt a pszichoterápiát az egyre inkább szolgáltató egészségügytől elválasztotta. A depresszió – akár mint érzelmi állapot, akár mint megbetegedés – rendkívül elterjedt. A felnőtt lakosság legkevesebb 12%-ának már volt vagy a jövőben lesz kezelést igénylő depressziós állapota. És nemcsak az emberi szenvedés hatalmas a depresszió miatt – az egészségügyi költségek is azok. Az utóbbi két évtizedben egyre többet tudunk a depresszió pszichobiológiájáról, egyre hatékonyabb gyógyszerekkel rendelkezünk. Ennek ellenére a depresszió és baljóslatú jelzője, az öngyilkosság aránya lényegesen nem változik. Ennek magyarázata nyilvánvalóan nemcsak az, hogy a gyógyszeres kezelés csak a depressziós egyének kisebb részénél eredményes. Beck szerint valószínűleg arról van szó, hogy akit gyógyszerrel kezelnek, az problémáját egy kémiai egyensúlyzavarnak tulajdonítja, a javulását pedig a gyógyszer hatásának. Következésképpen, csökken annak valószínűsége, hogy az egyén kialakítja és igénybe veszi saját megküzdő mechanizmusait, belső forrásait depressziója leküzdésére. A korábban gyógyszerrel kezeltek viszonylag magas aránya (kb. 50% a gyógyszeres kezelés befejezését követő évben) azt sugallja, hogy ez az okfejtés valószínűleg helytálló. Magától értetődik tehát, mennyire jelentős volt a depresszió kognitív pszichoterápiájának kidolgozása, amely sok évi kutatás és klinikai gyakorlat; klinikusok, oktatók és páciensek együttműködésének a végeredménye. Az alap, amelyre építkezik, az emberi magatartás megismerésében az 1950-60-as években bekövetkezett hatalmas fejlődés, melyet ma a pszichológia úgynevezett kognitív forradalmának nevezünk.

 
Írta: Aaron T. Beck – A. John Rush – Brian F. Shaw – Gary Emery
Fordította: Adorján Zsolt, Figusch Zoltán

Paraméterek

Sorozat Kognitív viselkedésterápiás sorozat
Szerző Beck, Aaron T. – Rush, A. John – Shaw, Brian F. – Emery, Gary
Cím A depresszió kognitív terápiája
Kiadó Animula Kiadó
Kiadás éve 2003
Terjedelem 325 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN ANIM01

Tartalom

Előszó

Áttekintés

A depresszió problémája

A pszichoterápia jelentősége a depresszióban

A kognitív terápia meghatározása

Mi az új a kognitív terápiában?

Kognitív modellek: történeti áttekintés

A depresszió kognitív modellje

A kognitív triász fogalma

A depresszív gondolkodás strukturális szerveződése

Hibás információfeldolgozás

A depressziós hajlam és a depresszió kialakulása

A reciprok interakció modellje

A depresszió kognitív tényezőinek elsőbbsége

Kognitív forradalom: tudományos és depresszív paradigmák

A depresszió kognitív terápiájának vezetéséhez szükséges feltételek

A kognitív terápia korlátai

A kognitív terápia elsajátításának gyakori csapdái

A kognitív terápia hatásának maximalizálása

Érzelmek szerepe a kognitív terápiában

Az érzelmek azonosítása és kifejezése

Az érzelmek szerepe a terápiás kapcsolatban

Az érzések szabadjára engedése

A terápiás kapcsolat a kognitív terápiában

A terapeuta kívánatos jellemzői

Melegség

Pontos empátia

Hitelesség

A terápiás interakció

Alapvető bizalom

A raport jelentősége

A terápiás együttműködés

A „nyers adatok” feltárása

Az introspekcióból származó adatok hitelesítése

A háttérben meghúzódó feltevések vizsgálata

Kísérletek felállítása

A házifeladatok kijelölése

„Nonkollaboratív” terápiás technikák

„Áttételes” és „viszontáttételes” reakciók

A terápiás interjú struktúrája

Speciális irányelvek a terapeuta számára

A páciens „személyes világképének” elfogadása

Kerüljük a páciens „címkézését” és az értékítéleteket!

Az önpusztító magatartást ne magyarázzuk „tudattalan vágyakkal”!

Az aktivitási szintet és a struktúrát igazítsuk a páciens szükségleteihez!

A kérdezés mint fontos terápiás eszköz

Vitatkozás és kioktatás helyett inkább kérdezzünk!

Alkalmazzuk megfontoltan a humort!

A kognitív terápia formális struktúrája

Készítsük fel a pácienst a kognitív terápiára!

Készítsünk terápiás tervet minden ülésre!

Az ülés elején készítsük el a napirendet!

Dolgozzunk ki konkrét hipotéziseket és ellenőrizzük azokat!

Kérjünk visszajelzést a pácienstől!

Végezzünk és végeztessünk tömör összegzéseket!

Hasznosítsuk a rokoni szálakat!

Alkalmazzunk kiegészítő technikákat!

Az első interjú         

Az első interjú elkezdése

A lényeges információk feltárása

Diagnosztikai információk

A mentális státusz vizsgálata

A „legfőbb panasz” „céltünetbe” fordítása

Az első interjú terápiás céljai

A céltünetek kiválasztása

A céltünetek ellensúlyozása

Fókuszálás a hibás információfeldolgozásra

Az első interjú során adott visszajelzések

Összefoglalás

Kezelés ülésről-ülésre: egy terápia tipikus lefolyása      

Az ülések áttekintése

Esettörténet

Viselkedésterápiás technikák alkalmazása

Viselkedésváltozással elért kognitív változások

A tevékenységek beütemezése

Az uralás-érzés és a feladat-öröm képességének gyakorlására szolgáló technikák

A feladat-fokozatosság

Kognitív elpróbálás

Asszertív tréning és szerepjáték

Viselkedésterápiás technikák: elgondolás és időzítés

Kognitív technikák

A kognitív technikák alkalmazásának racionáléja

A racionálé elmagyarázása a páciensnek

A „kogníció” definiálása a páciens számára

A kogníciók hatása az érzelmekre és a viselkedésre

A kogníció és a friss élmények

Az automatikus gondolatok felderítése

Az automatikus gondolatok és képzetek vizsgálata és valóságvizsgálata

Reattribúciós technikák

Alternatív megoldások keresése

A diszfunkcionális gondolatok feljegyzése

Csuklószámláló használata

Összpontosítás a céltünetekre

A céltünetek és a technika kiválasztása

Affektív (érzelmi) tünetek

Szomorúság

Indukált düh

Figyelemelterelés

A humor használata

A diszfória kifejezési lehetőségeinek korlátozása

„Felső korlát a szomorúságnak”

„Fékezhetetlen” sírási időszakok

Bűntudatos érzések

Szégyen

Harag

Szorongás

Motivációs tünetek

A pozitív motiváció elvesztése és fokozott vágy az elkerülésre

Fokozott függőség

Kognitív tünetek

Döntésképtelenség

„Belefulladás” a problémákba

Önkritizálás

Abszolutisztikus (minden-vagy-semmi típusú) gondolkodás

Az összpontosítás és az emlékezet zavara

Viselkedéses tünetek

Passzivitás, elkerülés és tehetetlenség

A „gyakorlati problémák” kezelésének nehézsége

A szociális készségek zavarai

Szomatikus tünetek

Alvászavar

Az étvágy és a szexus zavarai

A tünetek szociális kontextusa

A szuicid páciens kezelésének különleges technikái

Az öngyilkosság kockázatának felbecsülése

Az öngyilkossági szándék mint kontinuum

Az öngyilkosság motívumainak vizsgálata

A mérleg átbillentése az élet javára

A reménytelenség kezelése

Problémamegoldás szuicid páciensekkel

Stressz-inokulációs tréning

Az öngyilkossági vágyak erősödései a terápia során

Interjú szuicid veszély esetén

Depressziogén feltevések

A diszfunkcionális feltevések azonosítása

A feltevések módosítása

A feltevések mint „céltünetek”

A „kellene” módosítása

A feltevések mint „személyes konstrukciók”

A feltevések mint önbeteljesítő jóslatok

A kognitív hibák alapját képező feltevések

A diszfunkcionális feltevések előnyeinek/hátrányainak számbavétele

A cselekvés szerepe a feltevések módosításában

Ellenérvek a pácienstől

Az önértékelésen alapuló feltevések támadása

A feltevések önkényes jellegének feltárása

A feltevések rövid- és hosszútávú hasznossága

A házifeladat beépítése a terápiába

A házifeladat elvégzésének elvei

A házifeladatok kijelölése

A feladatok végrehajtásának elősegítése

A házifeladattal kapcsolatos diszfunkcionális reakciók azonosítása

Aktivitási listák kidolgozása

A feladat-örömöt fokozó tevékenységek kiválogatása

Az uralás-érzést fokozó tevékenységek kiválogatása

Írott feljegyzések (jegyzőkönyvek) és kötelességek

A páciens szerepe a házifeladat megtervezésében

Különleges házifeladatok

Biblioterápia

Hangfelvétel készítése

Felkészítés a jövőbeli problémákra

Egy javasolt vázlat házifeladatok előírásához

Technikai kérdések

Irányelvek a terapeuta számára

A páciens terápiát gátló hiedelmei

A páciens terápiát gátló viselkedései

A befejezéssel és visszaeséssel kapcsolatos kérdések

A befejezés előkészítése

Aggodalmak a befejezés miatt

Az idő előtti befejezés

A tünetek gyors megszűnése

A terapeutával szembeni negatív reakciók

Javulás hiánya vagy visszaesés a terápia során

A befejezést követő visszaesés

Kognitív csoportterápia a depresszió kezelésében

Általános megjegyzések

Speciális klinikai megfontolások

Negatív összehasonlítások

Más csoporttagokra gyakorolt negatív hatások

„Egyetemes” és személyes torzítások

Formai szempontok

Problémaorientált és folyamatorientált csoportok

Zárt és nyílt csoportok

A terapeuta szerepe és a terapeuták száma

A csoport összetétele és létszáma

A terápia tartama és az ülések gyakorisága

Időhatáros szerződések

Egyéni terápiával kombinált csoportterápia

A terápiás ülések vezetése

Előkészítő interjúk

A technikai eljárások folyamata

Sajátos kezelési problémák

Jellegzetes terápiás manőverek

Félbeszakítások felhasználása

A csoporttagok használata „segédterapeutaként”

A kognitív csoportterápiával kapcsolatos empirikus vizsgálatok

Következtetések

Kognitív terápia és antidepresszáns gyógyszerelés

A páciens értékelése

A gyógyszereléssel való együttműködés fokozása kognitív változásokat kiváltó technikákkal

A kognitív terápia eredményességének vizsgálata

Szisztematikus vizsgálatok: depressziós önkéntesek

Szisztematikus vizsgálatok: depressziós klinikai páciensek

Melléklet

Beck depressziós kérdőív (BDI)

Szuicid gondolatok skála

Diszfunkcionális gondolatok naplója

Kognitív terapeuta alkalmassági listája

Házifeladatok szabotálásának lehetséges okai

A Center for Cognitive Therapy eredményességi vizsgálatainak kutatási protokollja

Egyéb anyagok és technikai segédeszközök

Irodalom

Név- és tárgymutató